Uppropet mot C&R!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppropet mot C&R!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fluggänget har nog de bästa av intentioner. De påstår ju att man vill ta tag i debatten innan beslut tas ovanför våra huvuden. De har nog sneglat på effekten av debatten i andra europeiska länder, där beslut har tagits som inte är oss sportfiskare till godo. Häng dom inte för det. De är ju bara människor...
    Risken är ju att detta får icke önskvärda effekter, som t ex. ett förbud mot C/R eller något annat som begränsar vår hobby.
    Senast ändrad av Guest; 2005-03-15, 21:12.

Kommentera

jag förstår inte riktigt hur dom tänker. dom inser antagligen att dom felsta som fiskar gör det för att det är roligt, inte för matens skull. när man väl har fångat en fisk och utsatt den för lidande, varför utsätta den för mera lidande genom att döda den? om det är någonting dom ska gå emot så är det själva fångandet av fisken, det vågar dom inte göra eftersom det skulle innebära en debatt om jakt också, om jag inte minns fel så var en av dom här "upproparna" en riktig jaktfantast.

ifall det nu blir olagligt: jag tappade den ju ändå bara eller så trodde jag att den var död och skulle skölja den, då simmade den iväg.

Kommentera

Hmm...visst ska etiska problem diskuteras, självklart! Vilket ju som alla vet ständigt är på dagordningen, vardagligen diskuteras. Min personliga uppfattning är att ibland hålla tillbaks, inte ta eller vara tjaskig i "onödan" mot jirrarna. Allt för mycket c&r. Min personliga. Principiellt är c&r rätt. Men det förvånar mig att "uppropararna" focuserade sig på "matnyttan" vad det gäller sportfiske. Menar att vi sportfiskare med tanke på hur många vi är skulle ur demokratisk synvinkel haft betydligt mer att säga till om än vad som nu är fallet ( läge för självkritik ?). Det finns, enligt min mening, betydligt angelägnare frågor att dra upp än upproparnas. Ok, möjligen kan vi lära oss något av detta. För att nästa gång, göra ett upprop vad det gäller sportfiske, miljö och ekonomi som skulle kunna samla majoriteten av oss sportfiskare och kunna påverka politiskt. Menar att det skulle vara fullt möjligt att kraftigt kunna påverka samhällets fiskepolitik. Men de uppropet måste vara FAN så mycket bättre...skitfiske

Hemi

Kommentera

Ok, möjligen kan vi lära oss något av detta. För att nästa gång, göra ett upprop vad det gäller sportfiske, miljö och ekonomi som skulle kunna samla majoriteten av oss sportfiskare och kunna påverka politiskt. Menar att det skulle vara fullt möjligt att kraftigt kunna påverka samhällets fiskepolitik. Men de uppropet måste vara FAN så mycket bättre...skitfiske

Hemi[/QUOTE]

Vad vi behöver är en stark person med engageman för att driva våra intressen. Vi är väldigt många och omsätter massor... Om vi organiserar oss med rätt ledare är resten en transportsträcka. Men det måste va en stark fan, som ska tampas med representanter för EU:s fiskerinäring, ekonomer, djurrättsaktivister, en bred allmähet som ofta "töntifierar" spöfiskare mm mm...
          Vårat stöd har han/hon iaf. Eller hur?

Kommentera

Menar att ett väl genomtänkt upprop med majoriteten av oss sportfiskare bakom med kraftiga begränsningar av yrkesfiskets härjningar, skyddsområden olika insatsatser för att förbättra sportfisket skulle kunna ha en helt annan effekt. Snarare skulle jag vilja påstå, framför allt med tanke på att figurena uppenbart har ägnat en hel del tid åt "uppropet" att det inte skulle kunna, med tanke på de faktiska behoven göras sämre. Ett rejält bottennapp! Klart underkänt! Fackidioter? Rena flummet, noll koll...

Kommentera

Prylis, visst!..och vad hittar vi denna rara ärta ? Menar att det mest handlar om oss själva...

Kommentera

Gemensamt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
                  Prylis, visst!..och vad hittar vi denna rara ärta ? Menar att det mest handlar om oss själva...
                  ...Det är nog inget vi behöver leta efter, finns nog många lämpliga men få som känner sig manade och har tågan som krävs.

Kommentera

Prylis, misstänker att du har rätt..

Kommentera

Ursprungligen postat av Eyrie
                      Båda måste ju faktiskt uppleva samma nöje, annars kunde ju den "humana" matfiskaren ha gått till fiskbilen och köpt sig fisken istället...
                      Kära Eyrie,
                      Det vara bara denna frasen ovan som jag tyckte lät fel. Därav min kommentar. AKTA håret , vi är säkert inte så oense som du tror. Fast jag tror inte jag hatar yrkesfiske, men det måste ju bedrivas med sans och måtta. Alla kan ju inte fiska själva.

Tycker tex. exemplet from Jennifer Olsson med de två fiskarna är utmärkt som start för en diskussion.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 049 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art