smörjning av haspelrullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

smörjning av haspelrullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
    Man behöver inte smörja en rulle inuti.
    Nu förstår jag varför dina rullar jämt går sönder
    kalleh

Kommentera

Om du har någon äldre rulle (ca 10 år) börja med att skruva isär den totalt, den kan du inte gärna misslyckas med att få ihop. Brukar vara ett par fjädrar och 3-4 kugghjul som bara passar på just sin plats i rullhuset.

Eftersom alla rullar (haspel) bygger på samma principer kan du sedan gå vidare på mer komplicerade rullar. Men som det tidigare skrivits så finns det BETYDLIGT mycket mer smådelar i de modernare rullarna och allt sitter mer kompakt men det är fortfarande inga större problem att skruva isär precis allt och sätta ihop det igen. Grundläggande tekniskt kunnande underlättar förstås och har du aldrig skruvat isär något tidigare rekommenderar jag det verkligen inte!

Lycka till!

PS. Om du skruvar isär rullen och inte får ihop det får du väl kila iväg med den till närmaste fiskebutik så får dom fixa det för en billig? penning ...

Kommentera

Jag skulle aldrig någonsin skruva isär en haspelrulle totalt! Som Ralf skriver så finns det mängder med småsaker som man inte har en aning om hur de ska sitta.

Jag lagade en trasig baitrunner-funktion på en rulle en gång, och det var riktigt pilligt att få ihop, och då anser jag mig ändå vara ganska tekniskt.

Som sagt, lägg några droppar olja på dreven utan att plocka ut dem. Ta inte heller för mycket smörjmedel, om man bara kladdar i en massa fett på måfå så kommer den gå väldigt trögt att veva.

Kommentera

Som sagt, lägg några droppar olja på dreven utan att plocka ut dem. Ta inte heller för mycket smörjmedel, om man bara kladdar i en massa fett på måfå så kommer den gå väldigt trögt att veva.[/QUOTE]

Precis! plus att den suger åt sig all möjlig skit också.
          Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Kalleh, det var inte jag som påstod det. Läs dina fisketidningar där rullproffsen skriver det. Har alltså inget med mina rullar att göra. Jag fiskar så mycket att dom får bekänna färg. Är rätt välkänt att jag är testfiskare på det viset.
            Är inte roligt när jag fiskat ett par dagar och rullen säckat. Senast ABU Cardinal en modell som kostade nästan 800 kr. Just nu är det Daiwarullar (haspel) som bara torskat på bygelfjäder och nåt lager.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Det var väl precis du som påstod det !
              Med en diffus hänvisning till "nån fisketidning"
              Läs manualen som följer med rullarna, jag har hittills aldrig sett nån tillverkare som rekommenderat att inte smörja rullen.
              Vilken tidning hänvisar du till ? Var lite mer exakt.
              kalleh

Kommentera

Själv tog jag 5-56 och sprayade lite överallt!, går som en klocka! :P
                come as You are

Kommentera

Ursprungligen postat av gripenstedt- Visa inlägg
                  Själv tog jag 5-56 och sprayade lite överallt!, går som en klocka! :P
                  5-56, WD-40 och motsvarande är direkt olämpligt att ha som smörjmedel till fiskerullar. Dunstar fort och suger åt sig skit. Använd istället olja och fett avsett för ändamålet och följ tillverkarens rekomendationer

Kommentera

Tjenare!
                    Var smart nog att doppa min haspelrulle (Abu Cardinal BC20) i vatten, därefter har den börjat låta och är kärv att veva. Min plan är därför att smörja upp den!
                    Det jag ska är att skruva loss locket på sidan och smörja kuggarna?
                    Men det som är dumt är att jag måste få bort slirbromshandtaget först, hur lyckas man med detta?
                    Tack på förhand!

Kommentera

Jag har en äldre Shimano-rulle som går lite trögt, ser ut som någon försökt fetta in den lite väl mycket... Hur rengör man enklast rullen så jag kan smörja upp den på rätt sätt?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 094 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art