Gös Jiggfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gös Jiggfiske.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gös Jiggfiske.

Tja alla fiskare!

Jag undrar vilka väder som är bäst för gösen, samt vilket djup den går på under olika väder?
    Det sista en fiskare gör e och ge upp hoppet.

Ursprungligen postat av Harr
    Tja alla fiskare!

Jag undrar vilka väder som är bäst för gösen, samt vilket djup den går på under olika väder?
    Det enda jag vet är att den gillar värme och jagar vid ytan när det börjar mörkna.

Skulle också behöva lite råd när det gäller detta =)
    Gone Fishing!

Kommentera

Gösen är lynnig, men generellt sett så kan man säga på botten eller i mellanskiktet under dagtid. Men det varierar beroende på väderlek, grumligheten i vattnet mm. Ibland kan man även få dem i ytan dagtid oxå.

På kvällen/natten är gösen periodvis i alla vattenskikt. Detta märksväl då de kan vara uppe och plumsa konstant i en timma eller två och sedan vara borta i kortare eller längretid. så kör alldrig efter gösen på ett konstant djup hela dagen/natten. Utan prova dig fram. är de i ytan så kör där, försvinner de från ytan kör djupare.
      Där du får en gös står det alltid fler så kör på samma fläck/djup tills det slutar nappa.
      Eller markera fläcken med en markör t ex ett givande grund och leta reda på några fler fläckar att markera och alternera sedan mellan dessa fläckar.

Prova olika färger/storlekar på jiggarna eller betesfiskarna eller vad du nu kör med för beten. Enastunden så kan det vara små gula beten som gäller för att kanske en timma senare vara stora svarta som är på.
      Var inte rädda för att experimentera

Har det regnat under dagen och sprickerupp till en klar varm kväll, så kan du räkna med att gösen kommer jaga i ytan. (Åtminstonde periodvis)

När jag jiggfiskar har jag alltid ett flöt eller bottenmete med, då många fiskar följer med till båten och då får en extra chans att komma upp på land/båten och agera fotomodell.

Lycka till!

Kommentera

Hur påverkar en taffs eller beteslås gösfisket? Farfar brukar jämt skrika som en dåre så fort han ser mig använda något av dom =)
        Gone Fishing!

Kommentera

Ursprungligen postat av DragQ
          Hur påverkar en taffs eller beteslås gösfisket? Farfar brukar jämt skrika som en dåre så fort han ser mig använda något av dom =)
          Sök på bottenmete så ser du en del svar vad gäller tafsar av olika material!
          Jag skrev ett längre inlägg där härom dagen.
          Visst kan ett beteslås störa jiggens gång något, men jag tycker att de snabba betes bytena vid användande av beteslås uppväger!

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
            Sök på bottenmete så ser du en del svar vad gäller tafsar av olika material!
            Jag skrev ett längre inlägg där härom dagen.
            Visst kan ett beteslås störa jiggens gång något, men jag tycker att de snabba betes bytena vid användande av beteslås uppväger!
            Ah tackar.
            Gone Fishing!

Kommentera

Gös-rapport på tv-nyheterna 19:30 ! (Rapport)

Har väl aldrig hänt förut !
              Tyvärr ingen bild på länken men på inslaget visades fisken, den var fin.
              kalleh

Kommentera

Åska + teambohr = Gös

Vi har efter många år dragit den (helt riktiga) slutsatsen, att åska aktiverar gösen. Detta gäller för vårt hemmavatten i a f. Tron gick från slump, övertygelse och slutligen 100% bekräftelse (vi har tillsammans 50 års erfarenhet av vårt hemmavatten).

Är ni fler som har vatten med samma fenomen? Vi vet ju inget om allmängiltigheten. Vore intressant att få lite svar från varstans i Sverige ( Swe - Fin: 5 -1 Tjohooooo!!!!!). Skriv vikken del av landet ni beskriver.
                /Richard

Kommentera

Ursprungligen postat av teambohr
                  Vi har efter många år dragit den (helt riktiga) slutsatsen, att åska aktiverar gösen. Detta gäller för vårt hemmavatten i a f. Tron gick från slump, övertygelse och slutligen 100% bekräftelse (vi har tillsammans 50 års erfarenhet av vårt hemmavatten).

Är ni fler som har vatten med samma fenomen? Vi vet ju inget om allmängiltigheten. Vore intressant att få lite svar från varstans i Sverige ( Swe - Fin: 5 -1 Tjohooooo!!!!!). Skriv vikken del av landet ni beskriver.
                  Har inte tänkt på om åskan påverkar nånting. Tyvärr för jag hem när den började igår. Tycker inte att vädret spelar så stor roll i mitt hemmavatten, från mitten av juni till mitten av juli från 1h före solnedgång till 1h efter solnedgången brukar det vara ganska säkert på fina gösfångster. Dock verkar gösen jaga lite djupare en kall och ostadig sommar än en varm och torr. Varierar säkert från vatten till vatten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 021 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art