Vad fungerar nu när isen börjar släppa ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad fungerar nu när isen börjar släppa ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad fungerar nu när isen börjar släppa ?

Heejsan

På söndag ska jag ner till Småland till sjön åsnen o fiska. Jag har hört från några släktingar där nere att isen börjar släppa, och efter det här kanon vädret som har vart och fortsätter nu så borde ju isen ha släppt. Jag räknar med några plus+ grader i vattnet iaf. Jag har tänkt fiske både Gädda, gös och Aborre. Så nu till själva frågan:
    Vilken metod bete, inspinnings metod funkar nu såhär tidigt på våren och vilka platser är heta? Tror ni jag har några chanser alls att få nått ?

Mvh Gurra
    Senast ändrad av Bigfisher; 2005-03-24, 08:37.
    bf

Vad ska du fiska efter?

Kommentera

Ursprungligen postat av Foppa
      Vad ska du fiska efter?

Foppa jag har tänkt fiskat Gädda, Gös och Aborre beroende på väder o vind...

gurra
      bf

Kommentera

Åsnen är min favoritsjö! Den är ju rejält stor och på sina ställen är det mycket stenigt. Vårfisket anser jag personligen inte vara av det lättare slaget. Det blir bättre ju varmare det blir i vattnet. sensommar och höstfisket kan vara riktigt bra.
        Klart att det finns chans för dig att få någonting så länge du har draget i vattnet. Jag förutsätter att du har tillgång till båt annars blir det rejält knepigt.
        Vill du ha tipps om hotspots så får du PM:a mig
        Buster L och jag är polare!

Kommentera

Ett billigt och bra "måstebete" som har funkat jäkligt bra när vattnet är som kallast är storms svävande jiggar i de större storlekarna. Kör med ganska tunn tafs och långa spinstopp med några småryck, fiska hem plågsamt sakta eller experimentera med olika inspinningshastigheter. Jag har märkt att gäddorna kan vara ganska försiktiga och ofta får man slackhugg på dessa, missar man ett hugg kan man vara relativt lungn då hugget kommer igan om man har lite tålamod och väntar med betet hängandes i vattnet. Kan tänka mig att de motsvarande större varianterna på attitudebaits funkar minst lika bra.

Kommentera

Heej!

jag var i Abfiskarnas idag och dom rekomenderade Buster med Långa spinstopp och relax jiggarna Vad tror ni om de ? (peta)

ice-hacker
            Jag är ingen riktigt höjadre inom Fiskesnack o så men skulle jag kunna få din Mailadress ist ?

mhv Gurra
            bf

Kommentera

Ursprungligen postat av Bigfisher
              Heej!

jag var i Abfiskarnas idag och dom rekomenderade Buster med Långa spinstopp och relax jiggarna Vad tror ni om de ? (peta)

ice-hacker
              Jag är ingen riktigt höjadre inom Fiskesnack o så men skulle jag kunna få din Mailadress ist ?

mhv Gurra
              Frågan är om det är öppna vatten. Hör ligger fortfarande ett bra tjockt täcke, även på strömmade vatten. (Här=Mellan VÄnern o VÄttern)
              sigpic

Kommentera

Tror knappast att isen släppt ngnstans i Småland om inte det är riktigt strömt. Här finns det tom is på sjöarna som "aldrig" lägger sig ens under midvintern!

Vad gäller fiskesätt efter gädda när isen släppt finns bara ett alternativ - mete med mört!

/Martin

Kommentera

Släppt helt har jag inte sagt, men börjar släppa. mellan 7+ - 12+ har de vart + att de strömmar lite gran. Borde inte isen ha släppt tills lördag - söndag - måndag ?
                  bf

Kommentera

Tror knappast det. Men det beror ju helt på hur tjock den var för några dagar sedan.

Det tar längre tid än man tror att bryta ner en tjock is. Men bara för att den är tjock behöver den inte bära så bra, vårisarna är ofta tjocka och porösa.

Ingen höjdartid för fiske när isen varken bär eller brister, men det brukar finnas andra vatten istället vid dessa lägen.

/Martin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 238 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art