Vad tror ni den väger? (Gös) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad tror ni den väger? (Gös)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Grattis till en fin fisk, hoppas fajten var grym!

Jag är kass på att bedömma fiskar så det lägger jag mig inte i men om du vill ha en uppskattad längd på fisken så kan du Photoshopa lite. Plocka ut ditt vänstra långfinger ifrån bilden rotera det å skapa ett par kopior på det å lägg horisontellt efter varandra längs med fisken. Jag fick det till ca 7 * långfinger.

/Kallin

Kommentera

Runt 3 kilo.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

med tanke på att du har armarna rakt ut mot kameran liten båt och vidvinkel så gissar jag på 1,8 kg.
        Jag var ganska säker på att den vägde över 0,5 kg men som du säger liten båt,vidvinkel och armarna rakt ut, nu börjar jag bli osäker....

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Jag var ganska säker på att den vägde över 0,5 kg men som du säger liten båt,vidvinkel och armarna rakt ut, nu börjar jag bli osäker....
          Anar avund här, även om det är liten båt och vidvinkel på kameran, fingrarna ligger direkt mot fisken... Där har man ju något att jämföra med...

Jag känner själv inte fiskaren eller vet hur stor/liten den är !

Kommentera

Hur kan det bli så tjurigt så fort någon lägger upp en bild? Skitfin gös och han håller väl upp den hur han vill? Visa istället uppskattning för att han lät fisken leva vidare. Bra gjort OP och grattis!

Kommentera

Ursprungligen postat av Snäckan Visa inlägg
              Hur kan det bli så tjurigt så fort någon lägger upp en bild? Skitfin gös och han håller väl upp den hur han vill? Visa istället uppskattning för att han lät fisken leva vidare. Bra gjort OP och grattis!
              Vart är tjurigheten?
              Det är olika personers uppfattning om vikten.
              Självklart tror folk olika, alla har inte samma erfarenhet av en gös i denna kondis. Sen kan en bild ljuga mycket o det spelar in i deras bedömning. Det är bara fångstmannen som kan avgöra vilken av dessa gissningar som träffar närmast.

Fin gös, grattis

Kommentera

4-5 skulle jag tippa på. Du kan jämföra med min gös som jag fick förra veckan på 4,67 kg och 82 cm ser hyffsat lika ut i storlek. http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date
                Skitfiske!
                http://www.youtube.com/user/Allround...n?feature=mhee

Fishing for life!

Kommentera

Runt 75cm / 4,1kg.
                  I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Jag skulle haft en efter min gissning på 1,8 kg.

Vad jag menade med mitt inlägg är att bilder ljuger, För att ögat ska läsa en bild korrekt MÅSTE ett antal parametrar (fototekniska) stämma med hur ögat ser, vilket man ska vara medveten om. Beroende på hur den är tagen kan man lura det mänskliga ögat.

Det är lite synd om TS för bilden har detaljer i sig som gör mig som betraktare misstänksam även om jag är övertygad om att det inte var avsikten. Hade han även dolt sina fingrar, hade det varit uppenbart, men det kan ju va en miss. Men det är även synd om alla som inte inser att en bild är inget annat än en 2-dimensionell avgjutning av en 3-dimensionell värld och de problem detta medför.

Men varför kunde man inte mäta fisken ? ? ? hur svårt är det att ta spöt, hålla fisken mot båtsidan, mot en lucka, använda sina fötter, händer, klipp av en bit lina, hänga fisken efter sidan och markera mot låret. När man utesluter den MYCKET enkla uppskattningen så brukar det vara ett tecken på att längden avslöjar bilden.

Tänk er den här bilden, men tornet är människan och flickan är en fisk, wow vilken firre:
                    Click image for larger version

Name:	lögnen.jpeg
Views:	1
Size:	31,2 KB
ID:	1768722
                    Senast ändrad av Exxet; 2013-06-08, 08:38.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 383 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art