vertikalspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vertikalspön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vertikalspön

Ställde frågan i en gammal tråd men fick inget svar så jag provar igen, funderar på ett set för vertikalfiske men undrar varför man bör ha ett kraftigare spö till så kallat pelagiskt vertikalfiske än till vanligt vertikalfiske?

Vad jag läst tidigare verkar det ha varit spön med kastvikt upp till ca 30 g som gällde men nu ser man färdiga set i fiskebutikerna med spön upp till 60 eller t.om 70 g.

Är det kul att fiska med en sån påk verkligen?

japp....skitkul...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Du fiskar i regel med tyngre skallar vid pelagiskt jigg fiske för att få ner jiggen snabbt på fisk och ofta fiskar du på större fiskar pelagiskt än vid botten nära jigg fiske där av att det kommit en massa högre klassade spön givetvis kan du få större fiskar vid botten med som sagt ingen regel utan undantag men en vink till varför det är olika spön och japp det är skit kul
      http://vertikalblogg.wordpress.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av #30-06# Visa inlägg
        Du fiskar i regel med tyngre skallar vid pelagiskt jigg fiske för att få ner jiggen snabbt på fisk och ofta fiskar du på större fiskar pelagiskt än vid botten nära jigg fiske där av att det kommit en massa högre klassade spön givetvis kan du få större fiskar vid botten med som sagt ingen regel utan undantag men en vink till varför det är olika spön och japp det är skit kul
        Ok, men kör man inte jiggskallar på max 30 g ca? Fattar inte då varför det krävs spön med kastvikt upp till 60 eller 70 g , speciellt inte när man inte ens kastar iväg betet?

Kommentera

Du ska föra in krokarna i käften på fisken också vid mothugg, snabbt ryck med ett tungt bete och känsligt spö ger ingen effekt.

Det är ingen som tvingar dig att köpa ett styvt spö. Du får det att låta som om någon håller en pistol mot ditt huvud.

Kommentera

Jag började med vertikalfiske förra året å jag köpte mig ett billigt andra spö för att lättare kunna byta jiggar. Det klarade hälften av mitt andra spö i kastvikt å när jag började använda det så började jag tappa mer fisk. Så det ligger något i det som leon säger å många andra här på forumet.

När jag hade några som provade vertikalfiske för första gången med ute i båten så fisk de använda mitt styvare spö för det är betydligt enklare å mer förlåtende för misstagen som man kanske gör som nybörjard.

Jag fattade tycke för mitt mjukare å använder det primärt nu även nu när jag kör pelagiskt. Rätt ofta när den tagit på stinger kroken så lossar kroken själv när fisken ligger i håven så det vill till att hålla kontakt med fisken hela tiden. Men det är mycket roligare fajter med det mjukare men jag skulle aldrig rekomendera det till en nybörjare för då kanske han tappar intresset för detta fantastiska fiske sätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
              Jag började med vertikalfiske förra året å jag köpte mig ett billigt andra spö för att lättare kunna byta jiggar. Det klarade hälften av mitt andra spö i kastvikt å när jag började använda det så började jag tappa mer fisk. Så det ligger något i det som leon säger å många andra här på forumet.

När jag hade några som provade vertikalfiske för första gången med ute i båten så fisk de använda mitt styvare spö för det är betydligt enklare å mer förlåtende för misstagen som man kanske gör som nybörjard.

Jag fattade tycke för mitt mjukare å använder det primärt nu även nu när jag kör pelagiskt. Rätt ofta när den tagit på stinger kroken så lossar kroken själv när fisken ligger i håven så det vill till att hålla kontakt med fisken hela tiden. Men det är mycket roligare fajter med det mjukare men jag skulle aldrig rekomendera det till en nybörjare för då kanske han tappar intresset för detta fantastiska fiske sätt.
              ok, vilken kastvikt har du på dina spön? funderar på ett abu veritas -40 g.

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
              Du ska föra in krokarna i käften på fisken också vid mothugg, snabbt ryck med ett tungt bete och känsligt spö ger ingen effekt.

Det är ingen som tvingar dig att köpa ett styvt spö. Du får det att låta som om någon håller en pistol mot ditt huvud.
              vadå tvingar mig? jag frågar väl för att jag är osäker på vad jag ska välja, har aldrig haft ett vertikalspö, hade för mig att i den fiskefilm jag såg med jörgen larsson så körde han med ett spö på runt 30 g kastvikt och det verkar som det gick bra att kroka. jag kanske minns fel men därför frågar jag..

Kommentera

Ursprungligen postat av gösUno Visa inlägg
                ok, vilken kastvikt har du på dina spön? funderar på ett abu veritas -40 g.

vadå tvingar mig? jag frågar väl för att jag är osäker på vad jag ska välja, har aldrig haft ett vertikalspö, hade för mig att i den fiskefilm jag såg med jörgen larsson så körde han med ett spö på runt 30 g kastvikt och det verkar som det gick bra att kroka. jag kanske minns fel men därför frågar jag..
                Jag föredrar också lite styvare spön, har ett veritas MH som jag är grymt nöjd med!
                Jag tycker traditionella vj spö är alldeles för svampiga.

Kommentera

Ursprungligen postat av gösUno Visa inlägg
                  Sry, måste ha missuppfattat dina inlägg och inte godtog det folk skrev. Trodde du försökte va dryg och lustig. Hoppas du hittar ett spö som du blir nöjd med.

Själv har jag ett Veritas 10-40g till lättare jiggar och ett Yasei Red 7-28g Medim Heavy till det tyngre. Mitt Yasei Red är bra mkt styvare trots angivna "7-28g", 50-60g är inga problem alls.

Som med mycket annat är det nog mestadels en trend.
                  Senast ändrad av Leon; 2013-04-29, 16:24.

Kommentera

Ett powermesh 1-3 oz 6,6 fot är det helt fel spö för pelagiskt? om man ska ha lite styvare grejer. kör med bft walker vertikal -28gr för "bottenfiske" men vill lära mig pelagiskt och jag har ett powermesh 1-3oz i arsenalen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 062 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art