"pikeman" landat 5st gäddor över 20 kg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"pikeman" landat 5st gäddor över 20 kg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Artikeln om arten Cisalpinus/Flavivae var också i Fiskefeber... Vill man kolla in rapporterna där arten "upptäcks" så har ni dem här:

Bianco & Delmastro: http://www.lulu.com/items/volume_71/...089_volume.pdf

Lucentini: http://www.plosone.org/article/fetch...esentation=PDF

Eftersom Bianco/Delmastro publicerades först så gäller deras benämning, alltså: Esox Cisalpinus

Det är inte alls omöjligt att det kommer mer kul om arten i en Fiskefeber nära dig...
    Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Förra veckan kom en av polackerna som brukar handla av mig in i butiken och var helt lyrisk, jag vet att han fiskar mycket då han och jag pratar mycket om just våra fisketurer, varför han var lyrisk fick jag reda på då han drog fram sin mobiltelefon och visa bilder från sin fisketur kvällen innan, jag har aldrig sett en sån gädda, uppskattad av mig till 140cm ca och han hade vägt den med samsons digitala våg till 22.3 kg, fångad i Helgeå utanför Kristianstad mot havets sida, exakt var ville han inte avsöja, han säger även att han har tagit större på ca 28kg men för många år sen och inte i Sverige, kan Helgeå hålla sådana monster tro?

Skitfiske

Kommentera

grymt! du kan inte få tag i den bilden?

Kommentera

Kan kolla om han vill dela med sig nästa gång han kommer in

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskarFolke Visa inlägg
            Kan kolla om han vill dela med sig nästa gång han kommer in
            Picture or i didn't happen

Skämt åsido, jag tvivlar inte en sekund på att du skulle ögonmåtta en 120cm:s gädda till 140cm med tanke på vad du jobbar med och med tanke på bilderna i denna tråden.

Jag har själv jobbat/praktiserat ganska nyligen i tio månader på fiskeknuten i Kristianstad (alltså i "närheten" av där du jobbar) och lärde mig sakta men säkert att vara VÄLDIGT skeptisk till rapporter om gäddor över 20kg.

Men, jag kan inte komma på en enda anledning eller fördel du skulle få av att ljuga. Vikter är ju något som många gärna kryddar, sen finns det dåliga vågar och konstiga kameravinklar, men längden på en gädda kan man inte fejka hursomhelst!

Så, min personliga åsikt, är att vi kan lita på att gäddan var minst 130cm (mer än 10 cm tror jag inte du ögonmåttar fel på!), och att vikten bara går att spekulera om i nuläget.

Det hade varit riktigt jävla häftigt om han ville dela med sig av bilden

Sammanfattningsvis så tror jag verkligen på att det finns ett antal gäddor över 20kg i Sverige i icke privata vatten (inte för att det är överskott på 20 kilosgäddor i privata vatten då, tänker mest på den 19 kilosen som ismetades upp i vintras i en regnbågssjö i ett arrenderat vatten), speciellt på ostkusten i Östersjön nära någon åmynning. Tänk bara på den gäddan på 19kg som han havsöringsfiskaren drog upp från Bräkneån förra året. Det är ju ganska så nära Helge Å, men Bräkneån är ju betydligt mindre, så att det finns monstergäddor i till exempel Helge Å tvivlar jag inte en sekund på

PS. Skulle han ha tagit en på 28kg alltså, i ett annat land? Jag har väldigt svårt att tro på det...
            Senast ändrad av joakim_glantz; 2013-05-15, 22:27.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            14 965 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art