Priser i Sverige - USA! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Priser i Sverige - USA!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Priser i Sverige - USA!

Att fiskeprylar är billigare i USA vet ju alla, men att samma prylar kostar 300% mer i Sverige har man svårt att fatta.
    Har en kompis som var över till USA och jobbade en vecka, så då passade man ju på att beställa lite prylar tex. Lina 270m Power Pro $22.99=160kr, Storm jiggar 4st/påse (79kr i Sverige) $3.49=24kr, Plano 3770 låda/ask $5,99=41kr (149kr hemma)
    Det är fruktansvärt stora prisskillnader, speciellt på inhemska amerikanska prylar.

Ursprungligen postat av MWI
    Att fiskeprylar är billigare i USA vet ju alla, men att samma prylar kostar 300% mer i Sverige har man svårt att fatta.
    Har en kompis som var över till USA och jobbade en vecka, så då passade man ju på att beställa lite prylar tex. Lina 270m Power Pro $22.99=160kr, Storm jiggar 4st/påse (79kr i Sverige) $3.49=24kr, Plano 3770 låda/ask $5,99=41kr (149kr hemma)
    Det är fruktansvärt stora prisskillnader, speciellt på inhemska amerikanska prylar.
    Japp, det är feta skillnader. Det är därför det lönar sig för en del svenskar som bor i USA och som säljer fiskeprylar på tradera.se. Bara att lägga upp till försäljning och sen köpa själv i butik när dom fått in pengarna, ingen risk alls för säljaren.

// A
    gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Här är lite svar på din undran MWI
      Dom som styr priset i sverige är generalagenterna för det olika märkena och inte butikerna i lika stor utsträckning.

Ska man importera själv som företagare så tillkommer dessutom frakt, moms och tull.

Sedan är det inte så troligt att man får köpa från en tillverkare utomlands om de redan har en generalagent i sverige.

Kommentera

Abu C3s cost 471kr in the USA, There made in Sweden, but cost twice as much over here,

Now that realy is like someone pissing down your back!! And try telling you its raining!!
        I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

1. Kostnadsstrukturerna för personal är betydligt högre i Sverige än i USA.
          2. Marknaden, antalet potentiella köpare, är i Sverige avsevärt mindre per butik.
          3. Varje amerikansk fiskare spenderar nånstans 3 - 5 ggr så mycket som en svensk på sitt fiske.
          4. Dollarna har fallit konstant de senaste åren, jag vet att både ABU och Shimano har lönsamhetsproblem på den amerikanska marknaden.
          5. Upplägget med generalagenter, motiverat av lokala importregler, språkbarriärer mm fördyrar produkten nånstans 25-30%.
          6. Momsen driver upp priserna med 25% till, och den amerikanska motsvarigheten redovisas aldrig, Du ser den bara när du betalar.
          www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
            1. Kostnadsstrukturerna för personal är betydligt högre i Sverige än i USA.
            2. Marknaden, antalet potentiella köpare, är i Sverige avsevärt mindre per butik.
            3. Varje amerikansk fiskare spenderar nånstans 3 - 5 ggr så mycket som en svensk på sitt fiske.
            4. Dollarna har fallit konstant de senaste åren, jag vet att både ABU och Shimano har lönsamhetsproblem på den amerikanska marknaden.
            5. Upplägget med generalagenter, motiverat av lokala importregler, språkbarriärer mm fördyrar produkten nånstans 25-30%.
            6. Momsen driver upp priserna med 25% till, och den amerikanska motsvarigheten redovisas aldrig, Du ser den bara när du betalar.

1. General agenten har väl inte till närmelsevis samma kostnader som butiken vad avser personal hyra etc. Att tro det vore orimligt.

2. Är du säker på det, butiker finns väl efter underlag, iallafall om de finns finns det underlag, det omvända kan vara sant.

3. Inte så konstigt med vårt höga kostnadsläge och snittmässigt knappare marginaler.

4. Säkert möjligt. Skall vi ersätta det de inte får in $ i USA? Prisläget vs USA har hålit sig länge oxo. Det är ju knasigt att det är billigare att importera svenska produkter från utlandet, oavsett om det är bröd från danmark eller abu rullar från usa.

5. Agenterna fördyrar nog mer än så samt de försöker OFTA styra butikens prissättning! Man kan naturligtvis motivera agenter hur man vill, men de är faktiskt inte nödvändiga i de allra flesta fall. Få företag idag klarar inte engelska.

6. Klart man kan se VAT, och det blir ofta fortfarande ordentligt mycket billigare efter tull OCH moms OCH VAT.

Kommentera

Jag kanske skall förtydliga mig:
              Jag har aldrig haft för avsikt att försvara saken utan endast rapat upp några möjliga förklaringar till en skillnad jag själv finner löjeväckande stor.

Fenomenet återfinns även inom konfektion, sport utrustning, cykel mm även om skillnaderna inte är lika hårresande.
              www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskehuset
                Här är lite svar på din undran MWI
                Dom som styr priset i sverige är generalagenterna för det olika märkena och inte butikerna i lika stor utsträckning.

Ska man importera själv som företagare så tillkommer dessutom frakt, moms och tull.

Sedan är det inte så troligt att man får köpa från en tillverkare utomlands om de redan har en generalagent i sverige.
                Precis. Butikerna försöker oftast hålla så lågt dom bara kan. Dom som jobbar har inte skyhöga löner utan mera likt en "normallön". Det är generalagenternas ansvar samtidigt som svenska staten har en roll. Genom tullar, skatter och allt vad det heter. Bli politiker så skall du få se.

Ett STORT problem som leder till allt det jag nyss räknade upp.

55% jobbar inom den "privat" sektor
                45% jobbar inom den "statägda" sektorn(hjärnsläpp på namnet )

Dessa 55% skall betala dom andra 45% samtidigt som företagen(dom privat) får betala för alla. SÅ det är INTE KONSTIGT att vi i Sverige har höga priser , skatter m.m.
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
                  Jag kanske skall förtydliga mig:
                  Jag har aldrig haft för avsikt att försvara saken utan endast rapat upp några möjliga förklaringar till en skillnad jag själv finner löjeväckande stor.

Fenomenet återfinns även inom konfektion, sport utrustning, cykel mm även om skillnaderna inte är lika hårresande.
                  Sorry UT, jag bara surade litet.

Vi missade en annan sak som generalagenter gör, REKLAM..
                  Jodå! Konfektion kan vara besynnerligt hårresande.

Men EU kan hjälpa oss litet här, samt på sammagång stjälpa oss en del.
                  Trycker man ner priset genom import etc. ryker en del affärer. Så priserna kommer kanske att sjunka en del, men det kostar. Jag tror att det är ett bra kompliment att ha ehandel som tillskott till den 'vanliga' affären. Saknade att inte ha en i Södertälje tex. (Fixat nu.)

En nackdel med e-handel är ju att man kan inte fara in och hämta en krok, tafs, spöring eller vad det är och sedan ut igen. Den kan ju inte vara lika snabb om den ligger på annan ort.

Kommentera

Fiskehuset, hur kommer det sig då att Attitude säljer saker här i Sverige? Jo, dom köper sina prylar i USA och är företags registrerade där, oavsett vem som
                    är generalagent i Sverige. Skulle ni skaffa er ett dotterbolag i USA så kunde ni
                    göra samma sak och sälja enbart på postorder via ert dotterbolag, problemet
                    blir väl att kunderna har svårt att acceptera det högre priset i butiken fast det är en
                    annan femma.
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 077 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art