Var krokas en gädda bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var krokas en gädda bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Nettel Visa inlägg
    Ja balansen blir förstås ett problem vid typ jerkbaits. Vore roligt om någon duktig betesbyggare tog sig an att göra en prototyp som är från början viktad med låg tyngdpunkt så att krokar kan monteras på ovansidan. Det kommer i alla fall jag att testa sen när jag har mer tid, pengar och utrymme.

Skitfiske på er
    En tunn krok funkar, men för att du ska få vettig krokning på dem vill du att de sticker upp lite...

Nästa fråga; Ska man ha kvar 3-kroken under?
    Behäller man den kan man få riiiktigt jävliga krokningar i båda käkarna, tar man bort den kommer betet VERKLIGEN att gå skit. Alltså, jag haar ju labbat lite med det, men nackdelarna är fler än fördelarna så jag skrotade även detta projekt =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
      En tunn krok funkar, men för att du ska få vettig krokning på dem vill du att de sticker upp lite...

Nästa fråga; Ska man ha kvar 3-kroken under?
      Behäller man den kan man få riiiktigt jävliga krokningar i båda käkarna, tar man bort den kommer betet VERKLIGEN att gå skit. Alltså, jag haar ju labbat lite med det, men nackdelarna är fler än fördelarna så jag skrotade även detta projekt =)
      Jaha okej så du har redan labbat med idén Kanske bara är dåligt i grund och botten. Får se om jag själv experimenterar med det i framtiden eller om det får läggas på is. Vet att det experimenterats tidigare med löst hängade krokar som sitter fast med magneter på betet, minns inte vart jag sett det. Kanske nått i den stilen man skulle testa... Nåväl, snart kan man sluta grubbla och fiska istället!
      Min hemsida för Nettel-Laken!
      http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
      http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Här har ni hittat en av anledningarna till att jag trimmar om beten med en stingerkrok på ryggen, det blir i princip alltid krokning i överläppen. Tack vare stingertafsen så tar dom sig inte loss så lätt när dom väl sitter där.

Sen blir det ett naturligt vasskydd, så det går att fiska plattser man normalt låter bli. Ofta kommer hugget när man sakta och lugnt fiskar betet rakt in i en tångruska, den lilla rackaren trodde väl inte den skulle komma undan...

En och annan större fisk har slukat småbeten och krokar längre in, fortfarande i överkäken lätta lossa. Dom gånger kroken trillar bakom gälbågen klipper jag stingertafsen bakom gälbågen och lyfter ut krok och beten på olika håll.

Sen är det mycket mindre spännande att ta gälgrepp på vilda gäddor när man vet att den enda kroken sitter fast, desutom ofta synligt.

Det funkar på många typer av beten men kan vara lite trixigt att balansera och få rätt gång. Lätta krokar, tafsar och magneter är tricket. Baby busters och buster 2 är lättast att börja med, x-buster funkar också bra. Sjunkande eller intermediate beten är lättare, dom har lite mer bly och lite bättre balans. Big bandit shallow är rätt hoplösa, dom har jag fortfarande inte lyckats bra med.

Vill man ha lite mer vikt är det lättast att superlimma en liten remsa blyplåt på rätt ställe, så slipper man en krok till.

Det kommer en uppföljare på bloggen med fler "recept" på trimm, det ska bara fram lite bilder...
        Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ahaa...
          Det ser jag gärna bilder på =)

Du...
          Misströsta inte. Inte ens kineserna som designat betet har fått ordning på BigBandit shallow...

Kommentera

Hej. Skadan är allt eftersom det är den som styr överlevnaden.
            Som du säger så är det super att köra krokarna på ryggen. I en stor vetenskaplig artikel (under publicering) som jag är med på tillsammans med Lunds & Göteborgs Universitet från material som jag samlade in 2009 så var det så att ryggkrokad swimbait gav signifikant mer gomkrokade fiskar än övriga betestyper. Det är bra för gomkrokning har inte visat sig vara särskilt farligt för gäddan.

Du kan läsa lite kring krokningar och blödningar här:

Det är delar och mer data från detta material som nu skall publiceras. Det kan bli fler artiklar med från samma material då detta är världens största och mest precisa dataset för denna typ av frågeställningar.

Ursprungligen postat av Nettel Visa inlägg
            Intressant exempel med baby bustern.

MastaPike det du säger om hur fisken tar mest skada är ju också intressant. Är det något att tänka på när man riggar stora mjukbeten med stingerkrokar tro? Många mjukbeten är från början riggade med krokar på undersidan. Tänk om det är fördelaktigt både för fiskens överlevnad och fiskarens ökade fångstchanser om krokstandarden gick över till ovansidan på dessa beten? Jag spekulerar bara så klart.

Upplever själv att jiggar med en enkelkrok upp genom ryggen ofta sätter sig genom överkäken eller i mungipan, vilket även jag tycker är ett bra ställe att kroka gäddan på.

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
              Hej. Skadan är allt eftersom det är den som styr överlevnaden.
              Som du säger så är det super att köra krokarna på ryggen. I en stor vetenskaplig artikel (under publicering) som jag är med på tillsammans med Lunds & Göteborgs Universitet från material som jag samlade in 2009 så var det så att ryggkrokad swimbait gav signifikant mer gomkrokade fiskar än övriga betestyper. Det är bra för gomkrokning har inte visat sig vara särskilt farligt för gäddan.

Du kan läsa lite kring krokningar och blödningar här:

Det är delar och mer data från detta material som nu skall publiceras. Det kan bli fler artiklar med från samma material då detta är världens största och mest precisa dataset för denna typ av frågeställningar.
              Jag ser fram emot att läsa mer om det här, rapporten ovan har jag läst tidigare, den var lärorik.

Jag har också funderat en del på andra faktorer som begränsar skadorna, stora mot små krokar, hulling vs hulinglöst, enkel vs trekrok, styva spön mot mjuka spön.

Om ni skulle få slut på forskningsfrågor så...
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Tack Anders för dina innovativa tips och trix om hur man riggar om betena! Inspirerande och fyndigt.

Och tack Tobias för att jag nu med nöje kan läsa igenom ditt/erat forskningsprojekt. Har sett lite av det innan om jag inte minns fel, tycker det är mycket roligt att ni gör en sådan typ av satsning! Väntar med spänning på att läsa den färdiga artikeln.

Det verkar luta år att gäddan helst ska krokas i överläppen/käken helt enkelt.
                Min hemsida för Nettel-Laken!
                http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
                http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar