Köpa ul-set - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa ul-set

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa ul-set

Tja, har tittat lite på mindre wobblers efter abborre och de flesta väger ju inte mer än 7 gr och funderar nu på att köpa ett ul-set. Har kikat in lite på det här: http://www.dogger.se/cardinal-ul-com...917-c-598.aspx och eftersom butiken inte ligger så nära så kan jag inte åka och känna på spöt. Någon som kan rekommendera det här setet? Med ul-spö kommer man väl längre med mindre drag än vad man gör med haspelspö om jag inte har fel? Testade med en liten 5gr wobbler på mitt haspelspö som tar 10-40gr och kom ju knappt 5 meter kändes det som! haha.
    Men kommer man lika långt som med en 5gr wobbler på ett ul-set som man gör med en 12 gr reflex på ett haspelset eller hur fungerar det?

Tacksam för hjälp! Skitfiske // Oscar.

Har inte fiskat så mycket med UL-set själv men generellt gäller att ju tyngre beten och ju längre spö desto längre kastar du. Surfcastare (?) har ju ofta spön på 13-14 fot och sänken på 150g el mer. Men spö och bete måste ju samtidigt vara matchade och du kan ju som du upptäckte inte kasta ett 5g bete med ett 13 fots surfcasting spö. Så för att kasta ett 5g bete så långt som möjligt behövs ett spö avsett för den betesvikten. Har du två spön som är klassade för samma betesvikter men med olika längd så kastar du längre med det längre spöt (om allt annat är lika).
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Rullen tycker jag är helt okej i det setet. Har själv en likadan som hängt med i några år o har funkat i alla väder. Funkar både med nylon o flätlina. Spöt vet jag ingenting om tyvärr. Men det gör säkert jobbet.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ett helt okej set tror jag. Men du borde kunna få bättre för samma pris. T.ex. Shimano Catana UL-set
        You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing

Kommentera

Kommentera

Jag köpte nyss detta http://www.beten.nu/se/art/phazer-combo-serien.php i UL-varianten. Tycker det är mycket prisvärt. Dessutom osannolikt snabbt levererat och fraktfritt. Rekommenderas!

Kommentera

Har ett sånt spö och för mig fungerar det kanon, visst finns det säkert bättre spön men jag kan absolut rekommendera det

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
              14 svar
              3 123 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uditsen
              av uditsen