Vart går gränsen mellan fiskevård och djurplågeri? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart går gränsen mellan fiskevård och djurplågeri?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
    Var nämner jag bornholms festival? Och var skriver jag att ALLA laxfiskare bonkar ALL fisk? Läs om läs rätt.
    Jag kan väl läsa mellan raderna, hela din ton i det första inlägget gick ut på att kasta skit på laxfiskarna (trollingfiskarna). Så innan då anklagar någon för bonka fisk friskt så bör du inhämta fakta
    Tumlaren
    trolling är livet

Kommentera

Det finns ju ganska färska studier som visar att en väl utförd c&r (dvs, där krokar inte har fastnat i gälbågar) knappt har någon inverkan på fisk. Då får man tillägga en sak också: fisk som är med i dessa studier tas sämre omhand än när vi vanliga fiskare praktiserar c&r, bedövningsbad och ganska långa stunder uppe i luften.

Som jag alltid säger tycker jag varje medveten laxfiskare, älv som trollare SKA sätta tillbaka all vild lax då vi faktiskt fiskar på utrotningshotad fisk.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
        Det finns ju ganska färska studier som visar att en väl utförd c&r (dvs, där krokar inte har fastnat i gälbågar) knappt har någon inverkan på fisk. Då får man tillägga en sak också: fisk som är med i dessa studier tas sämre omhand än när vi vanliga fiskare praktiserar c&r, bedövningsbad och ganska långa stunder uppe i luften.

Som jag alltid säger tycker jag varje medveten laxfiskare, älv som trollare SKA sätta tillbaka all vild lax då vi faktiskt fiskar på utrotningshotad fisk.
        Det har dessutom blivet lag på att göra detta, kommer inte ihåg vilket datum detta börjar gälla men all vildlax skall släppas tillbaka. Dv.s bara odlad lax får behållas efter detta datum.
        Tumlaren
        trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg

Jag förstår ditt ställningstagande och respekterar dina åsikter. Däremot menar jag att så länge staten tillåter fiske på lax ska varken trollare, älv eller andra fiskare ha dåligt samvete för att de tar några matlaxar emellanåt.
          Ta t.ex. Mörrumsån, där vårt gemensamt ägda Svea skog förvaltar fisket genom Mörrums kronolaxfiske. Där är det oki att plocka upp tre fiskar per dag, så länge du löst dags eller säsongskort. Detta är då i stor omfattning fiskar som tagit sig upp i ån för att leka. Så länge staten anser att detta fiske inte hotar arten anser inte jag att varken trollingfiskare eller andra behöver avstå sina matfiskar. Däremot är jag av åsikten att miljön, nedsmutsning med gifter, övergödning etc, är ett betydligt större problem än nuvarande fisketryck.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
            Det har dessutom blivet lag på att göra detta, kommer inte ihåg vilket datum detta börjar gälla men all vildlax skall släppas tillbaka. Dv.s bara odlad lax får behållas efter detta datum.
            Tumlaren
            Finns det någon odling av lax numera? Eller innebär detta att alla laxar enligt lag ska återsättas?? I Mörrum odlas enbart Öring, numera, efter sjukdomarna på -90 talet lades odling av lax ner........

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
              Tumlaren
              Tack för upplysningen

Sparetime: Läs dessa regler som inte stämmer överens med ditt uttalande. http://www.sveaskog.se/sv/morrum-lax...-registrering/

Det är intressant att du tar upp nedsmutsning med gifter. Du har så rätt, laxen är full med dioxiner. Jag kan genast råda dig att sluta äta den. Övergödning är också intressant, politikerna kommer aldrig tillåta att bönderna slutar med konstgödsel som är en direkt orsak till övergödning i östersjön. Inom EU finns sk "sverigemodellen" i detta ämne och då menar man att vi är förebilden för estland osv längst kusten. Det kommer göra saken värre......

Fisketrycket på lax har forskare också sagt är för högt, väldigt många gånger för högt. Det kunde vi se i uppdrag granskning för ett halvår sedan. Yrkesfiske kommer snart på tal i tråden. Jag vill förbereda med att säga att dom inte är problemet. Där finns det kvoteringar som måste följas. Den stora boven i detta fall är vi och den svarta marknaden uppåt i landet. "HUSBEHOVSFISKE" är något som går att tumma på VÄLDIGT mycket, speciellt om man menar att tex släkten är stor. Husbehovsfiskare ska inte kunna använda yrkesfiskares laxfällor tex.

Jag tror älv och trollingfiskare börjar närma sig större förståelse för varandra, det har allt för länge kastats paj. Jag tar bara bornholm som exempel (jag har tyvärr inge siffror för älvfiske). Men 5% av yrkesfiskets kvot i sverige är för mycket. När kan man anpassa sig och använda en bräda samt fotografering? OBS! INGEN PAJKASTNING
              sigpic

Kommentera

Ber genast om ursäkt, mina uppgifter kom från en sida som inte var uppdaterad med gällande regler. Det har införts hårdare begränsningar, men faktum kvarstår, en lax om dagen är oki, om du fiskar i ån, och då har jag svårt att se varför jag som fiskar i havet, dock inte trolling, skall avstå några enstaka matfiskar jag fångar. Reglerna för husbehovsfiske är som jag ser det väl vidlyftiga, och kan nog i vissa falla jämställas med yrkesfiske på deltid.
                Jag kommer med gott samvete fortsätta plocka upp de laxar och öringar jag lyckas fånga på spö, så länge de får plats på grillen eller i frysen. När läget blir så akut att man förbjuder fisket efter vildlax totalt, även i ån på kronofiskets sträckor avstår jag också från motsvarande fisk. Men låt oss hoppas att det inte blir så.....

Kommentera

Sen kan jag tillägga att den dagen all fisk jag får på kroken ska tillbaka, är sporfisket totalt dött för mig. Att jaga rekord i längd och storlek och antal är inte det som roar mig i första hand. Ett av nöjena med sportfisket anser jag är att faktiskt få en matvara av bra kvalitet att hantera i köket. Japp, det finns gifter i östersjölaxen, max 1-2 gg i veckan tror jag rekommendationerna säger, jag är inte nära det. Alternativet är norsklax, odlad, med alla de tillväxhormoner och skit som finns i den, inte rovfisket efter råvara till pelletsen den matas med att förglömma.

Kommentera

Jag tycker inte som du. Tänk om alla skulle ha det tänket, då hade vi inte haft någon fisk kvar alls....

Sportfiske är ju synonymt med rekreation, inte bonkning.

Sen tycker jag att folk som köper lax, eller vilken som helst, bör ta sitt ansvar att köpa kravmärkt.

Låt oss nu ha en sansad diskussion
                    sigpic

Kommentera

Förvånas du inte över att livsmedelsverket sätter en maxgräns på mat? Tänk om dom skulle göra det på tex gris eller nöt. Jävlar vilket helvete det skulle bli för livsmedelsbutikerna
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 181 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art