Gäddans minne - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddans minne

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

De hade en artikel om gäddans tendens att sluta hugga på ett speciellt slags bete i en Fiskejournalen, jag tror att gäddan i slutändan minns vad som är mat och inte, samtidigt tror jag att minnet inte spelar så jätte stor roll när jaktinstinkten tryggar igång förutom på gäddor som är väldigt selektiva i sin jakt, i regel väldigt stora gäddor.

Och ang. Guldfisk och minne, kolla på mythbusters, Jamie tränar 5 guldfiskar att simma i en labyrint för att komma åt maten och ska även ha tränat en guldfiskar att trycka på en knapp på något sätt.

Kommentera

Jag tror att det finns en ytterligare aspekt utöver minne (avsaknad av minne) till varför samma gäddor krokas flera gånge. Det finns teorier(jag har teorier) om att gäddor (i huvudsak mindre gäddor) per reflex hugger då något rör sig innom lattgomt avstånd. Därav historier kring gäddor som "attakerar" badare och att gäddor i flera fall har landats då de huggit på paravan eller flöte. Instinkten har större påverkan än vettet och minnet.
      Senast ändrad av grahn0225; 2013-04-02, 22:20.

Kommentera

Har vid flera tillfällen krokat samma gädda inom mycket kort tidsrymd. Vid ett tillfälle när jag var tillsammans med min då 7-åriga son och driftfiskade högg en gädda på min jigg. Efter en kort kamp gick gäddan bakom en sten och linan brast. Jag riggade om, rodde upp i vinden och påbörjade en ny drift ( detta tog max 3 minuter ) och i första kastet högg en gädda. Denna kunde jag landa och till min förvåning hängde min första jigg i ena mungipan och i den andra satte den nyriggade jiggen som var av samma färg och storlek. Att det var min jigg kunde jag konstatera då jag fiskade med en jigg som var helt ny på marknaden och var inköpt tidigare samma dag. Dessutom satt 4 -5 meter av min nya fina Firelinelina kvar i tafsen jag tvinnat och bränt ihop kvällen innan fisket. Gäddan vägde omkring 5 kilo.

Vid ett annat tillfälle fiskade jag och min kompis efter senhöstgädda i vår båt. Kompisen krokade en gädda på mycket grunt vatten men den gjorde som många andra gäddor, gick snabbt ner bakom en sten och Firelinelinan gick av mot stenens vassa kanter.

Cirka 30 minuter senare fiskade vi av området igen och jag fick ett ordentligt hugg. Efter en kort men intensiv kamp kunde jag lyfta gäddan in i båten och till min och kompisens stora förvåning hängde hans bete i gäddans mungipa tillsammans med 3 - 4 meter av hans Firelinelina. Gäddan var precis 100 cm lång och tilläggas ska att den var och är fortfarande den största gäddan jag landat och den skulle ha blivit kompisens största också om han inte klantat till det!

Minns gäddan var frågan?

Jag tror definitivt att gäddor minns och att de med åldern blir skyggare, minns och känner igen beten och därmed blir mer svårfångade. Men om de är tillräckligt sugen på föda kan de förmodligen inte hålla sig utan tar det som passerar inom deras synfält i rena reflexhugg. Alldeles oavsett om de suttit fast i kroken på ett likadant eller liknande bete bara minuter tidigare!

//Tantor
        [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av erikcarle Visa inlägg
          Hur långt minne har gäddor egentligen? Om man tar Lödde å som exempel säger folk att mete med mört är det ända som gäller, eftersom de stora gäddorna vet att jerkbaits och spinnare inte är mat. Detta måste ju bero på deras minne.

En guldfisk har ju 3 sekunders minne, och en gädda kan ju då inte ha mycket mer!?

lite konstig fråga kanske, men har tänkt på detta ett tag
          Hej Erik Carle;

Ju större och äldre Gäddan är, desto mer erfarenhet har hon samlat på sig genom åren!

Att fånga en Gädda på levande bete testar ju inte en Gäddas minne. En levande mört ingår i Gäddans naturliga basföda och kan därför inte väcka några negativa eller skrämmande reflexer hos Gäddan. Å andra sidan känner jag mig personligen betydligt mer tillfredsställd när jag lyckats locka en Gädda, speciellt en 14 kilo+ Monstergädda att bita i eller hugga ett av mina artificiella beten. Här är det ju jag som fiskar och inte mörten....

Metar jag med levande björkna, mört eller sarv tycker jag att jag använder ett "självfiskande bete" som kan både blänka, locka och sprattla. Detta krymper ju ner min egen fantasi och prestation till ett absolut minimum...

Har du någonsin funderat på varför en Gädda har lyckats växa sig riktigt stor? Kan det vara att hon kan memorera och att hon har lärt sig vad som går att äta? Kan det vara att hon genom egen erfarenhet lärt sig att undvika föremål som sticks eller ser konstiga ut?

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Har läst om ett experiment där dom testade om just det här.

Man hade ett stort akvarie med en gädda i, man delade av det med en glasskiva och på andra sidan fanns det betesfisk. Varje gång gäddan försökte äta körde den rätt in i glaset, flera gånger. Efter ett tag slutade gäddan att hugga. Då tog man bort glasskivan, och försökte gäddan hugga dom små mörtarna? NEJ! Gäddan fick upprepad smärta för att till slut ge upp. Han förknippade då betesfisken med smärta och svälte hellre ihjäl än att försöka en ynka gång till, trots att mörtarna simmade precis intill honom!
            [FONT=Comic Sans MS]http://ecpcfishing.blogspot.se[/FONT]

Kommentera

http://www.fisheco.se/blogg/sgk/2012...tet-med-gddan/

Hittade länk nu..
              [FONT=Comic Sans MS]http://ecpcfishing.blogspot.se[/FONT]

Kommentera

Gäddan kan inte ha så bra minne trots allt.. Jag ber nästan alltid de mindre rackarna att hämta mormor innan jag släpper ner de i vattnet och aldrig kommer ihåg att hämta henne.
                Skitfiske då!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 019 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art