Gälgreppet, ärligt talat??!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gälgreppet, ärligt talat??!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
    Förstår inte varför folk ska envisas med att köra "det coola och livsfarliga gälgreppet" direkt efter att fisken drillats in, och innan avkrokning. Verkar vara någon sorts "prestiege"-grej eller nåt. Ju grymmare du är på att gälgreppa gäddan desto bättre gäddfiskare... eller? Kanske något sorts mode som blev till efter "Gäddfeber"-filmen där grabbarna grus lyfte 16-kilos gäddor med gälgreppet som om de aldrig gjort annat.
    Det är varken prestigefyllt eller mode med att använda gälgrepp, det är ett enkelt och smidigt sätt att ta i gäddan helt enkelt. Så varför inte använda sig av det.

Kommentera

Ursprungligen postat av msjodin Visa inlägg
      Nackdelen med huggkrok även om den är rundad är att en eller ett par gälbågar lätt slinker med i upptagningen och vips är dom av. Med en hand känner du snabbt om du kommit rätt och kan därmed landa gäddan helt oskadd.
      Om du läser vad Broman skrev så tolkar jag det som att han först landar fisken och sedan sätter dit kroken för att ovana fiskare ska få en bild med sig själv och gäddan, så tror inte att han kör ned kroken i vattnet på måfå när gäddan skall landas.

Håller med om att huggkroken inte är så bra att landa med men han verkar ju som sagt sätta dit den i efterhand när gäddan är landad och lugn.
      -----------PB's!-----------
      Gädda 8,7 kg
      Harr 0,5 kg
      Abborre 0,8 kg
      Torsk 2,4 kg
      Havsöring 3,5 kg
      Näbbgädda
      Strömming
      Mört
      Skrabb

Kommentera

Ursprungligen postat av PuttePP Visa inlägg
        Fast på första bilden går ju kroken rakt genom överkäken.
        Ja jävlar det har du ju rätt i haha, missade det imorse
        Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
          Alla får ha en åsikt om hur fisk ska fångas och hur de ska behandlas när de väl fångats, men varför ska det alltid dras till ytterligheter när en diskussion kommer upp?

(...)

De flesta medlemmar på forumet släpper tillbaks fisk i hög grad, för att de och andra ska kunna fånga fisken igen när den är större. Alla är inte giriga och själviska, och tänker att ingen ska få fånga den här fisken igen för den är min och bara min. Många fiskar faktiskt för nöjet, både ens eget och andras.
          Ett hårt fisketryck på ett bestånd är en påfrestning för det även om man till 100% tillämpar C&R. Jag har svårt att se det etiskt försvarbara i att utsätta en fisk för att dras upp och sättas tillbaka gång på gång på gång bara för att ett antal aldrig så osjälviska sportfiskare ska få maximalt nöje av sin sysselsättning. Däremot har jag full respekt för (och har alltid själv) satt tillbaka fisk som jag inte tänker ta vara på (dvs rensa, tillaga och äta upp) och givetvis fisk som ligger under minimi- eller över maximimått. Istället för att dra upp mer fisk än vad jag behöver så slutar jag fiska när jag fått vad jag har bruk av även om det skulle innebära att fisketuren är över efter ett kast. Jag avlivar den fisk jag ska ha så snabbt och effektivt som jag kan men står inte och drar upp, bonkar och kasserar fisk.

Naturligtvis så tycker jag att det är hur kul och spännande som helst att lura fiska att hugga och att drilla den men att under en och samma tur dra upp och sätta åter dussintals med fiskar bara för att det är skoj känns helt enkelt inte OK för mig. Dock hör jag till dem som fiskar för mitt nöjes skull och jag är inte känd som vare sig påtagligt självisk eller girig.

Gäddor jag tänker avliva tar jag med nackgrepp. Det greppet är naturligtvis inte att rekommendera om man vill släppa åter fisken. I sådana fall krokar jag, om det är möjligt loss fisken medan den ligger kvar i vattnet vilket naturligtvis innebär att jag varken mäter, väger eller fotograferar den. Den typen av självbekräftelse behöver jag inte.

Kommentera

Jag håller ett stadigt tag om tafsen så den är sträckt när jag för in handen för ett gälgrepp. Så minimerar jag risken för att fastna på kroken, får en halv sekund på mig att ta bort handen innan fisken börjar sprattla.. Annars är det säkrast att fånga med håv och kroka av i vattnet för att sedan säkert lyfta fisken för ett snabbt foto eller två.

Tänk ALLTID på att hålla fisken borta från direkt solljus, framför allt ögonen! Skugga fiske så mycket som det går, ögonen är oerhört utsatta och känsliga för solen ovanför vattnet..!
            Patte - Fiske från land
            http://patteffl.wordpress.com/
            Facebook
            https://www.facebook.com/PatteFFL

Betesmoderator på FishBrain
            http://fishbrain.com
            Följ mina fiskepass i Realtid på FishBrain (PatteFiskeFrånLand)
            http://www.fishbrain.com/PatteFiskeFranLand

Kommentera

Nu finns de dom i detta land som inte klarar av gälgreppet på grund av handikapp, ja klarar inte av att hålla gälgreppet för mina händer, hur ställer sig folket till de? Ska ja sluta fiska för ja inte kan göra gälgreppet? Ja hanterar all fisk försiktigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av zeven Visa inlägg
                Nu finns de dom i detta land som inte klarar av gälgreppet på grund av handikapp, ja klarar inte av att hålla gälgreppet för mina händer, hur ställer sig folket till de? Ska ja sluta fiska för ja inte kan göra gälgreppet? Ja hanterar all fisk försiktigt.
                Vem har sagt att du ska sluta fiska? Har du läst tråden?

Kommentera

Aa snabbt läst till sida 4, kan blandat ihop de med bilder ja kollat på, men hur ser folk på dom som inte klarar av de för att dom inte kan.

Kommentera

Så länge man hanterar fisken varsamt så är det ärligt talat skit samma om man använder gälgrepp eller inte! I min mening i alla fall. Fiska på ni!!
                    Patte - Fiske från land
                    http://patteffl.wordpress.com/
                    Facebook
                    https://www.facebook.com/PatteFFL

Betesmoderator på FishBrain
                    http://fishbrain.com
                    Följ mina fiskepass i Realtid på FishBrain (PatteFiskeFrånLand)
                    http://www.fishbrain.com/PatteFiskeFranLand

Kommentera

När jag började med hjälgreppet så visste jag ingen jag kunde fråga, hade inte sett nån video om hur man gör utan jag var bara säker och stack in fingrarna där. Jag har aldrig fått en krok in i handen. Tror det gäller att vara säker på vad man gör och inte fega eller vara osäker för det är då man lättast får en krok i handen. Hoppas det går bra för dig och träna på så sitter de snart! Tror att du fick kroken i handen bara för en tillfällighet för det kunde ju lika gärna hänt när du hållt på i nåt år

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 990 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art