Vart går gränsen mellan fiskevård och djurplågeri? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart går gränsen mellan fiskevård och djurplågeri?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har inte samma dilemma som gäddjägarna härinne. Jag fiskar abborre, gös etc, vilket gör det lättare att kroka av i vattnet och släppa iväg de små liven. Har de svalt kroken och far illa så tar jag ihjäl dom genom att knäcka nacken och slänga dom till hundarna. Har fått gädda ett par gånger och har haft stora problem med att kroka av snabbt och smidigt, och blivit väldigt stressad då jag tycker det är en utomordentligt mäktig motståndare och en sjuhelvetes fisk som jag respekterar något oerhört och helst inte vill ha att göra med! Har dock köpt ett gäddtång nu så det går iaf fortare att kroka av och släppa tillbaks.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
      Hur då menar du ? Snackas det för mycket om hur man tex skonsammast återsätter en Gädda ? Att det mest handlar om Gädda beror kanske på att vi Gäddfiskare är mer upplysta om C/R och dess fördelar.
      Det behöver ju inte gå till överdrift. Tex laxen är ju mer hotad,men där bonkas det ganska friskt.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
        Det behöver ju inte gå till överdrift. Tex laxen är ju mer hotad,men där bonkas det ganska friskt.
        Vad har du för underlag för detta påstående, varför skall alltid laxfiskare framställs som stora fiskbonkare av alla gäddfiskare. Har du själv varit ute och kontrollräknat alla bonkade laxar med det faktiska antalet fångade laxar.
        Tumlaren
        trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
          Vad har du för underlag för detta påstående, varför skall alltid laxfiskare framställs som stora fiskbonkare av alla gäddfiskare. Har du själv varit ute och kontrollräknat alla bonkade laxar med det faktiska antalet fångade laxar.
          Tumlaren
          Trampa ja nån på tårna? Läs fångstrapporterna på trollingfestivalerna så ser du ju att det bonkas en hel del lax.

Kommentera

Tror att det är lite trendigt att värna om laxen idag, och när någon kritiserade trollingtävlingen på Bornholm så hakade folk på som papegojor och anklagade alla trollingfiskare för att vara rovfiskare, vilket ju är helt fel. Så länge som älvfiske är tillåtet finns det ingen anledning att förbjuda laxfiske i havet så länge man tar upp fisk med måtta(gäller älvarna också). Själv tror jag att de flesta trollarna är som majoriteten av gäddfiskarna, ansvarsfulla människor som vet vad de gör.

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
              Trampa ja nån på tårna? Läs fångstrapporterna på trollingfestivalerna så ser du ju att det bonkas en hel del lax.
              Jag visste att denna tävling skulle komma upp, när du drar alla laxfiskare över samma kam. Men i genomsnitt för alla båtar och dagar som denna tävling pågick så blev det inte mer en lax per fiskare.
              Men nu tävlingsfiskar inte alla laxfiskare, så detta är ett väldigt dumt argument mot laxfiskarna.

Framhäv inte dessa spektakel som Bornholms laxfestival, där endast ett fåtal av de svenska trollingfiskarna deltar. Så slår du ut dessa laxar som alla de svenska laxtrollare tar upp på tävlingen, så blir det inte mycket lax i genomsnitt per svensk laxfiskare.
              Så kom med ett sakligt argument som bevisar att alla laxfiskare bonkar all sin fisk, istället för att kasta skit omkring dej.
              Tumlaren
              trolling är livet

Kommentera

Jag visste att denna tävling skulle komma upp, när du drar alla laxfiskare över samma kam. Men i genomsnitt för alla båtar och dagar som denna tävling pågick så blev det inte mer en lax per fiskare.
                Men nu tävlingsfiskar inte alla laxfiskare, så detta är ett väldigt dumt argument mot laxfiskarna.

Framhäv inte dessa spektakel som Bornholms laxfestival, där endast ett fåtal av de svenska trollingfiskarna deltar. Så slår du ut dessa laxar som alla de svenska laxtrollare tar upp på tävlingen, så blir det inte mycket lax i genomsnitt per svensk laxfiskare.
                Så kom med ett sakligt argument som bevisar att alla laxfiskare bonkar all sin fisk, istället för att kasta skit omkring dej.
                Tumlaren
                Var nämner jag bornholms festival? Och var skriver jag att ALLA laxfiskare bonkar ALL fisk? Läs om läs rätt.
                Senast ändrad av jimmy85; 2013-05-18, 19:23.

Kommentera

Tumlaren
                  Bonkar du laxen du fångar?

Kommentera

spännande tråd...... Jag äter med glädje öring lax torsk med flera som finns i Östersjön, köper ofta över disk. Och får jag någon på kroken hamnar den självklart på tallriken, det skäms jag inte det minsta för. Fiskar som jag inte tänker äta och jag bedömer som relativt oskadade sätter jag tillbaka. Helst avkrokade utan att lämna vattnet. Vissa fångster blir ju avlivade då de svårligen skulle klara en återutsättning och det är ju aldrig kul. Med ett förnuftigt fiske tycker inte jag sportfiskare bör ha speciellt dåligt samvete. Djurhantering i jordbruk, fiske, fiskodling m.m förefaller vara ett större lidande för respektive djur än att bli skjuten av en jägare i skogen, eller snabbt avlivad av en sportfiskare....
                    När jag fiskade som tonåring var inte c/r speciellt utvecklat, utan då plockade vi upp det vi ville ta vara på själva eller ge bort, sen slutade man fiska. Ibland tycker jag personligen det verkar lite konstigt att släpa upp tiotals fiskar i båten för vägning och mätning och återutsättning, utan att veta hur stor skada fisken egentligen tagit av denna behandling.

En annan intressant fråga är det här med att spara grova exemplar. I vissa grupper hävdas tvärtemot vad jag läst på några ställen här att de största exemplaren bör avlägsnas, alltså bonkas, då det gynnar återväxten av småfisk. De riktigt stora exemplaren tar stora resurser i form av mat och även kannibalismen påstås vara stor inom flera arter. Jag vet inte vilket som är rätt eller fel, men vore intressant att hitta någon relevant forskning på temat......

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
                      Bonkar du laxen du fångar?
                      Ja, jag har svarat på denna fråga innan, bonkar någon matfisk då och då, tror att mer än 80 % som sätts tillbaka utan att ta upp fisken i båten för fotografering, pussas samt vägas. Jag säger som det är, tar upp matfisk då och då.
                      Är det något fel på detta, jag har fiskat i mer än 50 år nu och jag har varit med om utvecklingen från att all fisk skulle upp till C&R fisket.
                      Tumlaren
                      trolling är livet

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 181 visningar
                      1 gilla