Uppropet mot C&R!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppropet mot C&R!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Protestera emot uppropet!

Kan inte nån engegerad själ sammanställa en namnlista och mejla över till samma tidningar som uppropet emot C&R mejlade och skriva något i stil med att "Vi stöder EJ detta upprop och att detta upprop gör mer skada än nytta för sportfisket".

Detta är bara en tanke, det kan ju vara bättre att hoppas på att det rinner ut i sanden.
    Ola

Kommentera

Vi stödjer ej detta uppror: (dock är vi inte fiskekändisar, iaf inte alla )

Markus Jonsson

Kopiera och fyll på med era namn....
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av BlåSkåpet
        Ja du! Bra blåögd är du om du tror att det är C&R som skyddar Kola-fiskarna!!
        Finns bara en sak som skyddar dem och det är DOLLAR!
        Kul att du bara kopierar en liten del av texten. Jag skrev ju också;

Ursprungligen postat av Danne67
        Och var det inga turister som åkte dit och betalade för sig, så skulle det inte finnas något skydd för fisken i vattnet.

Fokusera istället på turister som ger arbetstillfällen och en levande landsbygd. DET är slagkraftigt! Och för att få detta så MÅSTE vi ha ett bra underlag för sportfiske - vilket vi kan uppnå genom bl a C&R. Det är någonting som kan ge en bred opinion som gynnar både oss sportfiskare och naturen.
        Jag nämner turister som betalar för sig och jag nämner arbetstillfällen... DET ger pengar. C&R ger förutsättningar för bra fiske, vilket ger förutsättningar för intäkter, vilket gör att man skyddar miljön för att man inte vill bli av med inkomsterna. Precis så fungerar det på Cola. Så riktigt så blåögd är jag inte

edit: Det skriver jag ju till och med i texten som du klippt ut edit:

/D
        Senast ändrad av Danne67; 2005-03-17, 09:02.

Kommentera

Upprop ska det vara inte uppror

Men det är ingen dum idé jag hade gärna gjort det om jag hade haft lite kunskap hur man lägger upp en sådan sida på nätet.

Men någon här måste vara villig att göra det eller rättare sagt kunnig???

Kommentera

Kolla in Heinz Pauls senaste kommentar till "uppropet" på

Kommentera

Uppropet är inte mot C&R - det är för C&R!
              Smaken är som baken...

Kommentera

Ursprungligen postat av xaphod
                Uppropet är inte mot C&R - det är för C&R!
                Så fattade inte jag det. Men jag kommer oxo ihåg delar av den tidigare texten.

Knipsade quotes för dig som tydligen inte orkat läsa det hela.

Att fiska enbart för att tillfredsställa sin egen njutning, samtidigt som fisken upplever smärta eller annan form av obehag, faller sålunda under begreppet grymhet. Fiska alltså med syftet att använda fångsten för egen konsumtion, men endast i den omfattning som fiskevattnet tål att beskattas (ta av räntan, ej av kapitalet).
                (...)
                Fiska inte med syftet att återutsätta
                Att onödigt tillfoga någon smärta eller annan form av obehag är per definition en grym handling. Att fiska enbart för att tillfredsställa sin egen njutning, samtidigt som fisken upplever smärta eller annan form av obehag, faller sålunda under begreppet grymhet.
                (...)
                Att först fiska upp en fisk och sedan sätta tillbaks den kan enligt vår mening inte anses som särskilt fiskevårdande, speciellt inte om man betänker att några av de återutsatta fiskarna dör av sina skador. I jämförelse med vad som sagts ovan är alltså bara ett skenbart alternativ när det gäller omsorgen om fiskbestånden.
                (...)
                Detta i kombination med högt fisketryck har medfört att många fiskevatten blivit mer eller mindre utfiskade, vilket i sin tur ökar frestelsen att tillgripa utsättningsfiske. Vilket marginellt kan bromsa utarmningen av ett vatten, men aldrig vända utvecklingen till något bestående positivt!
                (...)

Är det så oklart skrivet att vi inte vet vad det handlar om kan vi bara sucka medans veganerna jublar och skruvar upp bambivolymen.

Detta är inte ett upprop för C&R. Det är ett:

UPPROP MOT FLUGFISKE SOM BEDRIVS MED SYFTE ATT ÅTERUTSÄTTA FISK

Enligt titeln.

Läs igen, och ta bort alla dina argument i denna tråden om du inte vet vad du pratar om.

Kommentera

Det är skillnad på att läsa och förstå det man läser, så läs igen och försök förstå! De har nog inte skrivit ihop det hela bara för att kaffet var slut en tisdag kväll...

Uppropet är inte mot C&R - det är mot C&R förbud - det är för C&R!
                  Smaken är som baken...

Kommentera

Läste att någon (kan varit Eyrie) skrev att "Jag hatar allt vad yrkesfiske heter", smart! Förmodligen helt rätt väg att gå för att få ett hållbart yrkesfiske. Först och främst måste yrkesfiske få förekomma, hur trevligt och härligt sportfisketurism än må vara så måste folk fortfarande kunna åka till ICA och köpa sig en fiskbit! Utan Yrkesfiske skulle detta vara omöjligt. Sen ska vi itne helelr glömma att inom Yrkesfisket finns ett väldigt kulturarv, hur många svenskar åker inte till spiken varje år?
                    Näe, vill man fixa det omtalade hållbara fisket vore det nog vettigare att rikta sin energi på att få bort botten-trålar, drivgarna och allmänt fuckade kvoter. Säger som jag brukar: Traditionell yrkesfiske får och ska förekomma, dock ej med moderna massfångande redskap!

Kommentera

Ursprungligen postat av xaphod
                      Det är skillnad på att läsa och förstå det man läser, så läs igen och försök förstå! De har nog inte skrivit ihop det hela bara för att kaffet var slut en tisdag kväll...

Uppropet är inte mot C&R - det är mot C&R förbud - det är för C&R!
                      Det är inte vad de säger i sitt upprop dock. Läs titeln!
                      Förstår du det på annat sätt är det önsketänkande.

Vad de säger är att C&R inte skall användas.
                      Senast ändrad av esobus; 2005-03-21, 10:16.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 049 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art