info på fiskesida - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

info på fiskesida

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• info på fiskesida

hej
    jag har jobbat med ett webbprojekt på skolan nu under en tid, jag trodde, precis som alla andra, att man inte behövde riktig info på sidan, utan bara en massa skit, men när jag redovisade idag så sa lärarn att vi skulle byta ut skitetexten och lägga in riktig info. någon som vet bra länkar och på till vad man kan skriva? ge mig gärna feedback på design också!
    http://www.fiske.dragonskolan.se

Snyggt för att vara en förstahemsida, det du kan tänka på är att använda en neutral bakgrund och smälta in bilder genom photoshop och kombinationer av färger.

Försök göra sidan mer dynamisk. Ska kolla lite på datorn.

___EDIT____
    Sidan fungerade på mobilen, men inte på fullhd, är det en webeditor/wysiwyg ni har använt? känns så på koden.

Hur gammal är du?

Något jag hade gett högre poäng för är att du tar dig tid att lära dig html/css och bygga en hemsida från grunden, detta har du även användning för i framtiden när du ska söka jobb (usch så tråkig man kan låta )

Men några tips kan jag ge dig

* fullskärm - hemsidan ska täcka hela sidan idag.

* inte så skarpa färger - Ger en oprofessionell look enligt mig.

* ha de olika sidorna på egna länkar - Lättare att länka vidare infon om alla sidor har egna länkar och inte bara ligger i en frames

* ta inspiration från hemsidor.
    DET BÄSTA TIPSET
    * Skaffa photoshop/rita på papper/måla/skissa/skriv/gör en bild på hur du vill att hemsidan ska se ut INNAN du börjat skriva kod.

Denna hemsida gjorde jag på några timmar, den är inte färdig än. har lagt max 40h totalt på HTML och använt en massa "fulkod" för att få den att fungera hyffsat, all "styling" ska ligga i ett eget .CSS-dokument.

CSS-dokument

för källkoden högerklickan du och väljer visa källa/visa källkod.

Eller så använder man en wysiwyg-editor, men det blir aldrig lika personligt.
    Senast ändrad av daikai1; 2013-06-04, 19:22.

Kommentera

hur menar du med mer dynamisk?

Kommentera

Inte så fyrkantig, lite mellanrum mellan "huvud-bilden", länkarna och textrutan.

Men för att vara en första-hemsida så är det bra gjort.

Kommentera

Utgå från rubrikerna som du har på sidan nu. På sidan som man kommer till när man klickar på "Abborre" skulle du t.ex. kunna skriva lite allmänt om abborren (Tänk Wikipedia-sida http://sv.wikipedia.org/wiki/Abborre). Kom ihåg att ange källor om du hämtar information från böcker/Internet. På respektive undersida kan du helt enkelt skriva dina egna fisketips angående mete, spinnfiske eller vinterfiske efter abborre.

Kommentera

anledning till att jag använt iframes var för att vi skulle använda det vi lärt oss under året. men du har helt rätt i det där med länkningen. Vi har fått photoshop via skolan, och där har jag gjort bland annat loggan, och jag har redan redovisat mitt arbete, men jag ska försöka göra lite mellanrum mellan allt, och sen ska jag leta efter en bra bakgrundsbild bakom själva hemsidan och sen ska jag centrera den

Kommentera

Ursprungligen postat av Quagmire Visa inlägg
              Utgå från rubrikerna som du har på sidan nu. På sidan som man kommer till när man klickar på "Abborre" skulle du t.ex. kunna skriva lite allmänt om abborren (Tänk Wikipedia-sida http://sv.wikipedia.org/wiki/Abborre). Kom ihåg att ange källor om du hämtar information från böcker/Internet. På respektive undersida kan du helt enkelt skriva dina egna fisketips angående mete, spinnfiske eller vinterfiske efter abborre.
              jag kommer mestadels göra copy-paste, för jag har inte tid att skriva.

vi har 2 olika lärare som bedömmer vårat arbete, den ena vill bara se design, och den andra programmering, men grejjen är den att dem har sagt olika saker till oss. den ena säger att vi bara kan köra på lorem ipsum, sen när man har redovisat säger den andre att man borde ha en riktig text som handlar om det

Kommentera

Ok, vad är det för program ni skrivit det i?
                Många anser att frames tillhör 00-talet, men man kan an
                ända det till mindre delar, dock inte byggaen hemsida i det.

Prata med rektorn om lärarna säger olika saker, är det två kurser i samma så måste de ha samma mål.
                Dessutom så är det inte svenska/biologi/so/no du har, utan programmering och webdesign! Där ska inte inehållet bedömmas, be dom visa var i läroplanen det ska stå att innehållet sa vara rätt.
                Senast ändrad av daikai1; 2013-06-04, 19:52.

Kommentera

vi använder adobe dreamweaver cs4

Kommentera

OT

Prata med rektorn om lärarna säger olika saker, är det två kurser i samma så måste de ha samma mål.
                    Dessutom så är det inte svenska/biologi/so/no du har, utan programmering och webdesign! Där ska inte inehållet bedömmas, be dom visa var i läroplanen det ska stå att innehållet sa vara rätt.[/QUOTE]

Vad menar du med att de måste ha samma mål? Går alldeles utmärkt att ha ett projekt som pågår i flera kurser som utmynnar i en produkt som bedöms enligt kriterier i respektive kurs.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen