Tips på spö och Rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på spö och Rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på spö och Rulle?

Jag hade tänkt att köpa mig ett nytt spö och ny rulle men vet inte riktigt vad jag ska köpa.

Idag har jag en Shimano Sienna 2500 och tycker den rullen är för liten, har ett 7 fots spö från shimano till det oxå.

Hade tänkt mig köpa en något större rulle och ett längre och grövre spö.
    Fiskar nästan enbart efter gädda, kalaset bör inte kosta mer än 1500 totalt.

Nån som har bra tips om vad jag ska köpa??
    Mothuggskungen of Team Gorilla
    -No monkey business-

Jag tycker faktiskt du ska lägga större delen av pengarna i början på spöet, kanske ett Shimano beastmaster på mellan 8 och 10 fot, lite beroende på om det är mycket grov fisk eller inte och om du måste kunna kasta lite längre. Ett sånt spö kostar omkring 1000:- så har du 500:- kvar till rulle och då kanske en okuma eller billigare shimano skulle passa bra... Jag skulle i första hand prioritera ett bra spö i alla fall.

Kommentera

det finns ju rätt så bra färdiga satser från ex shimano som man kan köpa och det är inget större fel på dom

Kommentera

Mitt tips blir ett Berkley Lightning 9M och en Okuma Aliax =)
        Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Kollade lite på Sjösländan Pike 10´ som klarar betesvikter upp till 110g(!).. vad finns det för nackdelar med att ha ett sånt spö?
          -No monkey business-

Kommentera

nackdelen med ett sånt spö är det det måste ha ganska grov ryggrad för att kunna kasta sånna betesvikter med bibehållen kontroll (vilket ger ett styvt spö som inte är särskilt kul att ta mindre fisk på). Men så länge du bara fiskar gädda är det nog ingen fara att köpa den typen av spön. Särskilt inte när man fiskar med stora djupgående wobblers.

Jag tog en Gädda på ~6kg på ett liknande spö, kastvikter upp till 100gram (shimano) det var den tråkigaste gäddan över 5kilo jag någonsin fångat.

då är en gädda på 0,5 kilo roligare på UL tycker jag

Tänk även på att grövre spön väger mer och det kan bli jobbigt att fiska med ett stort och grovt spö, detta gäller ju främst när du kastar

dragrodd och mete så slipper man ju hålla i spöet.

Ingen har föressten tagit upp frågan vad du ska använda spöet till

Kast, dragrodd eller mete? det är ju vissa skillnader.

kast, ett lite nättare spö som är lätt

dragrodd, ta gärna ett lite grövre spö som det du sa innan till exempel

Mete, karpspö eller nån av de modeller som är framtagna för gäddmete.

även rullvalet skiljer ju sig.
            Senast ändrad av Discharged; 2005-04-07, 08:40.
            Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Jag kör nästan enbart kast, händer att det blir lite dragrodd med, och det blir mest efter gädda men även en del borrar hooppar juh på på sommaren... så det kanske är bättre att välja ett 9fot spö med betesvikt upp till 45-50g då?
              -No monkey business-

Kommentera

det låter nog vettigt, välj som jag sa tidigare ett fint spö, då man får mycket bättre känsla i dem, de är nämligen ofta tunnare och har bättre aktion än ett billigare.

Ett billigt Ron Thompson som kastar 40 gram är till exempel inte i närheten av samma känsla som ett av deras lite dyrare spön, eller ett berkley, shimano, daiwa eller något av de andra spön som finns i prisklassen 800 - 1000:-

Själv föredrar jag Shimano Beastmaster i den prisklassen, men det är ju väldigt individuellt. Lycka till med inköpet och ett riktigt skitfiske på dej!
                Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Discharged
                  det låter nog vettigt, välj som jag sa tidigare ett fint spö, då man får mycket bättre känsla i dem, de är nämligen ofta tunnare och har bättre aktion än ett billigare.

Ett billigt Ron Thompson som kastar 40 gram är till exempel inte i närheten av samma känsla som ett av deras lite dyrare spön, eller ett berkley, shimano, daiwa eller något av de andra spön som finns i prisklassen 800 - 1000:-

Själv föredrar jag Shimano Beastmaster i den prisklassen, men det är ju väldigt individuellt. Lycka till med inköpet och ett riktigt skitfiske på dej!

Vill bara instämma i att beastmasterspöna från shimano är super! Jag har ett ul och ett heavy och är riktigt nöjd med dem.
                  /Berndtsson

Kommentera

Ursprungligen postat av traidmill
                    Jag hade tänkt att köpa mig ett nytt spö och ny rulle men vet inte riktigt vad jag ska köpa.

Idag har jag en Shimano Sienna 2500 och tycker den rullen är för liten, har ett 7 fots spö från shimano till det oxå.

Hade tänkt mig köpa en något större rulle och ett längre och grövre spö.
                    Fiskar nästan enbart efter gädda, kalaset bör inte kosta mer än 1500 totalt.

Nån som har bra tips om vad jag ska köpa??
                    Hmm, vill minnas att du skaffade ett Shimano Technium Diaflash 10' 15-50 g. Och av bara farten nöp du ett till mig med!
                    Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar