Har en liten fråga som förbryllar mig. Varför är havsgäddor överlag fetare än insjögäddor ?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsgäddor.....
Collapse
X
-
Kan ju ha fel men min teori är att de äter en hel del sill/strömming som räknas som en fet fisk (livsmedelstekniskt alltså) jämfört med t.ex mört och abborre, och tillgången på föda är väl dessutom rent allmänt större i havet än i insjöar?Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson
-
En teori varför gäddfisket gått ner i Ö-sjön är att torsken försvunnit, alltså ett bytesfisk mindre för gäddan, torsken är ju ingen snabbsimmare som lax, regnbåge och HÖ:n, så den är väl lättare att fånga . Id är en annan viktig bytesfisk som fortfarande finns gott om, iden är ju oftast havsvandrande.How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Det som skrivits är mer att torsk ner resulterar i sill upp. Denna sill äter de plankton som gäddor och abborrar behöver i sitt yngelstadium. Dvs, mycket sill slår undan basen för leken. Kanske är detta förklaringen till varför områden med större kontakt med havet är mer drabbade än mer avskilda vikar. Fast ingen vet nog någor än..
Jag tror inte gäddor äter torsk i någon större omfattning, mne det vore ju kul att veta om de gjorde.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av esobusJag tror inte gäddor äter torsk i någon större omfattning, mne det vore ju kul att veta om de gjorde.
Kommentera
-
Jodå, torsk var vanligt i gädd-magar förr i tiden. Sen att mindre torsk, betyder det ju mer lax, HÖ och regnbåge som äter strömming/sill, efter att Norrmännen börjat odla
lax i stor skala så blev laxen i Ö-sjön inte lika lukrativ att yrkesfiska lax.
Dessa tre snabbsimmare har gäddorna svårare att fånga än torsk, tånglake
och andra som inte simmar lika fort...How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
CW
Helt utan vetenskapligt belägg så tänker jag påstå att även sikbestånden minskat. Dessutom har väl sill/strömming fått stå tillbaka i viss usträckning för den mindre och magrare skarpsillen som exploderat i antal. Mindre sik (som är en fet fisk) och torsk samt magrare skarpsill ger färre antal stora gäddor och de som finns är dessutom magrare över lag. Men å andra sidan så var det nog just tillgången på sik, torsk och stor fet strömming som förr gjorde att östersjögäddan ofta var fetar än sina bröder och systrar i insjöarna.
Nån som fiskat sik under de senaste 20 åren i skärgården som kan bekräfta eller dementera siktillgångens variationer?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-02-15, 12:55 -
-
Svar till KEPWORTH Litiumbatteriav SpringarenSjukt att Svenska sportfiske butiker tar 10t för något man kan köpa för 2500kr, är det samma batteri...1 Foto
-
2025-02-17, 20:20 -
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
2024-11-17, 23:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 250 visningar
1 gilla
|