Bete för Mörtstuga ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bete för Mörtstuga ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bete för Mörtstuga ?

Var nere och köpte en mörtstuga idag som jag tänkte fånga betesfisk med till helgen. Vad är det bäst att "fylla" den med? ska jag lägga i bröd, mask eler vad tycker ni? Ni kanske vet vad som funkar bäst om nu mörtstuga funkar alls?

Tacksam för svar

gröt

havegrynsgröt, mjöl med vatten å bröd,funkar bra för mig
    Senast ändrad av B@M$E; 2005-04-06, 16:42.
    "Det är för mörkt, jag hör inte vad du säger"
    Croc-Cop

Kommentera

jag brukar beta med gammalt ljust bröd och jag brukar även göra egen deg med mycket vaniljsocker i.prova även att blanda i pepparkakor i degen. det fungerar mycket bra.
      beta med allt som är smakar sött och luktar sött. men tänk på att inte göra degen för lös för då löser den sig för snabbt i vattnet, eftersom den ska ligga i ett bra tag.
      sedan brukar jag ställa mina stugor på platser som jag har mäskar på i förväg för att locka dit mörten, det är ungefär 2-3m djup där och det är lagomt djup för mörten tycker jag.

Kommentera

Häll havregryn i en skål kokaup vatten blanda med någon söt smak (själv använder jag Trabucco Xfactor Gardon) typ vanelinpulver. häll över det varma vattnet sammtidigt som du rör runt havregrynen se till att de blir mättade med vatten men att det inte blir onödigt klibbigt. Skall bli en ganska hård klump! Går att använda 3-4 min efter tillagning och håller hur länge som helst! Du behöver inte krångla med linfröer eller annat tjafs! Funkar hur bra som helst! Har använt denna gröt sedan slutet på -90 talet och den har alldrig funkat dåligt för mig! Lycka till Geten

Kommentera

Tjena. Jag har inte mycket att tillföra denna tråd i form av kunskap. Däremot har jag en följdfråga i ämnet då jag själv funderar på att skaffa mig en mörtsuga. Hur ofta ska man tömma stugan på fisk?

Kommentera

jag brukar "vicka" mina stugor varje dag om jag har tid.specielt om man fångar extremt mycket mört så som 3-400 st varje gång man vickar den. för oftas dör några stycken, och då brukar det inte villa gå in fler mörtar. men jag brukar spara ungefär 10 st levande som lockbete för andra mörtar som kommer sen.
            prova även ko dynga som bete i buren, fungerar extremt bra. nästan så att man borde förbjuda det till bete i mjärdar.

Kommentera

Under vintern tömmer jag stugorna var 3-4 e dag och vid denna tid på året tömmer jag dom var till varannan dag. Brukar vara riktigt tunga lyft nu. Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
                Under vintern tömmer jag stugorna var 3-4 e dag och vid denna tid på året tömmer jag dom var till varannan dag. Brukar vara riktigt tunga lyft nu. Lycka till!
                Tackar! Det ska bli intressant att se om man får nån utdelning.

Kommentera

Om man kör en torktumlartrumma som sump. Ska man då tömma den lika ofta?
                  Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

En sump behöver inte tömmas! Själv använder jag stora tvättkorgar som jag förvarar ca 50 mörtar i. Då klarar sig Mörtarna i fleramånader under den kalla årstiden, men givetvis skall man kolla sumparna med jämna mellanrum och plocka bort eventuella döda fiskar! Jag sparar oftast fiskar i 1,5- 3,5 hg klassen och har nu en 4hg Mört i en sump som placerades där i början på januari och det syns inte det minsta på den! Har man små mörtar kan man ha något fler i en sump men skall de förvaras över längre tid så bör man hålla ner antalet fiskar per ytenhet. Lycka till!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 134 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art