Vart går gränsen mellan fiskevård och djurplågeri? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart går gränsen mellan fiskevård och djurplågeri?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag är lugn och sansad, ingen fara med det..... jag tycker bara inte likadant, om det finns utrymme för yrkesfiske, och sportfiske i lekområden, t.ex. Mörrumsån, så menar jag att det finns utrymme för några fiskar om året till mig också. Den dagen det blir totalt landningsförbud respekterar jag det, inga problem.
    Rekreation är ju helt klart nummer ett när det gäller fiske, helt klart.... en dags fiske utan ett enda hugga kan ändå vara en fantastisk dag. Men att ha en lax eller öring på 2 kg med hem till familjen till kvällens grillning är ju en extra bonus som jag helst inte vill avstå.

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
      Förvånas du inte över att livsmedelsverket sätter en maxgräns på mat? Tänk om dom skulle göra det på tex gris eller nöt. Jävlar vilket helvete det skulle bli för livsmedelsbutikerna
      Jag har inte så stort förtroende för varken livsmedelsverket, livsmedelsindustrin, slakterier eller djuruppfödare. Se på köttskandalerna med hästkött, jag har inget emot att äta häst, men vill inte betala för oxkött då. Däremot är jag övertygad om att de flesta av oss stoppar i oss betydligt mer gifter, tillväxthormoner, antibiotika etc än vad vi har en aning om. Att äta östersjöfisk 2-3 gg i månaden i snitt oroar mig inte det minsta.

Kommentera

Du har antagligen rätt i avseende kvot. Jag som inte äter fisk har lätt att säga att all fisk borde släppas tillbaka för ett bättre sportfiske i framtiden, men jag fattar ju att det inte funkar överallt eller för alla.

Varför inte något i stil med: Du åker och fiskar, gör det tycker är kul, du får fisk men släpper tillbaka. Åker sen till affären och köper KRAV-märkt lax och åker hem till familjen. Är det en kostnadsfråga eller uppmärksamhetssökande?
        sigpic

Kommentera

Du verkar inte ha så mycket tro för samhället Jag håller helt med att köttindustrin är kaos men det innefattar även fisk. Livsmedelsverket rekommenderar 2-3 ånger om året, bara så du vet. Du kan göra förändring genom att tänka på vad du stoppar i dig. Det behöver inte vara tillväxthormoner eller antibiotika.... Att äta närproducerat kött är bättre.
          sigpic

Kommentera

Du har antagligen rätt i avseende kvot. Jag som inte äter fisk har lätt att säga att all fisk borde släppas tillbaka för ett bättre sportfiske i framtiden, men jag fattar ju att det inte funkar överallt eller för alla.

Varför inte något i stil med: Du åker och fiskar, gör det tycker är kul, du får fisk men släpper tillbaka. Åker sen till affären och köper KRAV-märkt lax och åker hem till familjen. Är det en kostnadsfråga eller uppmärksamhetssökande?
            Jag har inget emot att släppa tillbaka fisk, och gör det ganska ofta. Men kommer det upp en fin matfisk, så åker den absolut med hem. Uppmärksamhet ? Kanske det? Det kanske finns någon gen kvar i mig från jägarstenåldern då det antagligen var väldigt manligt att kunna släpa hem byte till familjen... Har inget som helst med ekonomi att göra, köper ändå redan massor av fisk över disk......

Om man ska återgår till ämnet lite mer strikt så återsätter inte jag fiskar som jag anser är skadade på ett sätt att de får svårt att överleva, men jag är ju ingen expert på fiskens överlevnad. Jag vill inte plåga några djur..... men en fisk som ser pigg och frisk ut efter en krok i läppen har jag inga problem med att sätta tillbaka... men en kraftigt blödande fisk, en fisk som inte kan simma på rätt köl etc, den får gå till slaktbänken.....

Kommentera

Härligt! Jag fick uppfattningen att du tar upp precis allt, sorry för det. Din fiskesyn är väl lika sund som de flesta här inne Inte för att jag är någon domare men som sagt, trodde du bonkade allt.
              sigpic

Kommentera

Härligt! Jag fick uppfattningen att du tar upp precis allt, sorry för det. Din fiskesyn är väl lika sund som de flesta här inne Inte för att jag är någon domare men som sagt, trodde du bonkade allt.
                hehe... det är lugnt, som jag skrivit innan här i flera trådar..... så har jag nyligen återupptagit fisket efter ett uppehåll på 20 år, men inte ens då var jag någon rovfiskare. När man dragit upp det man kunde äta själv eller ge bort slutade man helt enkelt fiska. I viss mån funkar jag så fortfarande....men sätter tillbaka fisk som jag inte vill nyttja. Ville mest försvara rätten att faktiskt äta en del av den fisk man fångar........

men skönt att se att det finns de som verkligen står upp för sina tankar och ideer på ett bra sätt, fortsätt med det....

Kommentera

Kan vi inte bara släppa allt laxfiske helt fritt å låta varenda jävel dunka i nät, ryssjor och allt det skulle vara i mynningsområden över hela landet så blir vi snabbt av med alla laxfiskar och bara blir färdiga med det? Tycker det är så konstigt att fiska på ett bestånd som tydligen är så svagt och helt verkar sakna egen levnadskraft.

Kommentera

Ursprungligen postat av Montrachet Visa inlägg
                    Kan vi inte bara släppa allt laxfiske helt fritt å låta varenda jävel dunka i nät, ryssjor och allt det skulle vara i mynningsområden över hela landet så blir vi snabbt av med alla laxfiskar och bara blir färdiga med det? Tycker det är så konstigt att fiska på ett bestånd som tydligen är så svagt och helt verkar sakna egen levnadskraft.
                    olika vad man tycker märker jag, jag fiskar i Pukaviksbukten, alltså där Mörrumsån rinner ut, där finns ett stort område som är helt fredat från alla former av fiske, samt därefter område med begränsade fiskerättigheter. Jag fortsätter hävda att görs bedömningen att man kan plocka upp fisk i Mörrumsån, om yrkesfiskare får kvoter etc, så finns det också enstaka fiskar till oss sportfiskare. Vi kommer inte att rädda beståndet genom att sluta sportfiska på lax eller öring det är min övertygelse.

Kan ju ställa motfrågan, hur bra är det för miljön att fiska på regnbåge, som kräver rovfiske efter betesfisk till foder för en fiskart som knappast reproducerar sig själv i svenska vatten. Vilka konsekvenser får det på lång sikt?

Kommentera

Regnbågar som jag får är rymlingar från en odling, och dom åker upp som det ogräs det är... och då menar jag i "min" sjö. Laxodling rent generellt sett är antagligen det dummaste som finns.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 022 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art