fiska aborre på våren/försommaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiska aborre på våren/försommaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fiska aborre på våren/försommaren

Hej jag har fått lite blodad tand för aborre då gäddfisket har vart lite trögt.
    Jag har lyckats landa några större borrar runt 0,5-0,9 kg . Då jag fiskat på måfå har jag ingen aning hur jag ska lägga upp fisket.
    Ska man fiska på ställen som ser heta ut eller vart står aborren på våren? varmare dagar kanske den stiger lite å käkar mindre betesfisk som steker i solen vid ytan?

Kom gärna med tips om hur just du lurar upp de större aborrarna nu på våren.
    Jiggar du? spin? fluga? mete?

Tacka på förhand.

/ Markus Helsing

Vore bra med mer info, till exempel om du fiskar från båt eller land?

Skillnaden är enorm: När jag fiskar via båt så är enorma pirar extremt rikt på abborre. Vi brukar också följa fågelflockarna som rör sig över vattnet och dyker efter fisk, ett så kallat "påslag" brukar då uppstå, vilket garanterar fångst 10/10!

Från land så är det ju bilen som gäller. Jag har ett par riktigt sköna spots där jag dragit upp relativt stora abborrar och ibland ett par gäddor. Det gäller helt enkelt att anpassa sig efter väder också: När det är snorvarmt ute så ger jag fan i att fiska överhuvudtaget, eftersom att abborren är så extremt tjurig och vägrar hugga vad man än provar. Är det blåsigt och lite "mörkare" ute så slår ingenting kvalitetsspinnare, som till exempel Abu reflex, Myran, vibrax etc, som garanterar fångst, åtminstone för mig och sällskapet jag fiskar med.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
    64 svar
    15 096 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg .art
    av .art