Fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske

Hej hej!
    Jag vill bara säga en sak.

När jag var mindre har jag alltid gillat fiske. jag fiskade mkt med min pappa,bror och kompis men vi metade mest på sommarn. då menar jag bara vanligt mete med flöte och mask. sen la jag av nåt år sen förra året började jag igen. men då blev det nästan bara gädda jag fiska på sommarn. men sen under senhöst,vintern,tidig vår och även lite förra sommarn så har jag råläst om massor av olika slags fiske. vart dom står, vad man ska använda för bete,vilken tid mm. Men jag tycker inte det har gått något bättre för det =/ fast jag har ju inte testat så mkt då men iallafall. dom ända "stora" fiskarna jag fått är en id på 1,3 kg när jag var liten. (ska fiska massa id på samma ställe igen i sommar) en brax på kanske 1,5 kg. men bara en gädda på strax över 1 kg. jag fiskar nästan bara med min pappa. och sen 1 annan ibland men han är inte lika intresserad som jag. och av oss 3 så kan jag lätt mest om fiske. men ändå så får vi aldrig nåt.

Är det jag som är kass eller har otur som nybörjare eller har ni alla haft det så här?

Var jävla skönt att få detta sagt :P

Ps. i våras när jag anglade så hittade jag en djup brand. där det går från 1 meter till ca 9 meter på kanske 15 meters mellanrum...där ska det väll gå att få fin fisk va? massor av fina gäddor och abborrar i den sjön
    Men vart på en djupbrant ska man fiska? på det djupa,grunda eller mitten? eller ska man prova sig fram?

Hej!

djubrant

när du ska fiska av en djupbrant så är det bara att prova sig fram så märker du vart de står

Kommentera

Den branten ska du fiska av ofta så du lär dig den. Alla nivåer och alla riktningar. Alldeles intill, ett kort kast utanför och området ovanför, längs med och på tvären och inte mist sök av botten med jigg. Använd annars gärna wobbler av lite storlek, skeddrag om minst 30g, Mörrumspinnare de 2 största storlekarna och stora shad jiggar. Meta kanske efter gäddan.
      Ge dig inte! Är dom inte där när du kommer så vänta ut dem. De kommer dit, såna branter drar till sig stor bytesfisk och dit kommer den hungriga fisken. Det gäller att lära sig deras vanor.

Den stora väntar på dig. Låt den inte vänta för länge!
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest

Den stora väntar på dig. Låt den inte vänta för länge!
        KLOCKREN!
        [FONT="Palatino Linotype"]Speci-Matcher[/FONT]

Kommentera

För några årsen när jag inte va så jätte bra på fiske, utan körde mitt monotoma fiske dag ut o dag in... Så fick gäddmete med levande mört hela baletten att flyta på.. testa nya metoder..
          Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Jag fiskade också med min farsa och oseriösa kompisar då jag var yngre, sen så började jag fiska själv istället. Var mycket bättre då man ser på fångstresultaten.

Fiskar man med sin farsa t.ex. och är yngre kan det ju ofta vara på hans villkor man fiskar som att alltid ligga i samma vik och alltid kasta med reflex mot samma vass eftersom han fångade en gädda på 5kg där för 20 år sen typ.

Bättre att fiska själv så får man styra allt, var, hur och när man ska fiska.

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike
              Jag fiskade också med min farsa och oseriösa kompisar då jag var yngre, sen så började jag fiska själv istället. Var mycket bättre då man ser på fångstresultaten.

Fiskar man med sin farsa t.ex. och är yngre kan det ju ofta vara på hans villkor man fiskar som att alltid ligga i samma vik och alltid kasta med reflex mot samma vass eftersom han fångade en gädda på 5kg där för 20 år sen typ.

Bättre att fiska själv så får man styra allt, var, hur och när man ska fiska.
              Tror dom flesta inleder sin karriär på detta sätt. Och att resultaten blir bättre om man är ute själv eller med någon seriös fiskepolare stämmer mycket bra. Har själv sjunkit tillbaks till ett mer oseriöst fiske bitvis eftersom tjejen envisas på både gott och ont att följa med ut på fisketurerna. Men när hon är med blir det på hennes villkor vilket innebär att en stor del av tiden går åt till att byta drag åt henne, reda upp trassel samt åka hem om vädret blir dåligt eller kallt.
              Vilket syns mycket väl i fiskedagboken. Mycket bättre fångstresultat vid fiske ensam eller med fiskepolare.

Positiva delen att hon gillar att följa med är möjligheten att fiska oftare utan att hon klagar på att man fiskar för mycket.

Kommentera

Jo får väll åka ut själv lite då.
                Men problemet är att mitt favvo vatten ligger en timmes bilfärd ifrån mej och jag är för ung för bil :P
                Fast jag har ju en å nästan där jag bor där det finns ,abborre,brax,id,ruda och stor gädda.

min farsa dricker ibland när han fiskar vilket är väldigt väldigt tråkigt. Han vinglar i båten, ska ställa sig upp och pissa hela tiden, stampar när han går i båten, bryr sig inte så mkt om att fiska. bara kastar ut sitt flöte nån meter utanför båten. och bara låter det ligga.Tycker det är jävla tråkigt då.
                Men jag tycker det är mkt roligare att ha någon med sig när man fiskar... fast inte en farsa som dricker då =/

Kommentera

Man väljer inte sina föräldrar men man kan välja fiske kompisar. Det låter ju inte som din farsa skulle vara ett första val när det gäller att utse medlemmar i fiskegänget. Det är ju inte så kul att ha med en sån person naä men ska fiska och ännu värre är det när man ska hem och inte får köra själv.

Men du kan ju försöka fiska lite på egen hand. Den där ån förefaller vara värd att lägga en massa fisketimmar vid. Det gäller att hitta de bästa ställena och komma underfund med när de stora är där.

Sen börjar det roliga.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Japp får köra lite ensam

Vi ska söka lägenhet på ett ställe som ligger aldeles brevid ån!
                    så hoppas vi flyttar dit. då jäklar ska ja ställa dit båten också
                    gå ut och fiska varje dag ^_^

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art