Ursprungligen postat av Dr.Kitch
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gälgreppet, ärligt talat??!!
Collapse
X
-
Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
-
Fattar inte hur man kan gnälla på folk som använder roterbar lipgripp? Om man anser att fiskens hälsa är viktigare än ens egen, så borde man inte fiska alls. Då de helt enkelt inte är skapta för att ha krokar i käften eller för den delen ligga i säckar o vägas, fotas, mätas osv.
Om du ska använda lipgripp så ska den vara roterbar och tung fisk ska INTE lyftas med lipgrippen. Utan knip fast fisken, hål tag i linan som ofta sitter (den som är till för att du inte ska tappa den ) fisken kommer att bli lugn inom några sekunder, och man kan enkelt kroka av den och koppla gälgreppet och lyfta upp den.
Jag brukar ofta ta tag i tafsen när fisken kommer in till båten och låta den ruska lite om jag inte ser hur krokarna sitter. Brukar räcka med att fisken ruskar ett par gånger för att den ska bli lugn. Då kan man ganska så lätt koppla greppet och lyfta in den. Och om inga krokar i käften, så spelar det ju ingen roll hur mycket den ruskar, man skär sig bara. Och det brukar inte vara så farligt.
Som skrivet också så ser man nästan alltid på en Gädda när det ska ruska. Den går en kraftansträngning som syns på hela kroppen. Inte minst på fenorna.
Men jag håller med de som tycker det är obehagligt. Är ganska så scary när en tyngre fisk ruskar. Det är ofta mer styrka än vad man tror.
Fast det är ganska så coolt också med arg Gädda.
Kommentera
-
Brukar håva gäddan först om den fortfarande är pigg som snipor oftast är eftersom det inte blir mycket fight med ett jerkbaitspö, när den väl är i håven så kollar jag om jag kan använda tången direkt för att lossa krokarna eller om jag måste ta gälgreppet för kunna "mecka".Senast ändrad av ante912; 2013-05-09, 16:31.-----------PB's!-----------
Gädda 8,7 kg
Harr 0,5 kg
Abborre 0,8 kg
Torsk 2,4 kg
Havsöring 3,5 kg
Näbbgädda
Strömming
Mört
Skrabb
Kommentera
-
Ursprungligen postat av poppers man Visa inläggFattar inte hur man kan gnälla på folk som använder roterbar lipgripp? Om man anser att fiskens hälsa är viktigare än ens egen, så borde man inte fiska alls. Då de helt enkelt inte är skapta för att ha krokar i käften eller för den delen ligga i säckar o vägas, fotas, mätas osv.
Om du ska använda lipgripp så ska den vara roterbar och tung fisk ska INTE lyftas med lipgrippen. Utan knip fast fisken, hål tag i linan som ofta sitter (den som är till för att du inte ska tappa den ) fisken kommer att bli lugn inom några sekunder, och man kan enkelt kroka av den och koppla gälgreppet och lyfta upp den.
.
Givetvis ska inte fiskens hälsa gå ut över din egen, men kan du inte hantera i det här fallet en gädda på ett skonsamt sätt ska du inte alls fiska efter den.
Det finns absolut ingen anledning att använda lipgrip på varken mindre eller större gäddor, även då fisken är i vattnet med roterbar lipgrip eller inte kan den bli väldigt skadad.
Skaffa en stor gummihåv eller lär dig använda gälgrepp, alternativt damma av metspöet.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av msjodin Visa inläggJag fattar inte hur folk kan argumentera för lipgrip, ren okunskap.
Givetvis ska inte fiskens hälsa gå ut över din egen, men kan du inte hantera i det här fallet en gädda på ett skonsamt sätt ska du inte alls fiska efter den.
Det finns absolut ingen anledning att använda lipgrip på varken mindre eller större gäddor, även då fisken är i vattnet med roterbar lipgrip eller inte kan den bli väldigt skadad.
Skaffa en stor gummihåv eller lär dig använda gälgrepp, alternativt damma av metspöet.
99 procent av sveas befolkning kan inte hantera en Gädda. Ska dom då inte få fiska? Intressant. Undrar hur det ska gå för fiskeaffärerna när bara proffsen ska få fiska. Eller för den delen då ganska så mycket stor Gädda som fångas är slumpens fisk, men dessa folk ska då inte få fiska på sommaren som exempel då de bedriver sitt fiske oftast för att dom inte vet hur man tar ett gälgrepp på en Gädda?
Sen vete fan om jag tycker att jag argumenterar för att folk ska använda lipgripp. Det var bara ett tips. Och om det nu räknas som ett argument så spelar det väl egentligen ingen roll då TS som många andra har fått krok i handen. Man är inte så tuff när man är ensam i hård vind med en krok i handen och en galen Gädda som vill lös till varje pris.
Men kanske jag ska damma av metspöt då och lämmna över gäddfisket till proffs som dig.Senast ändrad av poppers man; 2013-05-09, 17:43.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggom man i alla fall måste vara två för att landa med vagga, kan man ju för att helt slippa risken med att fastna i krokarna själv alltid ha nån med som landar fisken åt sig på vilket sätt som helst...slipper man vaggan med...en stolleprodukt som man måste vara två för att kunna använda...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av poppers man Visa inläggOkej.
99 procent av sveas befolkning kan inte hantera en Gädda. Ska dom då inte få fiska? Intressant. Undrar hur det ska gå för fiskeaffärerna när bara proffsen ska få fiska. Eller för den delen då ganska så mycket stor Gädda som fångas är slumpens fisk, men dessa folk ska då inte få fiska på sommaren som exempel då de bedriver sitt fiske oftast för att dom inte vet hur man tar ett gälgrepp på en Gädda?
Sen vete fan om jag tycker att jag argumenterar för att folk ska använda lipgripp. Det var bara ett tips. Och om det nu räknas som ett argument så spelar det väl egentligen ingen roll då TS som många andra har fått krok i handen. Man är inte så tuff när man är ensam i hård vind med en krok i handen och en galen Gädda som vill lös till varje pris.
Men kanske jag ska damma av metspöt då och lämmna över gäddfisket till proffs som dig.
Ett gälgrepp är naturligtvis inte ett krav, det jag säger är att man bör bojkotta lipgrip och ersätta den med en håv, enkelt.
Givetvis ska du damma av metspöet, att meta är en tjusning.Senast ändrad av msjodin; 2013-05-09, 20:19.
Kommentera
-
sitter här och undrar vad "enorma skador" och "väldigt skadad" vid användandet av lipgrip innebär... måste ha tagit hundratals gäddor med lipgrip och inte sett ens en tendens till dessa allvarliga skador på gäddan...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Dr.Kitch Visa inläggJag kanske var otydlig. Det krävs två personer, "vaggare" och personen som har gäddan på kroken. De flesta är ju ute i par och fiskar så det brukar inte vara något problem. Hela proceduren är mer skonsam mot gäddan och sportfiskaren, den lyfts aldrig upp utan stöd vid gälarna och buken, eventuell vägning och mätning går smidare. Det är så långt ifrån en stolleprodukt man kan komma.Never let your memories be greater then your dreams...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggsitter här och undrar vad "enorma skador" och "väldigt skadad" vid användandet av lipgrip innebär... måste ha tagit hundratals gäddor med lipgrip och inte sett ens en tendens till dessa allvarliga skador på gäddan...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
igår, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
14 990 visningar
1 gilla
|