Va ute igår på min hemmasjö (stora rängen) Efter en sabla massa snipor denna vinter med några få toppar på runt 5kg var man inte speciellt eld och lågor ner det klirrade till för andra gången under dagen.
Väl vid hålet såga jag att linan fullkomligt sprutade av rullen o vågade inte ens vänta 10 sek (tog bara c:a 5 fram till hålet). Det tog "tvärstopp" där o sen bar det av i en rasande fart... åt alla håll utom åt mitt. Efter c:a 5-7 min skymtade jag en varelse långt nere under issörjan. Sen bar det av ett par gånger till innan hon åter visade sig i hålet.. lyckades få huvvudet i "rät vinkel" mot hålet, tog tag i tafsen och skulle sätta gälgreppet, då skakar hon på huvudet och så bär det iväg ännu en gång.
Just denna dag var min flickvän med ut och för en gångs skull var kameran med, jag va överlycklig.. skulle bli en triumfbild äntligen´-från is.
Tjejen kommer springandes med kameran i högsta hugg och jag får åter tag om tafsen, huvvet kommer upp, min hand ner mot det enorma huvudet... gäddan vänder återigen och vägrar vara med, väl nere under isen sätter hon in det sista av sina krafter osså händer det, "Snäpp" eller "plopp" Snopen vevar jag en en meter lina och konstaterar att tafsen "glidit upp" i rörlåset längst ner mot kroken.
Jag valde några väl valda svordommar och satte mig sen för att sura. Uppskattade vikten (baserat på att mest ha sett huvudet) till 7-9 kg (mitt pb i den sjön e på 6.5). Sen vart jag väldig lessen över att kroken satt kvar i fisken, Det såg ut som att den satt fint i mungipan men man vet ju aldrig, om en satt i överkäken o en i underkäken svälter hon väl till döds? Undrar om hon klarar sig.
Kommentera