Hemmagjorda undervattenskameror - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hemmagjorda undervattenskameror

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hemmagjorda undervattenskameror

Vi fiskare brukar ju vara rätt så uppfinningsrika när det väl gäller så jag tänkte se om någon här har gjort någon hemmagjord undervattensvideokamera. Det går ju att köpa färdiga men dessa brukar vara ruskigt dåliga, med halvtaskig bild och upplösningar som får VHS-filmer att kännas som Blu-Ray.

Det finns videokort till datorn, kameror på kinesiska onlinebutiker med ir och olika kabelval.
    Jag har sett en del hemmagjorda med PVC-rör och plexiglas fast där har det oftast handlat om att ha en vanlig videokamera som man spelar in på, själv har jag haft tankarna på en kamera att koppla till datorn när man sitter och metar och spela in det som händer runt betet/mäskplatsen.

Har någon annan haft den här idén och kanske gjort något försök?

Lustigt att det här skulle komma upp nu. Har precis fått färdigt min och hunnit testa den lite. Jag har gjort ett inlägg om det på min blogg men det är inte riktigt färdigt. Jag måste skriva klart själva beskrivningen på hur jag gjorde bara. Kan ju återkomma när det är klart så kanske du kan få lite idéer. Tills vidare så går det ändå att läsa lite om bygget och se en kort video från första provfilmningen.
    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Hehe ja det var ju ett roligt sammanträffande. Du får dela med dig lite av ditt bygge.
      Jag funderade också på webbkamera men frågan är om det går att slänga på en 7-10 meter lång USB och ändå få kameran att fungera som man önskar.

Kommentera

Kan detta vara något?

Göra eget undervattenhus av PVC-rör http://www.youtube.com/watch?v=sIK3GeatCoo

Billig kopia av GO Pro med 720p inspelning http://www.ebay.com/itm/EMERSON-HD-A...item3f233ef9c6

Kommentera

Meningen är att få live-bild till datorn, både så man kan titta vad som händer och så man kan spela in direkt på datorn. Ebay-kameran är nog en av de där billiga kinakamerorna som lovar mycket men levererar rätt lite, den ser i alla fall exakt ut som en av dessa man sett i onlineshoppar därifrån. Nog inte helt dum, men några 450 + frakt är de förmodligen inte värda.

Kanske en webbkamera är rätta vägen. Inte provat långa kablar men om 7 meter "fungerar" utan usb-förstärkare så går det väl alltid att tråckla på en sån halva vägen ifall man vill ha ännu längre kabel.

Kommentera

Nu har jag skrivit klar hela artikeln. Jag var också skeptisk till det först och har använt en 5m kabel i mitt bygge men det är bara för att det är det längsta som går att köpa billigt i vanliga affärer. Längre kablar kommer med signalförstärkare och blir dyrare men det går att få tag i långa kablar billigt om man letar lite. Jag tror absolut inte det ska vara några problem. Det eventuella databortfall som kan bli när man har en kabel längre än 5m är väldigt liten och i en video så kommer det knappast märkas alls. Värre är det om man ska överföra filer, blir det databortfall då så går det inte att överföra alls. Så jag ska montera en längre kabel på min kamera nu när jag testat att den fungerar. Funderar på att bara koppla på en till 5m och göra skarven tät.

Hur som helst, jag tycker webbkamera funkar bra. Det är smidigt och det är nog det billigaste man kan göra tror jag om man vill ha live-view vilket man ju självklart vill. Jag funderade också på att använda en billig backkamera till bilar med tillhörande display, vet att det finns folk som använder det. Då kan man nog bygga en ganska portabel enhet men det kan vara svårt att spela in då och det blir dyrare.

Kommentera

Tack, det ska bli trevlig läsning
              Vad kul det är med DIY-projekt oavsett om det är avancerade moddar på båtar eller lite mindre projekt som att göra undervattenskamera.

Kommentera

Hoppas det smakar :-) Jo jag håller med det är riktigt njutbart! Jag har som oftast minst 3 projekt på gång samtidigt. Det är jobbigt psykiskt när jag inte har nånting att bygga och knåpa på så när ett projekt blir klart så hittar jag vanligtvis på flera nya för att fylla upp tomrummet :P

Kommentera

Det får nog bli en HD-3000 för mig, den är för mig en överkomlig kostnad jämfört med den lite dyrare HD-6000.
                  Ska väl inte vara alltför mycket sämre.

Ja är man van att ha något att pula med så känns det svårt när man är utan detta :P
                  Själv snöade jag in mig på bloggen och byggde om den nästan från grunden.
                  Den är i alla fall originell nu och man får hoppas den faller de flesta läsarna i smaken.
                  Problem med äldre webbläsare dock, men det får bli en väckarklocka för dem att de borde uppdatera.

Kommentera

Nu får du ta och visa in action hur det ser ut Skulle va kul å se hur det ser ut om man sätter dit en fisheye lens eller wide angle lens också.
                    In this video I review the Fisheye, Macro, Wide Angle & Telephoto Phone Lenses for iPhoneFOLLOW me on TWITTER for UPDATES and GIVEAWAYS: http://www.twitter....
                    Senast ändrad av Leon; 2013-03-25, 02:03.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art