Hur mycket kan man lita på ekolodet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket kan man lita på ekolodet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur mycket kan man lita på ekolodet?

Har testa mitt ekolod för första ggn idag och utanför en vik, där gäddan troligen leker, där det blev ca 4-5 m djupt kunde, enligt ekolodet, det så hela stim på 20-30 små till stora fisk indikationer. Står gäddan i så stora stim efter leken? Dom stog inte i djupbranten utan i fritt vatten en bit utanför på mellan 1.5 och 3.5m. Så till följdfrågan. Om nu ekolodet talar sanning så... hur faan får man fisken att huga??? Jag har dragit wobbler på wobbler över området i olika djup och i olika hastigheter men bara nån enataka liten har huggit. Kan dom de va så att det tar några dar innan dom börjar äta efter leken så de e därför dom stora inte hugger eller va kan det bero på?

Åh, inte använda fisksymboler på ett ekolod :-). Ett ekolod är enormt dåligt på att veta vad som är fisk, växter, annan krafs och ännu mer annan krafs i vattnet. Genom att studera ekolodet lär man sig snart tyda symbolerna. Fisk-ID förstör mcyket av effekten.

Om det var gädda eller ej är svårt att svara på. Det är många arter på väg in för lek. Det kan mycket gärna vara stora braxstimm eller annat som står på kanten och inväntar rätt tid/dag. Gäddor som lekt brukar anars inte vara sena att hugga. Pröva lite olika metoder som mete, spinn osv.

Kommentera

Ett ekolod reagerar på innesluten luft, typ..Den registrerar alltså allt som inehåller luft. Från simblåsan på en fisk till blåsorna i blåstång o.s.v..
      Har du "Fish ID" mode inkopplat så det ser ut som små fiskprofiler, så slå om till vanligt läge och du kan lättare se skilnad på fisk eller växter. För chansen finns att du fiskar just på gräs och inte fisk.
      (Nej du är inte ensam om att ha gjort det i sådana fall..)

Kommentera

Te-He..Två med samma svar samtidigt.. :o)

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
          Ett ekolod reagerar på innesluten luft, typ..Den registrerar alltså allt som inehåller luft. Från simblåsan på en fisk till blåsorna i blåstång o.s.v..
          Har du "Fish ID" mode inkopplat så det ser ut som små fiskprofiler, så slå om till vanligt läge och du kan lättare se skilnad på fisk eller växter. För chansen finns att du fiskar just på gräs och inte fisk.
          (Nej du är inte ensam om att ha gjort det i sådana fall..)
          Fast det där med luft kan inte stämma helt och hållet. Satt och tittade på min göspirk idag på ekolodet. Den innehåller inte mycket luft...Ljudet från ekolodet studsar väl på fast material, sen beror det väl en hel del på lodet hur det tolkar ekona som blir?

Kommentera

du kan inte lita på ekolodet överhuvud taget, ekolodets bilden är gjord för att vara lätt läst för ögat. Ställ in lodet manuelt så får du mer sanning i bilden ex om du har max frammatnings hastighet och driver i 0,2kn så kommer en liten fisk ex en mört att täckna sig som ett stort streck och du tror att det är en jätte fisk men om du drar ner hastigheten till nästan noll så kommer det bara att bli en liten prick.

Automat läget på lodet är inte gjort för sportfiskare utanför gubben i nimbusen som tycker att det är fräckt med ett ekolod så ställ in lodet manuelt det kan ibland vvara lite jobbigt men det är värt det.

Kommentera

Anders Team Lilla My

Tumregler vid ekolodsanvändning:

* Aldrig fisksymboler!

* Alltid manuellt läge

* Använd zoomfunktionen så att det du letar efter syns.

* Glöm inte att välja bort sim-funktionen, alltså simulatorn...

Ekolod reagerar på allt som finns i vattnet som återkastar ljudsignalen det skickar ut, så det kan vara allt ifrån fisk till skräp, växter, maneter strömskikt, bubblor mm du ser. Att makrill inte syns för att de saknar simblåsa är således en gammal myt. Dessutom kan andra elektriska apparater ge störningar som syns på lodet. Ni kan läsa lite mer om ekolod på min hemsida

och sedan klicka in på "tekniska tips" och "ekolod".
              Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Tack Anders för länken och råden. Provade mitt nya ekolod i helgen och fick en hel del förklarat. Nu kanske jag törs ändra på inställningarna när jag vet vad de betyder.

