tappade min drömfisk :( - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tappade min drömfisk :(

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tappade min drömfisk :(

Va ute igår på min hemmasjö (stora rängen) Efter en sabla massa snipor denna vinter med några få toppar på runt 5kg var man inte speciellt eld och lågor ner det klirrade till för andra gången under dagen.

Väl vid hålet såga jag att linan fullkomligt sprutade av rullen o vågade inte ens vänta 10 sek (tog bara c:a 5 fram till hålet). Det tog "tvärstopp" där o sen bar det av i en rasande fart... åt alla håll utom åt mitt. Efter c:a 5-7 min skymtade jag en varelse långt nere under issörjan. Sen bar det av ett par gånger till innan hon åter visade sig i hålet.. lyckades få huvvudet i "rät vinkel" mot hålet, tog tag i tafsen och skulle sätta gälgreppet, då skakar hon på huvudet och så bär det iväg ännu en gång.
    Just denna dag var min flickvän med ut och för en gångs skull var kameran med, jag va överlycklig.. skulle bli en triumfbild äntligen´-från is.
    Tjejen kommer springandes med kameran i högsta hugg och jag får åter tag om tafsen, huvvet kommer upp, min hand ner mot det enorma huvudet... gäddan vänder återigen och vägrar vara med, väl nere under isen sätter hon in det sista av sina krafter osså händer det, "Snäpp" eller "plopp" Snopen vevar jag en en meter lina och konstaterar att tafsen "glidit upp" i rörlåset längst ner mot kroken.

Jag valde några väl valda svordommar och satte mig sen för att sura. Uppskattade vikten (baserat på att mest ha sett huvudet) till 7-9 kg (mitt pb i den sjön e på 6.5). Sen vart jag väldig lessen över att kroken satt kvar i fisken, Det såg ut som att den satt fint i mungipan men man vet ju aldrig, om en satt i överkäken o en i underkäken svälter hon väl till döds? Undrar om hon klarar sig.

Synd! Du får revanchera dig imorgon. Och vad gäller fisken ifråga så stöter hon nog ut kroken inom kort.

Kommentera

Synd! Lider med dig är aldrig kul att tappa fisk än mindre stor fisk! Var faktiskt med om samma sak med min 12a den mellersta kroken lossnade från tafsen pga att tafsen gled ur rörlåset! Men som tur var satt den i den andra kroken också... Har börjat svinna fast den mellersta kroken och omsorgsfullt nypa fast den nedre kroken med rörlås riktigt ordentligt flera ggr och sen prov dra och kolla så att allt ser bra ut!
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Fan va surt ... detta hände mig idag ->

jag fiskade vid en sjö med angeldon så hade jag laddat på med feta mörtar och det var helt dött fram till 2 tiden då det blir en fällning. När jag kände fisken så kändes den fin och när den kommer upp till hålet (ganska snabbt) så ser jag att det är en monster abborre, den lägger sig på sidan och självklart så släpper den och jag ser den lungt och fint simma ner mot djupet. Jag såg abborren bra och kan säkert säga att den vägde över 1.5 kg minst! Sen en halvtimme senare blir det en till fällning i samma hål men den kände jag inte och mörten var borta.
        pike e nice!

Kommentera

Ursprungligen postat av ville
          Fan va surt ... detta hände mig idag ->

jag fiskade vid en sjö med angeldon så hade jag laddat på med feta mörtar och det var helt dött fram till 2 tiden då det blir en fällning. När jag kände fisken så kändes den fin och när den kommer upp till hålet (ganska snabbt) så ser jag att det är en monster abborre, den lägger sig på sidan och självklart så släpper den och jag ser den lungt och fint simma ner mot djupet. Jag såg abborren bra och kan säkert säga att den vägde över 1.5 kg minst! Sen en halvtimme senare blir det en till fällning i samma hål men den kände jag inte och mörten var borta.
          Händer mig ganska ofta att man har kontakt med större abborre när man fiakr gädda. Men ngn som händer dom ggr. abborren inte hinner sporta är ungefär detta. I mothugget vänder man abborren uppåt måt hålet och ger den en "skjuts" i samma riktning. Och medans borren glider vevar man som en galning, sedan sitter grejorna i iskanten eller så blir det slackt och sedan inget mera. Ingen mera som känner igen sig ?

Bara denna vinterna har kompisar "smällt" av flera tafsar vid muthugg. Händer det en ggr. kasnke man kan klassa det som otur. Men händer det flera ggr. kan det inte vara annat än slarvighet och lathet att inte testa tafsarna ordentligt som ligger bakom. Man ångrar sig när det väl händer ngn liknande som #0 skriver.
          sigpic

Kommentera

Tappade en riktigt fin gös på pimpel idag, sånt som händer, bara ta med jämnmod och hoppas på bättre tillfällen!
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Aldrig kul att tappa en drömfisk men tappade drömfiskar överlever sig själva i minnet och stundtals växer de under hand till beträffande längd och vikt.

Men nu vet du ju att det går att få såna bestar och nästa gång ni möts har säker gäddan morsan med sig.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Det hände nästan en jag pratat med. Han fick också på drömgäddan och när den var halvvägs upp ur hålet så släppte kroken. Nästa beslut tänkte han inte igenom riktigt men han tog tag i gäddans käke med tummarna i munnen och slet upp gäddan. Det blödde "ganska" mycket från hans tummar

Men nytt personbästa blev det

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
                  Aldrig kul att tappa en drömfisk men tappade drömfiskar överlever sig själva i minnet och stundtals växer de under hand till beträffande längd och vikt.

Men nu vet du ju att det går att få såna bestar och nästa gång ni möts har säker gäddan morsan med sig.

Om vi inte hade bomturer eller missade DRÖMfiskar kanske vi inte skulle uppskatta de dagar när det lyckas?

Precis som BeBest nämner så är det storyn eller tugget runt fångsten som lever längst.

Den dagen storfiskarna bara kommer på löpande band glömmer man säkert fortare än om det är en massa omständigheter runt fångsten.

Tur att OM finns.......

Kommentera

så sant

Linålen, du har en poäng där.

Visst lever minnena kvar, men det är ju så sällan en kamera är med ut på fisket och bonka en stor gädda är inte o tänka på.
                    Hur många kompisar tror på alla bravader med tappade fiskar egentligen, ett foto att köra upp i trynet på dem hade ju varit sååå skönt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 997 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art