Fiskar och smärta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskar och smärta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ehm.. Intressant Skulle man kanske kunna jämföra en krok med själva sticket som genomfördes i experimentet? Då känner fisken alltså inte smärta av en krok, dock så vet vi ju alla att den märker av en krok. men att märka är ju inte samma sak som smärta. Jag har läst en annan undersökning i samma ämne. Där stack man in krokar i munnen på fisken och släppte den i vattnet igen. Resultatet var att fiskarna var opåverkade, vad gäller födointag etc., av krokarna. Smärtan som fiskarna beviserligen har känt i detta fall uppstår ju av syran och giftet de fått i sig.

Fiskar kan känna smärta, visst. Men inte av våra krokar(om den inte får en infektion efteråt..?)

Kommentera

Ursprungligen postat av carpfenmazter
      Ehm.. Intressant Skulle man kanske kunna jämföra en krok med själva sticket som genomfördes i experimentet? Då känner fisken alltså inte smärta av en krok, dock så vet vi ju alla att den märker av en krok. men att märka är ju inte samma sak som smärta. Jag har läst en annan undersökning i samma ämne. Där stack man in krokar i munnen på fisken och släppte den i vattnet igen. Resultatet var att fiskarna var opåverkade, vad gäller födointag etc., av krokarna. Smärtan som fiskarna beviserligen har känt i detta fall uppstår ju av syran och giftet de fått i sig.

Fiskar kan känna smärta, visst. Men inte av våra krokar(om den inte får en infektion efteråt..?)
      Låter som en rimlig tanke. Jag tror fisken agerar mest på instinkt. En öring som rusar när den får en krok i munnen beror nog mest på att den inte tycker om känslan av att sitta fast Tror egentlingen inte att smärta har något med saken att göra, för då hade den ju efter en stund förstått att den skulle vara stillaför att minska smärtan.

men vad vet jag...
      /Berndtsson

Kommentera

vad jag har läst mm i avhandlingar osv så ska det vara så här om det stäömmer eller inte vet jag inte men det låter vettigt. Då fisken är en kallblodig varelse så känner den och uplever inte smärta på samma sätt som människor. Anledningen att en fisk följer med när man "pressar" är att fisken hamnar snett och vuill stå uprätt i vattnet. ganslka logiskt jag vill inte gå runt sne en dag då gör jag det som krävs för att få stå uprätt...

Kommentera

Ursprungligen postat av Berndtsson
          Låter som en rimlig tanke. Jag tror fisken agerar mest på instinkt. En öring som rusar när den får en krok i munnen beror nog mest på att den inte tycker om känslan av att sitta fast Tror egentlingen inte att smärta har något med saken att göra, för då hade den ju efter en stund förstått att den skulle vara stillaför att minska smärtan.

men vad vet jag...
          Jag vill att ni bortser från vad jag skrev i tidigare inlägg, för att jag skulle fiska oavsett om det bevisades att fisken kunde känna smärta eller inte. För mig är det således inte en avgörande diskusion vad det gäller sportfiekets vara eller icke vara.

kom på min egen dubbelmoral...
          /Berndtsson

Kommentera

Jag är biodlare och om jag jämför mellan bistick och få en krok i fingret t ex (körde in en krok i fingret vid ismete djupt) så tar jag hellre krok.
            vet inte om det bevisar att fiskar känner smärta eller inte men mycket värre med bigift än att få en krok i sig.
            Slungan

Kommentera

Ursprungligen postat av Bola
              Kan fisk känna smärta , så som vi definerar smärta hos t ex. människor?
              Jag är inte så säker på det , för att den del i hjärnan som smärta och upplevelse av smärta finns , existerar inte hos fiskar.
              Jag tror ( salig på min egen tro som jag är att fiskar reagerar instinktivt och omedvetet ( ungefär som att man inte tänker på att man ska andas in och ut).Att fiskarna reagerade som de gjorde i testet ( jag vet inte hur stor mängd "gift" det användes eller storlek på fiskarna) behöver inte betyda att de upplevde smärta eller obehag , utan att testet framkallade en instinktiv reaktion.
              Men som sagt det är vad jag tror.

Bifogar en länk ( tyvärr på engelska):

Simma lugnt
              Knepig engelska, men intressant läsning!
              Här är en annan med enklare engelska
              Smaken är som baken...

Kommentera

Fiske för alla publicerade ett motargument till studien som omnämns i det trådskapande inlägget. Jag kommer tyvärr inte ihåg numret, men jag har för mig att det publicerades förra året. Det handlade precis som någon annan skrev, om att fisken saknar smärtreceptorer.

Min uppfattning är att det är en allergisk reaktion som fisken utsats för. Inget konstigt alls. Hade inte fiskens kropp velat bli av med antigener, så hade inte fisk funnits idag. Detta är dock inte synonymt med smärta.

