som ny på området hade jag tänkt börja fiska efetr sarv, då jag nyss upptäckt ett närliggande vattendrag som hyser ganska stora mängder sarv och mört. har dock hört talas om att sarvarna ska vara ganska inaktiva på vinterkanten, så jag undrar när kan man dra igång sitt sarvfiske?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tid för sarvfiske?
Collapse
X
-
Du kan i stort sett fiska sarv året om, förutsatt att du har öppet vatten.
Slutet på april och början på maj brukar vara bra tider att få ett riktigt bra fiske både antals- och viktmässigt.
Generellt sett så börjar sarven sitt födosök någon timma innan skymningen och fortsätter in över midnatt så förbered dig på sena kvällar/nätter.
Personligen föredrar jag flötmete framför bottenmete när det gäller sarven men det är ju som bekant inte alla platser det funkar på.
Under sommarhalvåret så är ytfiske med bröd tidvis dödligt effektivt på sarven (den svenska motsvarigheten till pirayan - åtminstone utseendemässigt).
Lycka till!
Skicka gärna ett PM om du har fler funderingar kring sarven - min personliga favorit i de svenska vattendragen.-----------
<"))))><
-
Ursprungligen postat av Perchmansom ny på området hade jag tänkt börja fiska efetr sarv, då jag nyss upptäckt ett närliggande vattendrag som hyser ganska stora mängder sarv och mört. har dock hört talas om att sarvarna ska vara ganska inaktiva på vinterkanten, så jag undrar när kan man dra igång sitt sarvfiske?sigpic
Kommentera
-
Skicka ett pm till Peter Larsson för det finns mer gott att få ut när det gäller Sarvfisket och av det han skrev märkerman att han kan enheldel.
Att fiska med flugspö skall du bara göra om du är flugfantast! Då det på inget vis är effektivare än matchspöfiske och du får ungefär samma känsla vid drillningen. Har själv gkort det så jag vet vad jag talar om!
Har du några frågor så får du gärna pm:a mig också! Jag har fått min beskärdadel av dessa smyckesfiskar genom åren och har dom som en av mina favoritfiskar.
Tänkte ta första sarvpasset nästa vecka!
Kommentera
-
Aha... Sarv är ett av mina metmål i år... SKA ha sutare, sarv och färna... har jag tänkt mig och i mitt område finns ETT vatten som jag vet hyser sarv... så, det är alltså dags nu?
Hmm... mycket fiske som ska trängas in på liten tid nu men, det ska väl gå.
Kommentera
-
Snabbkurs sarvfiske.(sommarfiske)
Fiska grunt 1-2m.
Nära växtlighet.
Ha betet på ca halva djupet .
Uppblött bröd i mäsket.
Mäska ofta men lite.
Bete .Bröd, majs ,maggot mm
Klen lina ,känsligt flöte.
Morgon och kväll bäst.
Ingen Svensk fisk är vackrare än en nyfångad sarv i kvällssolen.Senast ändrad av RK99; 2011-08-07, 20:45."HalvDan var här"
- Gillar 3
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 094 visningar
1 gilla
|