Gäddattacker !!!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddattacker !!!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    1999-07-27 16:39:05
    GÄDDA BET BADANDE
    Nu har det hänt igen - en badande människa har blivit biten av en gädda. Den här gången var det en kvinna som badade i Lillesjö i småländska Mörlunda när en gädda högg henne i armen. Fisken hade först buffat till kvinnan i magen. En stund senare kände hon att något strök längs hennes ben och sedan högg gäddan henne i armen. Gäddan har ju, som bekant, vassa tänder och det blödde ordentligt från såret.
    Det händer nästan varje sommar att någon badande blir gäddbiten. Enligt expertisen skulle en gädda aldrig få för sig att angripa ett så stort byte som en människa - även om gäddan är känd för att vara glupsk. Att den ändå biter badande beror troligen på att vita kroppsdelar som rör sig i grumligt vatten, lurar gäddan, utlöser nyckelretningar och får den att hugga.

    (Källa Fiskejournalen Online - http://www.fiskejournalen.se/online/1999-07.htm)

    Samma historia i AB http://www.aftonbladet.se/nyheter/9907/27/fisk.html

    Så nog har det väl hänt. Bara kvinnfolk....

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av DeMo_D
      Det har varit en hel del attacker genom åren, senast minns jag en tjej som blev biten i foten när hon satt på en brygga med fötterna i vattnet.

      Just detta hände i Kils kommun i sjön Klacksjön för ca 10 år sedan. Fanns med i lokalpressen. Rivmärken efter tänder. Augusti månad.
      Men gäddor hugger ju på allting!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Linålen
        Just detta hände i Kils kommun i sjön Klacksjön för ca 10 år sedan. Fanns med i lokalpressen. Rivmärken efter tänder. Augusti månad.
        Men gäddor hugger ju på allting!
        Tyckte väll det var bekant. Den sjön är man uppväxt i närheten av och badade och fiskade i mycket när man var mindre. Såg dock ingen så arg gädda då, tyvärr .
        http://teammosbricka.blogspot.com/

        TeamMosbricka.se

        Min Fotosida

        Fotobloggen

        Kommentera


        • #14
          Skröna eller ej?

          Jag fick berättat för mig om en gäddhistoria som tog plats i en gäddpöl inte långt från kristianstad, jag tror bestämt att det va samma gäddpöl Gabriel refererade till tidigare i denna tråd. Detta skall dock utspelat sig en bra bit tillbaka i tiden.

          Hur som helst så skulle den frivilliga brandkåren i Färlöv prova sin dykarutrustning, första man hoppa i när panik uppstod, (det skall tilläggas att sikten i sjön är mkt dålig,) den stackars brandmannen hade drabbats av total panik, när de efter mödosam tid lyckats lunga den panikslagna dykaren så beskrev han hur en enormt stor gädda hade uppenbarat sig ur mörkret.

          Om nu detta är sant så tänk er in i situationen, mkt dålig sikt och plötsligt står man öga mot öga med ett enormt gäddmonster...Tro fan han fick panik...

          Kommentera


          • #15
            Hahahaha, Färlövs frivilliga brankår. Klockrent detta, fler ?

            Kommentera


            • #16
              En av mina bästa polare blev biten för ett antal år sedan, han va ute och padlade kanot hoppade i och skulle vada en bit då slog den till. Den bet tag i vaden och lämnade ett perfekt tandavtryck, av storleken att dömma så var den i 2kg klassen, har sett foton på märkena ett flertal ggr.

              Kommentera


              • #17
                jag hr blivit biten i handen, det kallar jag attack, jag skulle ju vara snäll och plocka ur trekroken den hade i munnen när den bestämde sig för att stänga densamma... Stygg gädda!

                okej, seriöst då... tror jag känner till två attacker, eller om det var en attack men som någon som berättade kom ihåg fel. det är nämligen väldigt lika omständigheter på båda. Liten flicka som badade och blev biten i foten hon fick mild panik men inget allvarligt hände... ena gången stog det i tidningen (JP), var väl omkring 10 år sedan och detta hände i en sjö som heter Axamosjön... Den andra var en grane som berättade när jag skulle åka och fiska för fem år sen att i den sjön hade minsann en liten flicka blivit biten... :-) (han sa at det stått om det i JP)
                Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

                Kommentera


                • #18
                  Har även hört att en flicka skall ha blivit angripen i Lilla Hindsjön här i småland för en massa år sen....kan dock inte svara på om det är en skröna eller ej....

                  mvh/Jon
                  - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag läste i tidningen att en tjej hade blivit biten i stortån när hon badade! Jag vet vem tjejen är för hon har gått på samma skola som mig! Tydligen hade hon nagellack! Var detta inträffade vet jag ej!

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Holm
                      Har även hört att en flicka skall ha blivit angripen i Lilla Hindsjön här i småland för en massa år sen....kan dock inte svara på om det är en skröna eller ej....

                      mvh/Jon

                      Blev inte "BJ" biten en gång?? Kanske bara ja som har drömt?
                      Nu får det vara slut med fiskevägran. Gäddmete!!

                      Gates of Metal - www.gatesofmetal.se - kom å gör oss sällskap!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      66 svar
                      14 883 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 181 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      949 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                      26 svar
                      8 348 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      12 svar
                      2 662 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Arbetar...
                      X