Gäddattacker !!!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddattacker !!!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddattacker !!!!!

    Någon som vet något om några dokumenterade gäddattacker på människor ?

  • #2
    Kommer ihåg en grej jag läste i finsk kvällspress för en härrans massa år sedan (nåja det va väl iaf 7). Där stog det om en ung flicka (kring 5år) som blivit attackerad av en hyffsad gädda (ca. 5-7kg) när hon plaskat vid sandstranden. Gäddan hade bitit tag om hennes lår och hon hade på något sätt kommit upp på land. De hade klara besvär med att få bort gäddan då jag minns en bild som var bifogad som föreställde flickan med gäddan runt benet och någon som kan ha varit hennes far med en vattenslang som de sprutade med (tror inte det var för att hålla gäddan vid liv, men man vet aldrig han kan ju ha varit c&r fanatiker).

    Alla uppgifter är luddiga då jag inte minns alla siffror men i stora drag var det detta jag läste

    Kommentera


    • #3
      Har sett flertalet artiklar i både svensk och finsk press för flera år sen då det verkade hända ovanligt ofta. Kommer inte ihåg detaljer dock.
      Som autograf eller?

      Kommentera


      • #4
        Vi har en här utanför Kristianstad, kan dock inte verifiera den. I alla fall, detta utspelade sig för ett antal år sedan. En tjej som var med i en simskola skulle visst ha blivit av med sin ena stortå när en gädda tog sig ett smakprov. Tjejen var panikslagen och höll på att drunkna på kuppen, som tur var så räddade två killar henne och skrämde samtidigt iväg gäddan. Ska undersöka detta mer. Ska visst finnas med som tidningsartikel.

        Kommentera


        • #5
          Låter lite otroligt att en kädda skulle kunna "knipsa" av tån helt och hållet, däremot så kan den ha sargat tån så illa att det var tvunget till att amputera. Borde iofs med dagens plastikkirurgi mm. gå att rädda även den tå utan något "kött" på öht.

          Kommentera


          • #6
            De ska ha varit en liten tjej som blev biten i foten av en gädda på en badstrand full med folk utanför ö-vik för en massa år sedan oxå.

            Kommentera


            • #7
              Gäller inte någon människa iofs men jag har läst i någon tidning om en parkgädda som åt småhund som simmade i pölen i england. Sanning eller myt vetefasen iofs ...
              C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

              Bli medlem i Sportfiskarna Här!
              Svar på vanliga frågor hittar ni Här
              Fiskesnacks regler hittar ni Här
              Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

              Kommentera


              • #8
                Den där storyn med liten tjej på simskola känner även jag igen, fast jag har ett minne av att det skulle varit i överarmen gäddan högg. Chansen är väl dock rätt stor att detta är en Bengt af Klintberg favorit dvs kanske en urprungshistoria som sedan har blivit en vandringssägen...

                Kommentera


                • #9
                  Det har varit en hel del attacker genom åren, senast minns jag en tjej som blev biten i foten när hon satt på en brygga med fötterna i vattnet.
                  Catch and Release - C&R
                  För dina barnbarns skull...

                  Kommentera


                  • #10
                    Det ultimata betet, små flickor

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    66 svar
                    14 883 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 181 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                    9 svar
                    949 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                    26 svar
                    8 348 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    12 svar
                    2 662 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X