Däremot kan jag tänka mig att de känner stress, och det är därför de rusar när vi krokar dem. Stress upplever ju människokroppen också när histaminhalten stiger vid allergiska reaktioner, vilket kan förklara fiskarnas reaktion av bigift och ättikssyra.

Avslutningsvis så tycker jag inte att man ska bry sig mindre om fiskarna bara för att de "enbart" känner stress. De som upplevt stress en längre tid vet vad jag menar. Dessutom kan ju fisken ha ett helt annat system, som vi inte känner till, för att uppleva känslor, som vi inte heller känner till och inte heller någonsin kommer kunna förstå.
                Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

Det finns ett antal arter vilkas fenstrålar är försedda med gift. I vissa fall ett mycket dödligt gift för varmblodiga djur. Vad är det de försvarar sig mot? Inte människor eller sälar utan andra fiskar och reptiler. Vanliga taggar orsakar uthärdliga sticksår men giftet förvärrar smärtan och man undviker rent instinktivt den upplevlsen, underförutsättning att man såsom fiskar har en viss inlärningsförmåga.

Att svälja en rättvänd abborre är antagligen inte svårt för en gädda men kommer den med taggarna ut gör det ont. Men inte värre än att gäddan vänder fisken och pressar ner den så att det utspärrade fenorna trycks undan.
                  Men om abborren likt en del drakfiskar eller fjärsing hade haft ett värksamt(!) gift då hade gäddan noterat obehaget och lärt sig den hårda vägen att fiskar med ett sådant utseende är ”dålig” som de säger norröver och spottat.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Fiskar och smärta

Jag har letat lite på nätet om ämnet och hittat motargumentet till Sneddon's
                    studie som inledde den här tråden :

Sedan hittade jag en annan intressant länk där det diskuteras om fiskar och smärta :

Där hittade jag många länkar i ämnet (tyvärr på engelska) och bland annat den här texten :

"fish do not have neocortex, the part of the brain responsible for the subjective experience of pain in humans... However, we know that the same job can be done by different parts of the brain in different animals... It is not impossible that parts of the brain other than the cerabral cortex have evolved the capacity for generateing negative emotional states/suffering in non-mammalian vertebrates, including fish."

Så där ja....det skulle ju innebära att mitt enkla resonemang "att eftersom den delen av hjärnan saknas hos fiskar så kan de inte uppleva smärta utan reagerar instinktivt" falla pladask...

Men det verkar som att de som forskar i ämnet är oeniga även de.

Så..nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro...men en sak borde väl vara självklar och det är att vare sig fiskar kan uppleva smärta eller ej så ska fisk som ska återutsättas behandlas varsamt och fisk som ska behållas snabbt avlivas.

Simma lugnt
                    Simma lugnt

Kommentera

Fish lack the brains to feel pain

Ursprungligen postat av Bola
                      Så där ja....det skulle ju innebära att mitt enkla resonemang "att eftersom den delen av hjärnan saknas hos fiskar så kan de inte uppleva smärta utan reagerar instinktivt" falla pladask...
                      Nja, det är inte så säkert!

Kollade min egen länk och det visade sig att den inte funkade, så jag antar att ingen annan har läst det eftersom ingen sagt att det inte funkar.

Fish lack the brains to feel pain, says the latest school of thought

By Rajeev Syal in London
                      February 10 2003

Anglers rest easy. Fish cannot feel pain, the largest study into piscine neurology has concluded.

An academic study comparing the nervous systems and responses of fish and mammals has found that fishes' brains are not sufficiently developed to allow them to sense pain or fear.

The study is the work of James D Rose, a professor of zoology and physiology at the University of Wyoming, who has been working on questions of neurology for almost 30 years. He has examined data on the responses of animals to pain and stimulus from scores of studies collected over the past 15 years.

His report, published in the American journal Reviews of Fisheries Science, has concluded that awareness of pain depends on functions of specific regions of the cerebral cortex which fish do not possess.

Professor Rose, 60, said that previous studies which had indicated that fish can feel pain had confused nociception - responding to a threatening stimulus - with feeling pain.

"Pain is predicated on awareness," he said. "The key issue is the distinction between nociception and pain. A person who is anaesthetised in an operating theatre will still respond physically to an external stimulus, but he or she will not feel pain. Anyone who has seen a chicken with its head cut off will know that, while its body can respond to stimuli, it cannot be feeling pain."

Professor Rose said he was enormously concerned with the welfare of fish, but that campaigners should concentrate on ensuring that they were able to enjoy clean and well-managed rivers and seas.

Despite the findings of Professor Rose's study, a spokesman for People for the Ethical Treatment of Animals, which has invested heavily in an anti-angling campaign, said: "We believe that fishing is barbaric. Of course animals can feel pain. They have sensitivity, if only to avoid predators."

The Telegraph, London
                      Smaken är som baken...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 049 visningar
                      1 gilla