Riktigt dåligt gäddfiske på sommaren?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Riktigt dåligt gäddfiske på sommaren?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Riktigt dåligt gäddfiske på sommaren?!

Hej!

Jag har lite problem med gäddfisket just nu, misstänker att det är pga värmen/solen...

I våras fick jag i princip alltid gäddor på det stället jag fiskar på, men nu sedan några veckor så är det helt dött, inte ett napp. Jag fiskar med jerkbait och olika tailar. Framförallt på dagen är det riktigt dåligt fiske, så även i våras. Fiskar jag fel, eller är fisket mycket sämre mitt på dagen?!

Jag har testat att fiska på olika djup, på botten och i ytan... Stället jag fiskar på är mellan 0,1-3,5m djupt ungefär...

Om någon har något tips på vad jag ska göra för att få napp så är jag tacksam!

I sjön där jag fiskar har det varit helt stendött i en vecka nu, det släppte iofs lite igår och fick några st på en timme.
    Eller stendött är lite fel, det har varit hur mycke betesfisk som helst men inge jakt alls.

Det som fungerade kanon innan veckan utan hugg var salmo hornet 4 i färgen GT och skitter pop. Salmo Hornet tycker jag är guld värd! Jerk har jag upplevt sämre resultat på nu jämfört med i våras men jag har heller inte gett det lika mycket tid som i våras så kanske inte blir en helt rättvis bedömning.
    Senast ändrad av McPehrson; 2013-06-10, 10:56.
    Alla fiskar är drömfiskar

Kommentera

Gäddorna, särskilt de litet grövre, är inte på samma ställen året om. På våren - runt lekperioden - är en stor del av gäddbeståndet på grunda vatten i närheten av lekplatserna men resten av året finns de på andra ställen. Misstänker att det är detta snarare än temperaturen som är förklaringen. Vattentemperaturen kan dock vara en ledtråd när du ska försöka hitta krokodilerna.

Kommentera

Där jag fiskar är det riktigt bra fiske under sommaren med grodbeten. Det är 0.1-1 m djupt där vi fiskar. Drog en gädda på 6,6 kg för ett par dagar sedan. Den här drog jag på en svart Spro. Brorsan har även dragit ett par på 4-5 kg i samma område. Sök upp näckrosbälten och sätt på en Hollowbody-groda så borde det nog bli lite gädda
        Click image for larger version

Name:	IMG_0381.jpg
Views:	1
Size:	261,1 KB
ID:	1768757

Det vi har märkt är att gäddan kommer in på våren för att leka, sen går mycket av den större gäddan ut på djupare vatten, medans några stannar kvar under sommaren. Sen på hösten kommer de större gäddorna in på grunt vatten igen och stännar där tills isen lägger sig. Sedan så finns det gott om gäddor kring 1-2 kg hela året om på det grunda vattnet.
        Senast ändrad av Flugtoken; 2013-06-10, 11:37.
        "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
        https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

Tack så mycket för alla svar!

Får nog bli till att införskaffa ett gäng nya drag då...

När ni/ folk i allmänhet - säger att gäddan går ut på djupare vatten framåt sommaren, hur djupt vatten pratar vi då om?

Kommentera

Ursprungligen postat av gös-ta Visa inlägg
            Tack så mycket för alla svar!

Får nog bli till att införskaffa ett gäng nya drag då...

När ni/ folk i allmänhet - säger att gäddan går ut på djupare vatten framåt sommaren, hur djupt vatten pratar vi då om?
            Djupt vatten sommartid för mig är 7-12m! Jag brukar ofta fiska på öppet vatten och djup branter sommartid där det kan vara 30m djupt med wobbler som fiskar kring 6-10m.

Kommentera

Ja ner på djupet. Vikta gärna ner betena också. 10-15 gram kan göra stor skillnad men man får testa sig fram vad som funkar bra på olika beten.

Kommentera

Jag brukar ha bäst fiske på våren men märker ingen större skillnad på sommaren, dragit många runt 5kg på 1-3/4 meters djup när det är 18-20 grader i vattnet.
                Ska man ha större än 5kg så verkar det som att man får söka sig till djupbranter med beten som går att fiska riktigt djup, typ jigg eller blyade jerkbaits/wobblers.
                -----------PB's!-----------
                Gädda 8,7 kg
                Harr 0,5 kg
                Abborre 0,8 kg
                Torsk 2,4 kg
                Havsöring 3,5 kg
                Näbbgädda
                Strömming
                Mört
                Skrabb

Kommentera

Släng på ett spinnerbait och veva på bland växterna så ska du se att det smäller snart!
                  Jerkbait ftw!

Kommentera

Tycker fiske efter Gädda är bra på sommaren. Framåt skymingen så kommer ganska så mycket fisk mellan 5-8 kilo in på grundare vatten, och tar ofta på ytbeten. Sommarfiske efter Gädda är ju störtkul. Aggressiva fiskar. Får hoppas på en bra sommar nu. För våren har ju sugit nåt så enormt.

Ganska så komiskt att jag bara lyckats peta upp 1 trofé fisk och en femma sen isen gick på jerk. Men 100 tals snipor på buzzer när det är kallt som satan ute, och det sista man tror är att dom ska ta på ytbeten. Spinnerbait har jag fått nada på.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 028 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art