Jag har tagit steget... hjälp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jag har tagit steget... hjälp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jag har tagit steget... hjälp?

Efter 32 års haspelfiskande med blödande pekfinger har jag nu inhandlat min första spinnrulle att fiska med. (har ju ett 50-tal vintagerullar på väggen) Hittade en D5 för 750:- på tradera, så jag slog till och vann auktionen!
    Nu behöver jag ett spö, helst under 7-800:- för 10-40g.
    Spöt ska vara förlåtande då avsaknaden av kastteknik är total, kan nå´n ge mig en "spinnkastlektion" på köpet är jag glad!
    Det som fiskas är gädda, aborre och hö.
    -Det går aldrig, han é ju stor som en gammelgädda!!!
    -Han ska in, och det VET DU!

Ursprungligen postat av furan
    Efter 32 års haspelfiskande med blödande pekfinger har jag nu inhandlat min första spinnrulle att fiska med. (har ju ett 50-tal vintagerullar på väggen) Hittade en D5 för 750:- på tradera, så jag slog till och vann auktionen!
    Nu behöver jag ett spö, helst under 7-800:- för 10-40g.
    Spöt ska vara förlåtande då avsaknaden av kastteknik är total, kan nå´n ge mig en "spinnkastlektion" på köpet är jag glad!
    Det som fiskas är gädda, aborre och hö.
    Samma sak som hände mig i sommras. Att svepa iväg grejorna är bättre än att snärta lärde jag mig Bromsa betet innan det dunkar i vattnet. Sen är det väl bara att träna träna. Börja inte med motvindskast o små beten
    sigpic

Kommentera

Använd sökfunkionen här på forumet. Personligen tycker jag att ni ska läsa samtliga inlägg av UT. Lyckas ni sammanställa allt han har skrivit om både rullteknik och kastteknik så har ni kommit en bra bit på vägen.

Kommentera

Spinnspö

En vis man sa till mig en gång:
        -"Rökare är också människor...fast inte lika länge". Nej, ursäkta men var tvungen då ditt foto gav mig öppet mål.

Har ärligt talat dålig koll på de nya spöna idag, men jag föreslår ett någorlunda styvt spö om du har stum lina på rullen, för annars tycker jag en del av vitsen med flätlina försvinner.
        Läs instruktionerna till rullen om du fick några. Övning ger färdighet... enda vettiga tipset. Var noga med att anpassa "overrun-funktionen" efter betesvikten, då skatbon är mindre trevliga när man väl ska nå gäddan precis utanför vassen eller hö-n precis framför stora stenen.

Köpte själv mitt senaste (haspelspö) från casaja.com. Det är en snubbe som tidigare hade butik och nu säljer ut gamla modeller, dock inte sämre för det. Han härjar på tradera också. Jag fick prylarna inom en vecka och var nöjd. Prutbar om du köper mer...

Mvh Seanmike
        Senast ändrad av Seanmike; 2005-04-02, 11:05.
        ------------------------------------
        Fiskelycka till er alla!

Kommentera

Skulle nog föreslå berkley lightning rod IM6 i den prisklassen. Lätt och enkelt spö med en okej ryggrad. Finns nog i de flesta affärerna runt 700 kr.

Kommentera

Har kollat en del på Lightning rod, har iofs taskiga erfarenheter av haspelspöt, men är villig att chansa och prova, men... hur långt spö ska man ha?
            Smaksak såklart, det som känns viktigt är kastlängd och "känsla"
            -Det går aldrig, han é ju stor som en gammelgädda!!!
            -Han ska in, och det VET DU!

Kommentera

Det finns ett flertal Sländspön att välja bland, jag pekar inte ut något speciellt för de är bra allihop... HM eller SS är faktiskt en smaksak tycker jag. Billiga oxå.
              "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
              "Keep it simple"

//Jan O
              www.fisheco.se
              www.brofiske.net
              www.magazinefisheco.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27