Nytt Finskt Gösrekord - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt Finskt Gösrekord

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Click image for larger version

Name:	SE_Kuha-16510-800-600-80-wm-right_bottom-100-kalamiescom15offsetrightpng.jpg
Views:	1
Size:	138,8 KB
ID:	1767699

Sådär, så ser man bilden på fiskarna direkt
    Senast ändrad av trigger; 2013-05-13, 20:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
      Jag tycker Jester Burk kan översätta hela texten åt oss korrekt
      OK, here we go. Fritt översatt, fiskarna Toni Ikävalko och Eero Mattila var ute och trollade den elfte Maj när de fångade två Gösar på fenomenala 26 kg. Den större av dem, på 14095g, är den största spöfångade hittills i Finland. Även den andra, på 12770g, var ståtlig.Det fångstgivande betet var en 13 cm HK-Varma Kalkkaro wobbler.

Fångstplatsen är tillsvidare hemlig. Fast jag undrar vilka oddsen är för att fånga två Gösar över 10 kg på samma fisketur, i Maj och på trolling. Och vem som fick vad framkommer inte heller i texten. Och som någon redan nämnde, namnet Kalkkaro kommer från Kalkkarokäärme=Skallerorm på finska. Antar att betet har rasselkulor.

Kommentera

Tydligen så bonkas det mesta man fångar i finland, rätta mig om jag har fel? C&R kulturen är extremt dåligt utbredd!

Kommentera

Hur ser man att fiskarna på bilden är bonkade ? Men troligtvis är de det, med tanke på att bilden är tagen på land. Och att C&R kulturen skulle vara extremt dåligt utbredd skriver jag inte under på. De som jag känner praktiserar C&R, med undantag för en eller annan matfisk. Likaså är de flesta aktiva på diverse forum förespråkare för C&R. Svenssonfiskarna(eller ska vi säga Finnsson i det här fallet) är dock ofta köttfiskare. Särskilt Abborrarna blir bonkade i mängder av pimplande köttlådefiskare som de kallas här.Men jag skulle snarare säga att vetskapen i Sverige om fisket i Finland är extremt dåligt utbredd.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alsbäck_ Visa inlägg
            Tydligen så bonkas det mesta man fångar i finland, rätta mig om jag har fel? C&R kulturen är extremt dåligt utbredd!
            Jo men så är det, speciellt de äldre fiskemännen bonkar i princip allt.

Var i Kivijärvi och skulle trolla gös för några års sedan och där var dessutom fullproppat med nät.

Tycker vi sköter sportfisket och c&r delen betydligt mer proffsigt här i Sverige, blir ju genast intressantare att fiska stora gösar om inte alla de stora tas upp.

Mvh Tero
            Skitfiske då!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tervo Visa inlägg
              Jo men så är det, speciellt de äldre fiskemännen bonkar i princip allt.

Tycker vi sköter sportfisket och c&r delen betydligt mer proffsigt här i Sverige, blir ju genast intressantare att fiska stora gösar om inte alla de stora tas upp.

Mvh Tero
              Bara det att deras rekordgös nu är 2 kg tyngre än den från mina hemtrakter som representerar Sveriges rekord
              Regn ger dig möjlighet att fiska ifred, och att dessutom ha ett superfiske! Ut i regnet <3

Kommentera

Hehe, ajo... Men snart kommer en höjning av rekordet här också.
                Jättemånga som kör pelagiskt efter stora fiskar just nu.
                Skitfiske då!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tervo Visa inlägg
                  Hehe, ajo... Men snart kommer en höjning av rekordet här också.
                  Jättemånga som kör pelagiskt efter stora fiskar just nu.
                  Ja, gösfisket har i princip dominerat fisket här i motala ström (Norrköping) de senaste åren, antalet plockade havsöringar har gått ner, havsöringen har ju dominerat utan tvekan förr, och innan det var även laxen med och regerade, men aa... inga kommentarer på den fronten men som sagt, allt fler gös blir det, och större blir dom nog också

61 laxar (största på 13,9 kg), 203 havsöringar (största på 10,78 kg) och 1462 gösar (största på 7,4 kg) togs här under 2012.
                  Alltså ungefär 24 gånger så fler gös än lax, det är synd egentligen, dock kul att det är så mycket gös, bara allt blir hållbart i längden så är jag helnöjd
                  Senast ändrad av skrukm; 2013-05-14, 13:10.
                  Regn ger dig möjlighet att fiska ifred, och att dessutom ha ett superfiske! Ut i regnet <3

Kommentera

jag vidhåller vad jag sa i tidigare inlägg...hur många här tror verkligen på vikterna? den högra gösen,minsta,väger alltså nästan 13 kilo??? kom igen vakna!!
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Håller med byggarn här, inte en chans att den lilla väger nästan 13 iaf.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 013 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art