Tankar kring ett vatten som detta! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tankar kring ett vatten som detta!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tankar kring ett vatten som detta!

Hej, jag har efter en hel del läsande på forumet märkt att jag inte alls är lika duktig som många andra på fiske och allt vad det innebär. Så just därför kommer här min undran och skulle uppskatta ifall ni hade några tankar eller svar kring det.

Det är så att jag har fått tillgång till en sjö som kan vara relativt ofiskad och innan jag börjar investera i båtar och utrustning tänkte jag kolla med er om vattnet har någon potential utifrån det jag kan berätta om den. Är mest ute efter gädda, gärna stor såklart.

Yta; 58, 4 hektar.
    Maxdjup; 7,2 meter.
    Medeldjup; 4,6 meter.

Det utsattes gös i sjön för en herrans massa år sen och den finns kvar, har ryktats om gösar runt 6-7 kilo. Gäddor i runt 7 kilosklassen snackas det också om(där vet jag att det har tagits på 6 kilo). Ska finnas gott om vitfisk såsom Mört, Sarv och Braxen. Finns även bra med signalkräftor. Sägs att det ska vara "rent och bra" vatten också, ingen algblomning osv.

Så, frågan är, finns det något monster där(10+)? Är det värt att försöka?

Det är alltid värt att försöka. Det är rätt svårt att veta om det går stor fisk där med den infon. 10+gäddor skulle jag tro att det finns i de allra flesta vatten faktiskt.

Kommentera

Ursprungligen postat av daniel1234 Visa inlägg
      Hej, jag har efter en hel del läsande på forumet märkt att jag inte alls är lika duktig som många andra på fiske och allt vad det innebär. Så just därför kommer här min undran och skulle uppskatta ifall ni hade några tankar eller svar kring det.

Det är så att jag har fått tillgång till en sjö som kan vara relativt ofiskad och innan jag börjar investera i båtar och utrustning tänkte jag kolla med er om vattnet har någon potential utifrån det jag kan berätta om den. Är mest ute efter gädda, gärna stor såklart.

Yta; 58, 4 hektar.
      Maxdjup; 7,2 meter.
      Medeldjup; 4,6 meter.

Det utsattes gös i sjön för en herrans massa år sen och den finns kvar, har ryktats om gösar runt 6-7 kilo. Gäddor i runt 7 kilosklassen snackas det också om(där vet jag att det har tagits på 6 kilo). Ska finnas gott om vitfisk såsom Mört, Sarv och Braxen. Finns även bra med signalkräftor. Sägs att det ska vara "rent och bra" vatten också, ingen algblomning osv.

Så, frågan är, finns det något monster där(10+)? Är det värt att försöka?
      Hej Daniel Pettersson;

Din beskrivning av sjön låter helt underbar....

Låna båt kan du kanske göra innan du köper en egen. Däremot bör du så snart som möjligt investera slantarna i ett bra ekolod för att lära dig sjön och heta, produktiva fiskeplatser (Hot Spots)....

Som genväg till ett framgångsrikare Gäddfiske rekommenderar jag dig att läsa och memorera mina fisketips här http://www.trumman.com/fisketips.htm .

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Låter helt klart spännande, en båt är ju ingen stor investering då det räcker med en liten beg roddbåt med en elmotor om Du inte vill ro, men det är ju inga stora områden så årår räcker långt.

Som OF så klokt säger bör Du lära Dig Ditt vatten och hur undervattensvärlden ser ut, så ett ekolod är en ovärderlig "kompis" för detta, Du behöver inget värstinglod då det är en grund sjö så leta beg här eller på annonssidor.

Gör sedan Ditt eget sjökort över sjön där Du ritar in grundområden, djupbranter, friliggande gynnor och andra intressanta ställen, vill Du inte skaffa en GPS så har Du kanske en i Din mobil som räcker eller använd gammal hederlig krysspejling för att mäta in Dina hotspots rätt i sjökortet, med tiden växer en tydlig bild av Din sjö fram och Du kommer att ha koll på var Du ska lägga mesta fisketiden.

Vore mycket märkligt om det inte simmar runt minst en 10+ i sjön och vårdar Du beståndet klokt så kommer de att bli fler såna framöver, Gös på runt 6 kg är ju kalasfina så Du har ett kanonläge att få bra fiske.

Kommentera

Hej vart bor du?

Du kan ju alltid slå ihop dig med någon som har båt och ekolod för att sondera terrängen lite så att säga. Så slipper du köpa på dig allt i början innan du är säker på vad du vill ha.

Sen kanske du kan googla till dig info om sjön om den inte är allt för "hemlig" eller okänd.
          Sen kanske det redan finns djupkartor osv att tillgå.

Finns sjön i västra götaland så vet jag ett ställe där du troligtvis kan hitta djupkarta.
          Melica.se

Lycka till!
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Tack för svaren!

Ett ekolod har jag faktiskt redan sedan gammalt och det har jag tänkt att använda också. Blir nog att jag försöker låna en båt och testfiska det lite nu när isen släpper för att sedan gå "all in" om resultaten är hyfsade. Blir ännu mer taggad av att ni verkar tycka att vattnet låter spännande, tack för det.
            Sjön ligger i Sörmland, men jag har svårt att hitta någon info om den alls på nätet. Har faktiskt inte hittat ett riktigt namn på den än, den verkar ha lika många namn som folk man frågar om den.
            Jag har nästan uteslutande fiskat i östersjön tidigare och det ska bli otroligt spännande att testa det här med sjöfiske, om det är någon större skillnad på fiskfrekvens, storlekar, beteenden.

Tack för svaren, skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av daniel1234 Visa inlägg
              Tack för svaren!

Ett ekolod har jag faktiskt redan sedan gammalt och det har jag tänkt att använda också. Blir nog att jag försöker låna en båt och testfiska det lite nu när isen släpper för att sedan gå "all in" om resultaten är hyfsade. Blir ännu mer taggad av att ni verkar tycka att vattnet låter spännande, tack för det.
              Sjön ligger i Sörmland, men jag har svårt att hitta någon info om den alls på nätet. Har faktiskt inte hittat ett riktigt namn på den än, den verkar ha lika många namn som folk man frågar om den.
              Jag har nästan uteslutande fiskat i östersjön tidigare och det ska bli otroligt spännande att testa det här med sjöfiske, om det är någon större skillnad på fiskfrekvens, storlekar, beteenden.

Tack för svaren, skitfiske!
              Så bra att du har det redan, och vad gäller fisket så glöm inte den extremt spännande tekniken Flugfiske efter gädda har Du inte testat så kan jag lova Dig en häftig upplevelse om Du växlar över från spinn till fluga på gäddorna.

Skitfiske på Dig i Din sjö framöver, allt lite avis på Dig och är säkert inte ensam om det heller ;-)

Kommentera

Vilket roligt projekt!
                Räkna med att fisket är annorlunda jämfört med skärgårdsfisket och du ska absolut inte såga vattnet bara för att du inte fått nå't stort efter några dagars dängande med jerkbaits!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                14 952 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art