Fiskar och smärta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskar och smärta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskar och smärta

Det här kanske är gamla nyheter för många här, men för mig var det nytt. Vet inte vad fysiologen ifråga har för bakgrund. 20 laxar låter ju inte som statistiskt säkerställt direkt. /xaphod

Fiskens känsliga läppar

Hjärtklappning är ett tecken på att även fiskar känner smärta.

Av Ann-Kristin Wentzel, F&F 6/03 sid 63.

Fiskar kan väl inte känna smärta? Så har många fiskare resonerat genom tiderna. Även forskare har varit osäkra på hur det förhåller sig. Men nu har den brittiska fysiologen Lynne Sneddon funnit ett stort antal smärtreceptorer i huvudet på laxar.

I experimentet ingick 20 laxar som hon delade in i grupper. Laxarna i den första gruppen fick gift från bin instucket i vävnaden kring munnen, ett gift som ofta används inom smärtforskningen. En annan grupp behandlades med ättiksyra. Den tredje gruppen fick enbart saltlösning, medan den fjärde gruppen hanterades utan att alls bli stungna.

I de två första grupperna visade fiskarna tecken på smärta genom att deras hjärtan började slå mycket snabbare. När de placerades tillbaka i sin odlingstank försökte de bli av med obehaget genom att skrubba munnarna mot sidan av tanken. Det tog också tid innan de började äta igen. Men fiskarna i de två andra grupperna verkade oberörda. Forskningen utfördes vid Roslin Institute i Edinburgh där fåret Dolly skapades.

Smaken är som baken...

Intressant läsning... Det var något sånt här som jag ville ha svar på i den förra tråden som handlade om "fiskeetik"(ni vet nog vilken jag syftar på), men det fick jag aldrig. Nu ordnade det sig iaf!
    [FONT="Palatino Linotype"]Speci-Matcher[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Odde
      Intressant läsning... Det var något sånt här som jag ville ha svar på i den förra tråden som handlade om "fiskeetik"(ni vet nog vilken jag syftar på), men det fick jag aldrig. Nu ordnade det sig iaf!
      Visst var det du som undrade om C&R debatt fanns nånstans på nätet, har slängt in några länkar i senaste inlägget där. http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=12041
      Smaken är som baken...

Kommentera

Shit bara för att fiskens hjärta slår fortare så betyder väl det inte att dem känner smärta så som vi människor... jag tycker vi skall lägga ner snacket om fiskens känslor...

Har tillräkligt att tänka på när det gäller mina egna känslor!

Kommentera

"Kanske har missat det i något inlägg(orkar faktiskt inte läsa igenom allt), men finns det någon debatt på tv eller något forum där det har diskuterats c&r/c&n mellan veganer och Sportfiskare...?

Skulle vara intressant och kolla in..."

Detta var min replik.

Kommentera

Originally Posted by KG?
            Jag har aldrig sett nåt i den vägen. Däremot ska det varit debatt på utländska forum. Jag upprepar min åsikt om att problemet nog är överdrivet, men Xaphod kanske sett nån sån debatt?

Om du skulle se en sån debatt, skulle du ändra åsikt från att tycka att problemet nog är överdrivet, till att problemet inte är överdrivet?

Och detta var ditt svar på KG?´s citerade inlägg! (?)

Kommentera

Ursprungligen postat av Odde
              Haha, nu får jag citera mig själv, då jag märker att jag är lite ute och cyklar!

Mitt inlägg i den "första" tråden handlade ju om en förfrågan om en debatt mellan Veganer och Sportfiskare angående CAR. Alltså inte vad du länkade till här ovan... Jag får väl skylla på min förkylning :P

Men intressant läsning iaf!

Kommentera

Om jag nu ska göra något uttalande som har att göra med denna tråd att göra, så har jag nog aldrig trott att fisken inte känner smärta av en krok. Men man kan ju dock se till så att den smärtan blir så liten som möjligt.

Kommentera

Fiskar och smärta

Kan fisk känna smärta , så som vi definerar smärta hos t ex. människor?
                  Jag är inte så säker på det , för att den del i hjärnan som smärta och upplevelse av smärta finns , existerar inte hos fiskar.
                  Jag tror ( salig på min egen tro som jag är att fiskar reagerar instinktivt och omedvetet ( ungefär som att man inte tänker på att man ska andas in och ut).Att fiskarna reagerade som de gjorde i testet ( jag vet inte hur stor mängd "gift" det användes eller storlek på fiskarna) behöver inte betyda att de upplevde smärta eller obehag , utan att testet framkallade en instinktiv reaktion.
                  Men som sagt det är vad jag tror.

Bifogar en länk ( tyvärr på engelska):

Simma lugnt
                  Simma lugnt

Kommentera

Låter som en konstig jämförelse egentligen (själva testet i första inlägget alltså). Tre grupper fiskar blev stungna, varav två fick obehag, och gemensamt för dessa två är att de blev injicerade med för kroppen främmande ämnen som gift från bin eller ättiksyra. Inget av dessa kan ju jämföras med krokarna i fiske, för hur många krokar är fyllda med gift eller syra? Tydligen fick gruppen som fick saltlösning injicerat inga mätbara problem, och det betyder väl att ett stick utan injektion av något främmande ämne (som en fiskekrok till exempel) inte borde vålla någon mätbar smärta om man använder denna metod för att mäta smärta.
                    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 048 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art