Gälgreppet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gälgreppet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gälgreppet

Eftersom jag vill skona både mig och gäddan så mycket jag kan undrar jag om ni har något tips på någon handske som är lämplig när man tar gälgreppet.

Ska tilläggas att man är ganska ny till det här med fiske och framförallt gäddfiske.

Igår när jag var ute så trasslade gäddan in sig i håven något fruktansvärt så var tvungen och klippa sönder skiten för att få loss henne. Och direkt efter prickar polarn en tjockis hona på runt 5 kilo och man var tvungen att ta sitt första gälgrepp .... man var ju inte distinkt direkt =)

Hur som helst .... handske? Vilken?

//DragQ
    Gone Fishing!

Ursprungligen postat av DragQ
    Eftersom jag vill skona både mig och gäddan så mycket jag kan undrar jag om ni har något tips på någon handske som är lämplig när man tar gälgreppet.

Ska tilläggas att man är ganska ny till det här med fiske och framförallt gäddfiske.

Igår när jag var ute så trasslade gäddan in sig i håven något fruktansvärt så var tvungen och klippa sönder skiten för att få loss henne. Och direkt efter prickar polarn en tjockis hona på runt 5 kilo och man var tvungen att ta sitt första gälgrepp .... man var ju inte distinkt direkt =)

Hur som helst .... handske? Vilken?

//DragQ
    borde väl gå med vilken handske som helst? Har själv ett par neoprenhandskar men mina "gäddor" är så små så att gälgrepp är skrettretande på dem.

Dessutom är mina gäddor långa och smala och har näbbar

Men en Neoprenhandske skulle nog varit rätt skön till ett gälgrepp.

Kommentera

Ska väl tilläggas att jag inte brukar få så många "monster" så gälgrepp eller håv sällan är ett alternativ =)
      Gone Fishing!

Kommentera

Fram till förra hösten hade jag aldrig gälgreppat en gädda men Kenta_85 visade hur det går till och jag ville naturligtvis inte vara sämre. Det gick förvånansvärt lätt att hitta tekniken.
        Nu har jag hjälpt loss ett 50-tal gäddor den vägen och visst har jag blivit lite repad på pek och långfingrarna men det har berott på att jag kört in näven för långt under gällocket under tiden jag lirkat loss kroken.
        När gäddorna är av det mindre slaget är det pilligt att komma in under gällocket. En handske tror jag skulle försvåra den hanteringen.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

är gäddorna inte allt för stora är grepp runt nacken det bästa..
          Fish On!

Kommentera

Fick lite mer träning idag ... tror jag skippar handsken =)
            Synd bara att fingrarna fryser till is efter man landat dom vid den här årstiden
            Gone Fishing!

Kommentera

Ursprungligen postat av DragQ
              Fick lite mer träning idag ... tror jag skippar handsken =)
              Synd bara att fingrarna fryser till is efter man landat dom vid den här årstiden
              Det kan det vara värt. Mindre gäddor är som BB säger lättare att ta över nackn. Desto större gäddorna är detso lättre med ett gälgrepp
              sigpic

Kommentera

Lindy fish handling glove finns på lundgrens för 250 spänn tror jag, gjord för sådana ändamål.

Kommentera

Ursprungligen postat av Foppa
                  Lindy fish handling glove finns på lundgrens för 250 spänn tror jag, gjord för sådana ändamål.
                  Får ta en koll på den då ... även om jag föredrar handen för att man får bättre "känsla".

Fick min första fisk nånsin på shadjigg idag , har kastat miljontals gånger med den förr, verkar som förbannelsen är bruten =)
                  Gone Fishing!

Kommentera

varför ha handske? Blir det inte sånt krångel vid landningen när man ska börja trä på sig handskar?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art