Hur lång servicetid hos nordmarks? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur lång servicetid hos nordmarks?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur lång servicetid hos nordmarks?

Har en Shimano Twinpower som inte känns helt okej.
    När spolen är halvägs ner och resten av den biten så kan jag känna en typ av vibration i rullen, märks mer ju tyngre drag jag har på. Stör mig nåt fruktansvärt på detta.

Någon som vet vad felet kan vara? Känns som nåt dåligt lager. Rullen är inte mkt använd och välservad, smörjer den ganska ofta.

Om jag lämnar iväg den på service, hur lång tid brukar det då ta tills man får tillbaka den? Vill inte vara utan min favorit rulle allt för länge...

//Anders
    www.pikewallis.se

Nu är den sämsta tiden att lämna in rullen. Det tar längst tid nu då de får in mycket rullar just denna tiden och att du antagligen kommer att vilja använda rullen just denna tid. Lämna in den då du inte kommer att behöva den för ett tag. Snabbast sevice får du på senhöst och vinter.

Kommer säkerligen ta en månad minst att få rullen klar om du lämnar in den nu.

Kommentera

Nu vet jag inte var du bor... Men vissa handlare i Stockholm brukar ha Shimanos rulldoktor på besök vår och höst. Det är antagligen det som går absolut snabbast.

Annars så kan du väl prata med favorithökaren om en lånerulle under tiden som din ordinarie är borta... (låter som ett lager som kärvat ihop)

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67
        Nu vet jag inte var du bor... Men vissa handlare i Stockholm brukar ha Shimanos rulldoktor på besök vår och höst. Det är antagligen det som går absolut snabbast.

Annars så kan du väl prata med favorithökaren om en lånerulle under tiden som din ordinarie är borta... (låter som ett lager som kärvat ihop)

/D
        Ska kolla upp detta. För att vara utan rullen i 1-2-3 månader har jag absolut inte tid med. Iof en bra anledning till att öva ännu mer med D5an =)
        www.pikewallis.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood
          Har en Shimano Twinpower som inte känns helt okej.
          När spolen är halvägs ner och resten av den biten så kan jag känna en typ av vibration i rullen, märks mer ju tyngre drag jag har på. Stör mig nåt fruktansvärt på detta.

Någon som vet vad felet kan vara? Känns som nåt dåligt lager. Rullen är inte mkt använd och välservad, smörjer den ganska ofta.

Om jag lämnar iväg den på service, hur lång tid brukar det då ta tills man får tillbaka den? Vill inte vara utan min favorit rulle allt för länge...

//Anders
          Vibrationerna du beskriver beror inte på något felaktigt lager utan på knivbulten som löper i spåret på evighetsskruven. Om rullen är mycket använd kanske den börjar bli sliten och behöver bytas? Testa att smörja, blir det inte bättre byter du knivbult. Det är även viktigt att de små brickorna finns på plats och trycker ned knivbulten tillräckligt djupt i spåren på evighetsskuven...
          Lycka till.

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis
            Vibrationerna du beskriver beror inte på något felaktigt lager utan på knivbulten som löper i spåret på evighetsskruven. Om rullen är mycket använd kanske den börjar bli sliten och behöver bytas? Testa att smörja, blir det inte bättre byter du knivbult. Det är även viktigt att de små brickorna finns på plats och trycker ned knivbulten tillräckligt djupt i spåren på evighetsskuven...
            Lycka till.
            Hmm. är inte riktigt med på vad som är vad här.
            Jag har smörjt överallt där man kan. Knivbulten, är det axeln som åker in och ut? Vågar man själv skurva sönder rullen eller garantin slutar gälla då?
            www.pikewallis.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood
              Hmm. är inte riktigt med på vad som är vad här.
              Jag har smörjt överallt där man kan. Knivbulten, är det axeln som åker in och ut? Vågar man själv skurva sönder rullen eller garantin slutar gälla då?
              Om du kollar på sprängskissen benäms evigetsskruven som "Worm shaft"
              Knivbulten är det lilla stiftet som löper i spåret på worm shaft. Du måste lossa kåpan på vänster sida för att komma åt att smörja. Är du ovan vid att meka är det nog bäst att lämna in rullen för service...

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis
                Om du kollar på sprängskissen benäms evigetsskruven som "Worm shaft"
                Knivbulten är det lilla stiftet som löper i spåret på worm shaft. Du måste lossa kåpan på vänster sida för att komma åt att smörja. Är du ovan vid att meka är det nog bäst att lämna in rullen för service...

Okej, ska kika på det ikväll. Nejdå, att meka är inga problem.
                Men bara så att inte garantin upphör om jag skruvar sönder den, känns lite onödigt då. Eller det är "tillåtet" att öppna rullen för att smörja? Ska jag smörja med fett eller olja där inne? Isåfall vad för sorts fett?
                www.pikewallis.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 303 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art