Motorcykel och fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorcykel och fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motorcykel och fiske

Jag har två nöjen, nämligen att fiska och köra motorcykel. Jag äger en ganska ful Yamaha XT 600 av 1991 års modell och nu undrar jag hur jag kan kombinera dessa två intressen? Bensinen är ju trots allt billigare med hojen och dessutom kan man ha kul på vägen till fiskestället.

Jag fiskar med fiskeväska och den kan man ju lätt ha på sig när man kör. Problemet ligger i att jag inte vet riktigt hur jag ska fästa spötuben på hojen utan att ha den i arslet. Jag vill inte heller ha den på tvären på "pakethållaren". Däremot på vänstra sidan finns det en hjälmkrok, samt ett passagerarfotstöd, som ni ser på andra bilden. Någon som har någon idé som inte kostar för mycket?

Den här hojen är inte min, men ser lika ful ut.

Annan vinkel

En till vinkel
    Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Köp spön i fler delar än två, funkar kanon för mig på en Dragstar 1100
    Flugspöt är klass 4 och i 5 delar.
    Spinnspöt är i fyra delar.
    Bara att köra ner dom i packväskan å gasa.

Kommentera

Hej!

Kul att det är flera här än jag som samma intresssen! Jag åker också hoj, jag har en Honda VTR 1000 Firestorm och fiskar också.

När jag tar hojen på fisketuren så krukar jag ta mitt teleskop haspelspö och stoppar i det i ryggsäcken la mä lite lite drag å lite fika.

Här ser ni föresten bilder på min hoj;

Mvh Jonas

Kommentera

Om du fäster ett rör som är lite grövre än spötuben i det bakre fotpinnsfästet och handtaget (eller hjälmlåset) så borde det vara snabbt och enkelt att bara lägga i spötuben.

Kommentera

Packväskor har jag inga, eftersom det inte är det sättet jag normalt använder min hoj. På grusvägarna blir det lätt lite klumpigt med packväskor. Annars var det en bra idé för de som har sådana. Tror inte farsan lånar ut sin DragStar eftersom jag har ett dåligt rykte på mig att jag kör omkull lite då och då.

Min spötub är ganska liten, eftersom jag fiskar UL, så ryggsäcksmetoden går ju bra. Blir det ett nytt gädd-flugspö får det vara 4-5 delat, minst.

Visst är det kul att köra hoj också. Egentligen skulle väl jag också vilja ha en FireStorm eller liknande, men jag vet att jag är för omogen för att ha en sådan hoj. Folk kanske kör snabbt med sådana hojar, men jag har liksom ingen begränsning - jag gasar tills hojen inte ger mer, sen ligger jag i den hastigheten. Jag vet av erfarenhet, sen jag provade en kompis Fazer 600 en sen augustikväll.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mike å
            Om du fäster ett rör som är lite grövre än spötuben i det bakre fotpinnsfästet och handtaget (eller hjälmlåset) så borde det vara snabbt och enkelt att bara lägga i spötuben.
            Det var inte en tokig idé det heller. Jag hade tänkt att fästa spötuben på något vis, men ett rör av PVC eller liknande borde vara smartare. När jag har en permanent lösning så lägger jag upp bilder.

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas
              Packväskor har jag inga, eftersom det inte är det sättet jag normalt använder min hoj. På grusvägarna blir det lätt lite klumpigt med packväskor. Annars var det en bra idé för de som har sådana. Tror inte farsan lånar ut sin DragStar eftersom jag har ett dåligt rykte på mig att jag kör omkull lite då och då.

Min spötub är ganska liten, eftersom jag fiskar UL, så ryggsäcksmetoden går ju bra. Blir det ett nytt gädd-flugspö får det vara 4-5 delat, minst.

Visst är det kul att köra hoj också. Egentligen skulle väl jag också vilja ha en FireStorm eller liknande, men jag vet att jag är för omogen för att ha en sådan hoj. Folk kanske kör snabbt med sådana hojar, men jag har liksom ingen begränsning - jag gasar tills hojen inte ger mer, sen ligger jag i den hastigheten. Jag vet av erfarenhet, sen jag provade en kompis Fazer 600 en sen augustikväll.

det var det som var anledningen till att jag sålde min triumph tiger 900 (offroad), livet är mig kärt och förhoppningsvis är det det också för mina tre knoddar. så jag sålde hojen och köpte en båt istället. det var nog bland det förnuftigaste jag någonsin gjort! ångrar mig inte en sekund!

//achilles
              achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
              \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas

Har haft ungefär samma problem med farter med min förra hoj som var en cbr 600 så jag byta den till en Honda XRV 750 för att jag skulle lugna ner mig lite men det funkade inte förrän en rejäl olycka inträffa. Nu kör jag oftast relativt snällt om jag inte har bråttom till ett fiskepass då kan det bli lite extra gas. Kör fortfarande XRV som e en underbar fiskepolare som ställer upp i alla väder.

Kommentera

Jag körde med teleskopspön. Sen surrade jag dragväskan runt sissyn, men en sån har du ju inte på en xt. Föreslår 4 delade spön.
                  !!!!!

Kommentera

En rör av plast är nog det bästa. Jag har lösningen klar i mitt huvud. Det är egentligen bara röret och några spännband som behövs. Givetvis underlättar det med spön som är delade fler än 2 ggr.

Hur som helst är XRVn en fin hoj. Den dagen jag sparat ihop pengar (orkar inte ta fler lån, eftersom jag har minst fyra år biokemistudier framför mig), så vill jag ha en hoj som påminner om Suzuki 1000 V-Strom. Alltså en touring-offroad. Det är främst vindskydd jag saknar på min XT, men även en twin. Det hade varit gott att ha en lite jämnare motorgång, men jag skulle nog sakna enkelheten med luftkylning, som jag misstänker att V-Strom inte har.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art