Har jag tagit mig vatten över huvudet nu igen? :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har jag tagit mig vatten över huvudet nu igen? :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har jag tagit mig vatten över huvudet nu igen? :)

Dessa väntans tider, med fortsatt snökaos utanför fönstret, är fulla av längtan och planering. Det inhandlas dagligen nya prylar inför fisket 2013. Både små och stora, billiga och dyra. Man hittar alltid något nytt att köpa då det såklart "måste testas". Ni känner säkert igen er...

Idag började jag smått fundera lite på det här med allt fiske jag planerar över hela kommande säsongen, och när man väl tänker efter så undrar jag hur jag egentligen ska hinna mer allt det här? Perioden från att isen smält, fram tills isen lägger sig igen är drygt ett halvår kanske. På den korta tiden ska jag:

1. Lära mig flugfiska (både P&T, gädda, havsöring vid kusten och kanske även strömmande vatten. En hel del pengar har redan investerats där) Flugfiske är prio ett i år.

2. Lära mig vertikalfiska (även pelagiskt och prickskytte, med lod och hela ekipaget. En och annan månadslön har redan investerats där)

3. Lära mig fiska karp och fler specimen-arter (har redan inhandlat prylar till det, såklart...)

4. Fortsätta spinnfiska efter gädda/abborre/havsöring från land och båt, sikta på nya PB mm (nya prylar har även där köpts in, rullar, nya beten mm)

5. Fortsätta jerk:a efter gädda. Lärde mig jerk i somras, men behöver ändå fila på tekniken (nytt jerk-combo inhandlat såklart, många nya beten).

6. Fortsätta köra spinn & bombarda i en lokal P&T sjö (något jag tyckte var klart roligast förra året)

7. Fortsätta trolla runt efter både gädda/gös samt ädelfisk (en del nya prylar där också, ja...)

... sen vill man ju självklart också:

- Testa på någon heldag med duktig fiskeguide, gärna efter HÖ, gös eller lax
    - Åka upp i norr, åtminstone några dagar, campa och köra flugfiske i rinnande vatten
    - Utforska Stockholms skärgård mera, då jag äntligen kan ta egen båt och slussa mig ut.

Ja ni förstår säkert vart jag vill komma, hoppas jag. Jag får ju redan nu någon sorts panikångest över hur jag ska hinna med allt i år! Och det är april snart, och fortfarande 30cm is på sjön!

Har man tagit sig vatten över huvudet månne?
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Undrar mest hur du ska fylla sommar och höstdagarna :-)
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Kommentera

Känner igen mig en hel del.....;-)

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ Visa inlägg
        Undrar mest hur du ska fylla sommar och höstdagarna :-)
        Haha, du menar att jag borde fylla på listan lite mer? Hade säkert hunnit med ännu mer fiske, om man inte hade haft ett heltidsjobb, egen firma, styrketräning 5ggr i veckan plus den största handbromsen för alla sorters nöjen: en flickvän.
        Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
          ...
          - Testa på någon heldag med duktig fiskeguide, gärna efter HÖ ...
          - Åka upp i norr, åtminstone några dagar, campa och köra flugfiske i rinnande vatten
          - Utforska Stockholms skärgård mera, då jag äntligen kan ta egen båt och slussa mig ut.
          ...
          De här tre sakerna vill jag inte missa i år!

- Förra året fiskade jag ett par gånger med en kompis som är fiskeguide och det var mkt givande. .
          - Att flugfiska i strömmande vatten efter harr och öring är det roligaste jag vet och jag är en inbiten spinnfiskare!
          - Stockholms skärgård är ett unikt landskap!

//T
          Senast ändrad av tonyex; 2013-03-20, 22:53.

Kommentera

Sitter i samma tankar

Köpte min första egna fiskebåt i höstas, och har under vintern inhandlat utrustning i mängder....och vad händer, jo den längsta vintern sen man var 10 år gammal..

Får snart krupp

Kommentera

Ursprungligen postat av Larsww Visa inlägg
              Sitter i samma tankar

Köpte min första egna fiskebåt i höstas, och har under vintern inhandlat utrustning i mängder....och vad händer, jo den längsta vintern sen man var 10 år gammal..

Får snart krupp
              Se det positivt....du hinner nu handla ännu mer prylar istf att vara ute och fiska...

/S
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                Se det positivt....du hinner nu handla ännu mer prylar istf att vara ute och fiska...

/S
                haha ja, fiskemässa om 2 veckor. Det finns säkert nått man MÅSTE ha där

Kommentera

Om du fiskar 2 olika metoder per vecka, så borde du hinna med alla dom fiskemetoderna du nämde, kanske 3 t o m. Vet ju ditt jobbschema på ett ungefär.
                  Jag har ju all tid i världen. Förutom när jag jobbar.

Kommentera

Jag har lite samma problem... jag vill fiska ALLT. Jag har utrustning till det mesta. Tiden räcker inte till och då prioriterar jag mete (flötmete, feeder och trotting).

Men det finns ett sätt att hinna med flera metoder under ett pass. Man kan t.ex. jiggfiska abborre och blir man trött i armen så kan man ju meta abborre. Du kanske kan fiska 2-3 metoder eller arter under ett pass. Karpmete går ju att kombinera med gäddmete. 2 karpsön ute och ett 3:e gäddmete en bra bit ifrån karpriggarna (du kan ha alla spöna på en pod eller så kan gäddspöt vara på en bankstick vinklad bort från karpspöna).

Nu blev det ju kanske inte ett klockrent svar på dina funderingar Martin.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-03-21, 00:01.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 137 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art