Klarar jag mig med 54lbs elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klarar jag mig med 54lbs elmotor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klarar jag mig med 54lbs elmotor?

Hejsan

Jag har scannat av forumet för att hitta en liknande tråd som min men inte lyckats.

Jag har en yamarin 59 ht. Den är 5.9 m lång och väger ca ett ton.
    Jag funderar på att köpa en aktermonterad El-motor som jag ska fästa på akterspeglen bredvid utombordaren.
    I båten har jag ett förbrukningsbatteri som jag tänkte koppla på el-motorn. Jag vill klara mig med ett batteri och är därmed, som jag förstått det, begränsad till 54 lbs motorer.

Jag tänker använda motorn till trolling lugna kvällar i insjö. Jag räknar inte med att kunna göra i lite kraftigare mot- eller sidvind utan då kan jag komplettera med utombordaren.

Det jag skulle vilja vet är om det kommer att funka att köra på detta viset eller om båten är för tung för motorn i fråga? Klarar motorn att driva båten i ca 2 knop ?

Om ja vilken är den mest prisvärda motorn för mitt ändamål? Budget 2000-3000 kr

Tacksam för svar

Hade Du valt en frontmonterad så hade jag sagt att Du klarar Dig på den båten med en 54.a men en aktermonterad har inte samma kraft och manöverförmåga och Du kommer att få köra på höga effektlägen hela tiden vilket tömmer batteriet snabbt.

Så jag ser två lösningar en håller budget någorlunda och den andra inte alls, satsa på en 54.a frontmonterad och pga din blygsamma budget så är Watersnake enda valet, helt OK motor men inte att jämföra med Minn Kota har använt båda och skillnaden är enorm vilket prisskillnaden indikerar.
    Nästa lösning är att Du satsar på ett 24V system och en aktermonterad motor som är större än 54 vill minnas att det finns några 24V modeller i 80-100lbs men de kostar klart mera än Din budget och så behöver Du 2 batterieer på min 115Ah styck som Du seriekopplar för att få 24V annars köper Du ett lastbilsbatteri på 24V men de är saftigt dyra så din budget kommer att ryka all världens väg men bra kvalitet blir det och det kommer att funka som Du vill.

Kanske inte de svar Du ville ha men iaf så ärligt som jag kan vara.

Kommentera

Sv: Klarar jag mig med 54lbs elmotor?

Med dem budgeten och den båten är det nog vettigare att köpa en liten begagnad tvåtaktare som trollingmotor.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Hade Du valt en frontmonterad så hade jag sagt att Du klarar Dig på den båten med en 54.a men en aktermonterad har inte samma kraft och manöverförmåga och Du kommer att få köra på höga effektlägen hela tiden vilket tömmer batteriet snabbt.

Så jag ser två lösningar en håller budget någorlunda och den andra inte alls, satsa på en 54.a frontmonterad och pga din blygsamma budget så är Watersnake enda valet, helt OK motor men inte att jämföra med Minn Kota har använt båda och skillnaden är enorm vilket prisskillnaden indikerar.
        Nästa lösning är att Du satsar på ett 24V system och en aktermonterad motor som är större än 54 vill minnas att det finns några 24V modeller i 80-100lbs men de kostar klart mera än Din budget och så behöver Du 2 batterieer på min 115Ah styck som Du seriekopplar för att få 24V annars köper Du ett lastbilsbatteri på 24V men de är saftigt dyra så din budget kommer att ryka all världens väg men bra kvalitet blir det och det kommer att funka som Du vill.

Kanske inte de svar Du ville ha men iaf så ärligt som jag kan vara.

Hejsan

Tackar för svaret. Nä det var kanske inte svaret jag ville ha men åt andra sidan så kanske jag inte köper fel saker.
        Men du tror alltså att jag måste ligga på nästan max för att komma upp i ca 2 knop? Jag förstår att det är lättare att hålla kursen med en frontmonterad men effektuttaget kan väl inte skilja på för och akter?

Jag har kollat lite på frontmontering men det blir en lååång kabel (batteriet sitter bak) fram till motorn och det antar jag gör att man dels tappar lite spänning längs vägen samt att det blir ett för stort ingrepp att dra fram den snyggt och jag vill inte ha den liggande lös.

Jag var ute efter en enkel lösning som funkar ok men inte mer. Typ bara hänga på en motor på akterspeglen och koppla in den direkt mot batteriet utan några ingrepp eller fasta monteringar på båten.

Jag vill bara understryka att jag är i stort sett endast ute efter att köra när det nästan är helt stilla samt inte är ute så länge åt gången, kanske 2-3 max h.

Men du tror att det inte ens är lönt att försöka?

Någon bensinmotor är inte aktuell, då förlorar man ju hela grejen
        Senast ändrad av stewen; 2013-04-26, 09:16.

Kommentera

Det är inte effektuttaget som skiljer utan verkansgraden, en fronmonterad drar båten genom vattnet och kan göra så på lägre effektuttag då det är effektivare att dra än att skjuta båten vilket en aktermonterad gör och med en så liten klen motor i aktern som ska driva, vrida och styra Din stora tunga båt så är det bara fullt som gäller medans en front sannolikt ger Dig önskad fart och funktion på läge 2-3 av 5 och då drar det bara hälften så mycket ström.

Tänk igenom detta ett varv till och så gör det ordentligt när Du ändå är igång istället för en halvmesyr Du ändå inte kommer att bli nöjd med, Du kommer inte att kunna köra de önskade 2-3 h med motorn på full effekt som Du vill om Du inte ha med Dig några reservbatterier.

Kommentera

kloka ord av Rospigg...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag får tacka för svaren!
              Jag har beslutat mig för att avvakta lite då jag lyder era råd om att det blir lite väl klent med en 54lbs, även för mina krav

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 096 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art