Abborrfiske efter åska? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrfiske efter åska?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborrfiske efter åska?

Att abborren är känslig för förändringar i lutttrycket vet ju alla. I dag stod abborrfiske på programmet och naturligtvis står just nu regnet som spön i backen och jag sitter fortfarande vid frukostbordet och väntar på att ett av meteorologerna utlåvat åskväder ska komma in över ön jag befinner mig på. Framåt eftermiddagen ska det klarna upp ett tag. Då, tänker jag, kanske det är dags?

För visst är det så att abborrfisket just efter ett åskväder när solen tittar fram igen kan vara alldeles magiskt? Eller minns jag fel och hänger mig åt önsketänkande?

Tycker det är precis tvärtom. Abborren nappar bäst precis innan åskvädret bryter ut, åtminstonde de gånger då det är riktigt kvat o kvalmigt när åskmolnen nalkas.

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskarlennart Visa inlägg
      Tycker det är precis tvärtom. Abborren nappar bäst precis innan åskvädret bryter ut, åtminstonde de gånger då det är riktigt kvat o kvalmigt när åskmolnen nalkas.
      Du verkar tala om värmeåskväder. Det är det inte fråga om. Här är det varken kvavt eller kvalmigt utan, som sagt, ett gediget regnväder. Och att regn i sig syresätter vattnet och piggar upp fisken, det är väl i alla fall riktigt?

Kommentera

De gånger jag har varit ut innan en klasssikt åskväder så har borrefisket varit bra.
        Efter ett åskväder så har det inte varit bra.
        Så enligt mina erfarenheter så är du fel ute.
        Men hellre dåligt fiske än inget fiske alls.

Kommentera

Jo, min erfarenhet är samma. Precis före ett riktigt värmeåskväder nappar det som attans. Kommer ihåg ett tillfälle i en åmynning i Skälderviken, inte ett napp på flera timmar men ca 30 min före spöregnet drog igång högg det, jag bottenmetade och ål, abborre, id, plattfisk - en riktig huggsexa. Ganska sällsynt med dessa åskväder, i o f men i vanligt hällregn har jag kammat noll massor med gånger även på ställen som vanligtvis ger fisk.
          Tror borren "ligger lågt" när det blir snabba förändringar i trycket.

Kommentera

Det kom aldrig något åskväder men det började blåsa av bara f*n. Brukar vara bra abborrfiske i lovart då men möjligen blev det för grumligt i vattnet? Jr som helst så kammade jag noll.

Kommentera

Mina största abborrar samt flest/längst huggperioder har jag tagit/haft i spöregn, vi snackar "its raining cats and dogs".
              Före åskväder, under åskväder, efter åskväder.. dels vid oväntat regnväder med plötslig tryckskillnad i lufte, och även vid ihållande stabilt "flerdagars-regnväder" då trycket stabiliserats. Jag tror att de flesta gillar "stabiliteter", jag tror allt i naturen vill ha allting så stabilt som möjligt, kolla bara på regnskogar som hyser sinnessjukt många arter på grund av stabiliteten.
              Samtidigt är det lite kul hur vi människor alltid ska "ha koll på allt" och tro oss veta exakt hur allting beter sig.
              Självklart finns det riktlinjer och små tumregler och sådant, exempelvis som lausvik säger om att regnet syresätter vattnet vilket då kanske borde betyda att man ska ge sig ut under/efter regn.
              Men om man fiskar i alla väder, vindriktningar och tryck och vad det nu kan vara, så kommer man ju kamma in dom till slut. Gillar man att fiska ska det ju inte spela så stor roll
              Regn ger dig möjlighet att fiska ifred, och att dessutom ha ett superfiske! Ut i regnet <3

Kommentera

Hittade det här om abborrfiske före åska.

En vacker skildring. Skrev man något liknande idag blev man väl skälld för bonkare, köttfiskare och andra nedsättande epitet...

Författaren måste ha varit en framstående kastare. 50 meter med en 12 grams spinnare och multirulle av sextiotalssnitt. Imponerande!
                Senast ändrad av lausvik; 2013-06-20, 08:08.

Kommentera

Den deprimerande epilogen finns också utlagd på nätet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                  14 svar
                  3 122 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uditsen
                  av uditsen