Gälgreppet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gälgreppet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ehh

250 kr för en handske som man landar fisk med .... vad är det för fel på en diskhandske??

Kommentera

Ursprungligen postat av Zil
      250 kr för en handske som man landar fisk med .... vad är det för fel på en diskhandske??

Det är storskillnad på en tunn gummihinna och en kevlarförstärkt handske.
      Har funderat på en sådan faktiskt.

Ursprungligen postat av Lindy's websida
      The Lindy Fish Handling Glove is more puncture-proof and cut-resistant than other fish-grabbing and filleting gloves. Made from HDM's flexible anti-cut SuperFabricTM, this glove protects against minor nicks and the more serious gashes from knives, fish teeth, gill plates, and hooks.
      Use the Lindy Fish Handling Glove when unhooking, filleting, and removing fish from livewells. It's chemical-resistant—repelling gas and oil—and works great in both freshwater and saltwater. Fish slime and odors easily rinse away.
      Our Fish Handling Glove allows more efficient handling of fish for quicker release, making it a conservation aid as well as a safety tool.
      • Protection provided by SuperFabric® brand material
      • One size fits all
      • 800% more puncture protection!*
      • Superior protection from fillet knife cuts
      • Superior protection from hook punctures
      • Superior protection from fish teeth and gill plates
      • Superior protection from wire leaders
      • Machine washable
      *when tested against other gloves
      Senast ändrad av esobus; 2005-05-02, 10:16.

Kommentera

...

jag själv är en jäkel på att handla prylar men ibland så tycker jag att vissa prylar är lite väl onödiga speciellt när det finns alternativ som är så mycket billigare.

Kommentera

Ursprungligen postat av avkroken
          varför ha handske? Blir det inte sånt krångel vid landningen när man ska börja trä på sig handskar?

Om du Jerkar en hel dag, brukar jag iaf ha neoprenhandskar på mig hela dagen, annars blir det kallt som attans med dra upp ankare och fiska en hel dag, då funkar det perfa att köra gälgreppet

men oftast e jag lat o kör med håv :P
          Senast ändrad av G@; 2005-05-02, 10:28.

Kommentera

Min favorit för att landa gäddor med är iofs med ett lippgripp.

Kommentera

Jag har en läderförstärkt syntet handske, men ibland vill man ha nåt säkrare. Speciellt med krokarna hängande 'fel'.

Jag gillar att den klarar av krokar, om den nu gör det. Det blir nog ett hm hm att klippa bort om den inte gör det..

Kommentera

Jag köpte en Lindy fiskhandske till brorsan för nån månad sedan, tror vi kommer få stor nytta av den. Enkelt att ta på en handske vid landning, det är väl inte jobbigt. Vi fiskar en hel del och efter vår säsong på en månad under sommaren och efter 400 landade gäddor ser nävarna ganska risiga ut, fick lite problem med sårläkning efter förra säsongen. Om man fiskar gädda mer sporadiskt klarar nog man sig utan handsken, men vid långvariga fisken är den bra. Jag tror den kommer bli en perfekt fishing buddy.

Kommentera

Handsk-erfarenheter

Bogpappa är rädd för gäddor så han köpte en landningshandske på Lundgrens. Jag provade den och måste säga att den hade ett mycket stort fel i sin konstruktion. Om man tar gälgreppet. Tar man inte gälgreppet är den mycket bra, den slemmigaste fisk sitter som gjuten i näven. MEN, handsken är gjord med någon sorts vävt material i den del som täcker handryggen, dvs den del som kommer närmast gälräfständerna på en gädda som man tar med gälgreppet. Resultatet blir att man står där med inte bara en fet jerkbaitkrok att få loss ur gäddan, man måste lirka ut en jvla handske ur gälarna på den också! Om ni köper handskar, se till att det är neopren eller någonting annat som är slätt på ovansidan av handsken, annars låt bli.
                  Ta, som många säger, mindre gäddor med ett nackgrepp istället. Om de thrashar då man har dem i gälgreppet kan de bryta käken eller slita sönder skinnet under gälen. Obra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                  14 svar
                  3 125 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uditsen
                  av uditsen