Som nybörjare (har aldrig sett ett ekolod i funktion tidigare) så är det lätt att missuppfatta allt konstigt på skärmen. Fiskfunktionen är bara en kul grej när man är på insjö. Även jag hade massor av "fisk" på 3-4 m djup utanför lekviken men jag antog att det var mört. (All fisk som inte är rovfisk är mört. Brax är bara en ovanligt storvuxen mört:-))

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My)
                  Tumregler vid ekolodsanvändning:

* Aldrig fisksymboler!

* Alltid manuellt läge

* Använd zoomfunktionen så att det du letar efter syns.

* Glöm inte att välja bort sim-funktionen, alltså simulatorn...

Ekolod reagerar på allt som finns i vattnet som återkastar ljudsignalen det skickar ut, så det kan vara allt ifrån fisk till skräp, växter, maneter strömskikt, bubblor mm du ser. Att makrill inte syns för att de saknar simblåsa är således en gammal myt. Dessutom kan andra elektriska apparater ge störningar som syns på lodet. Ni kan läsa lite mer om ekolod på min hemsida

och sedan klicka in på "tekniska tips" och "ekolod".
                  Tack för det. Jag blev lite fundersam över när någon över skrev om att lodet reflekterar luft men eftersom jag inte är så duktig med lodet själv så orkade jag inte bry mig. Som naturvetare så tyckte jag däremot att det lät ganska dumt eftersom det är samma princip som för en radar.
                  Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

När man använder manuellt läge på lodet finns det en massa funktioner att använda. Funktionerna heter ofta lite olika beroende på lodets märke.

* Alla lod har någon form av zoom-funktion eller möjlighet att välja mellan vilka djup lodet ska visa. Eller båda. Använd detta! Kör man på 100 meters djup och letar efter ett vrak som sticker upp från botten med 3-4 meter så är det omöjligt att se det om man inte zoomat in botten.

* Det finns oftast några störningsfilter man kan ställa i olika lägen. Generellt så ska man sätta dem på så låg effekt som möjligt utan att bilden för den skull blir kluddig. Risken är annars att filtrena sorterar bort väsentlig information. På djupt vatten är det risk att filtrena gör att du tappar bottenekot om du har dem på för hög effekt. Du lär märka om ett filter behövs. Filtrena har ofta konstiga namn som ASP eller SCC eller liknande.

* Det finns alltid en funktion att ställa in lodets känslighet, egentligen hur mycket lodet krämar ut och registrerar igen. Kan heta "gain" eller "sensitivity" eller liknande. Det beror på vilket djup du fiskar hur du ska ställa detta. Ju djupare desto mer måste du kräma på med lodet för att få botteneko och för att få eko av fisk. Det beror också på vilket lod du har. Vissa lod har hög uteffekt och är gjorda för fiske på djupare vatten medan andra tappar botten tidigare. Att kräma på med full effekt på ett kraftigt lod i en grund insjö behövs knappast, det blir dessutom bara störningar då. Man får prova sig fram.

* De flesta lod har en grålinjefunktion. Den reglerar hur mycket "skugga" under ekot som ska synas. Det måste också anpassas efter djupet och vad det är du vill se. Den är bra för att avgöra vad det är får botten under båten. Hårdare botten ger mer skugga under ekot, men det beror också på hur djupt det är. Har du kört över en botten som ger 1 cm skugga under ekot och det helt plötsligt är 2 cm skugga på samma djup kan du utgå ifrån att botten där är hårdare, men bara för att skuggan är 2 cm betyder det inte att botten alltid är hård - djupet kan ju vara mindre varpå skuggan blir större. På färglod markerar ofta vissa färger att ekot är kraftigare.

Olika lod av olika märke visar ofta bilden olika så det gäller att lära sig hur sitt eget lod fungerar. Testa och experimentera under praktiskt fiske. Det är bästa sättet att lära sig.
                    Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 015 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art