Fisketuren från helvetet! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketuren från helvetet!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fisketuren från helvetet!

Click image for larger version

Name:	Ottsjön.jpg
Views:	1
Size:	61,3 KB
ID:	1817705

Hade pratat om att vi skulle gå upp vid 07:30, kom i väg först vid 11:30 tiden (tröttmössor till sällskap). Blåste rätt så duktigt och lite regnskurar på det.
    Väl framme vid Ottsjön och på väg ut på sjön från bilarna så började det knorras att det var djupsnö (nähä?!?). När tre av oss fyra kommit ut på isen så blåste det för mycket (även för min smak) och det var duktigt blött på isen (vilket var väntat). Bestämde oss att försöka hitta en annan plats med lite mindre vind.

Två i sällskapet åkte hem till stugan i stället, jaja spelade mindre roll.

Vi andra två åkte vidare till badplatsen där utloppet från Ottsjön till Aumen går. Kom fram till isen och ser att det drar in ett monstermoln från Ottfjället/Östertoppen. Dags att göra mat i vindskydd av en av bodarna, sagt och gjort fram med stormköket och fixa lite krubb. Mätta och belåtna så har ovädret dragit förbi.

Jag knallar ut på isen för att kolla isdjupet. Vad händer? Jo jag drar isborren i en sten j-el! Tar upp borren och kollar på skären som nu mer ser ut som yxa vilken används vid röjning av sly i stenig mark.

Fram med ett bryne för att se om jag kan få någon skärpa på skiten, står och slipar med brynet samtidigt som vinden gör sitt bästa för att få mig mer ur humör. Fått bort de värsta jacken/skäggen och testar att göra ett nytt hål längre ut.

Ni vet den där leken som kallas "Irländsk julafton" är ingen lek. Var så yr i huvudet att jag nästan ramlade ikull efter att jag gått runt borren för att på så sätt kunna lägga hela min tyngd på borren då det var det ända sättet att få den att ta.

När jag väl kommit igenom den 80cm tjocka isen så var vatten djupet ca..... 0,2 m!! Dags att åka hem och dricka öl i stället!

Noteringar till mig själv:
    - Ta aldrig med folk som inte trivs i naturen om det inte är solsken, torrt och vindstilla.
    - Ta alltid med extra skär till isborren.

//\//\

Ta ALLTID med en flaska nödsprit, då kan man börja medicinera direkt om ångesten slår in.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Sv: Fisketuren från helvetet!

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
      Ta ALLTID med en flaska nödsprit, då kan man börja medicinera direkt om ångesten slår in.
      Jag lägger till det till komihåglistan. :-)

Kommentera

Kan man förresten slipa skären, eller är det bara att kasta å köpa nytt?

//\//\

Kommentera

Är det lösa skär så köp nya. Slipa för hand utan rätt verktyg är värdelöst. Du måste ju ha rätt vinkel - skären kan ju vara rakbladsvassa men ändå inte "greppa" isen.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 019 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art