LB-måttet på elmotorer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LB-måttet på elmotorer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av MeanMachine
    Funderar också på att skaffa en elmotor som backup. Nån som har erfarenhet av B16 med elmotor? Vad bör man köpa för att kunna trolla med en sådan i 2 knop? Inte så kul att sota igen en gammal 2-takt alltid.

Mean....
    24 Volts batterier används i lastbilar och bussar tror jag. Min kommande Minn Kota 64 Ibs går på 24 volt. Ska reka lite bland åkerierna och se om de har tips på var man bäst köper sådana.

EN B16 är väl tämligen lätt, åtministone jämfört med min camping? Har nu inte hunnit testa, men av allt att döma så kommer min 64 Ibs motor räcka gott och väl till 2 knop. Kika på Cabelas. De har kraftiga motorer. Finns tom elmotorer som fästs på skäddan till stormotorn. Hur smidigt som helst verkar det som. Dock dyrt. Kanske det går att beställa en motor via attitude. Min 64 Ibs motor betingar ett pris på ca 1300 spänn i USA.

Kommentera

30 verkar så klen igentligen alltså.... 40 kanske är mer lagom, kan alltid ha med 2 batterier isåfall. Ska köra kanske 25 min fram o 25 min tillbaka, sen hem igen. så det räcker nog lätt.
      Tror ni det pallar om man kör strl 40 till en 3.5metersbåt +jag +fiskegrejjer.
      Vet inte riktigt hur mycket en vanlig plasteka brukar väga, men runt 120 kilo? och jag på närmare 80 med kläder o.s.v... sen fiskegrejjer på kanske 1.5 kg totalt.
      Klarar en 40 o köra i 5knop isåfall??

MeanMachine: Finns ju andra affärer än Trummans där du kan få strl. 50 billigare
      /Lazinko

Kommentera

tror nog inte du kan ploga upp båten i 5 knop med endura 40,
        varför ha så brottom. har du det är det lika bra att skaffa en bensinare, typ 8hk.
        8hk hade jag på min plywood eka och jag fick till och med upp den i planing med fiske saker och mört hinkar mm.

Kommentera

5 knop är väl inte så snabbt precis..?
          /Lazinko

Kommentera

För en liten plastbåt i små vatten räcker Endura 30. Speciellt om inte du ska köra långa sträckor varje gång.

Elmotorer är underbara om man bortser från att batterier måste laddas, batterier är svintunga och att de är ganska klena om det börjar blåsa.

Men det låter som om du borde klara dig med den minsta modellen.

/Martin

Kommentera

ja du har rätt att 5 knop inte är så mycket men, jag tycker man ska fundera över vad man ska ha motorn till och köpa efter det. så vill du trolla i 5 knop eller bara åka i 5 knop så köp en större modell. men då kan du åka kortare men det går snabbare.

Kommentera

Kan även vara rätt bra ström, får se om jag får till nåt bra pris på strl 36 eller 40. annars blir det modell 30
                /Lazinko

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 285 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art