Uppropet mot C&R!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppropet mot C&R!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nja, tycker nog att C&R är bra, fast om man kör renodlad C&R tycker jag
    att man kan ransonera lite med krokarna, 3 tre-krokar är lite mycket, speciellt om man kör med hullingar.
    Sen kan man ifrågasätta flugfiskarnas utrustning, oftast klena grejor, tar inte drillningen onödigt lång tid och fisken riskerar att slita sig eller dö av mjölksyran efteråt?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av B. Blomqvist
      Svaret på ovanstående är = Uppropet plus "Synpunkter..." samt bif följebrev.mailades till följande sportfisketidningar/chefredaktörer
      FiN Chefred Thommy Gustavsson, Fiske för Alla Chefred Nicolas Jändel, Allt om Flugfiske Chefred Nicolas Jändel, Fiskejournalen Chefred Martin Falklind, Fiskefeber Red ch Jörgen Larsen, Jaktmarker & Fiskevatten Chefred Mats Gyllsand, Sveriges Flugfiskares Förening, Medlemsblad, Ordf Johan Klingberg (jag är osäker på om kontakt uppnåddes av utsändarna, det var i vart fall problem hörde jag, har inte kollat upp det), Fiskevård Chefred Lars Krögerström, Svenskt Fiske, Chefred Benny Lindgren.
      Mvh / Björn Blomqvist www.outdoor.se/sportfishnews

Tack för det svaret!
      Det uppskattar jag, då får vi säkert ett himla liv i pressen oxo.
      Undrar vilka som tar frågan sedan..

Mvh.

Kommentera

Roliga är att det är helt meningslöst! Folk vill vara fria och kommer alltid göra precis som dom vill. Om det kommer nåt förbud så struntar man helt blankt i det. Mycket väsen för ingenting blir det.

Visst är det oetiskt att sportfiska om man ser det så. Det finns det mycket som är. Tex att bränna dikeskanten på våren osv
        my precious....

Kommentera

Ursprungligen postat av CW
          Nu har herr Abelsson givit sig in i debatten, dessutom på ett förtjänstfullt sätt. Se http://www.wildwater.se/5.1d0d124102...87fff1543.html

jag kan inte annat än hålla med honom.

Kommentera

Jag tror att man blir kvitt en MASSA problem om man skrotar storfiskeregistret...

Kommentera

Ja, vad skall man säga igentligen. VILL vi ha en debatt som går mot att vi skall förbjuda C&R så skall vi naturligtvis ta upp sådana här upprop.

Sen att ta upp Tyskland, jo dom är jättebra, dom har fri fart och billig öl och Norge är också jättebra, dom har ... nåja. Men varför inte jämföra med Staterna eller Ryssland istället (Cola tänker jag på). Dom har gått in för att skydda sina arter, delvis med C&R.
              Om det inte fanns C&R på Cola, så skulle inte fisken vara skyddad på det sättet den är idag. JAG skulle inte åka dit för att dra upp en fisk om dagen och sedan studera himlen resten av tiden och det tror jag inte många andra heller skulle göra. Och var det inga turister som åkte dit och betalade för sig, så skulle det inte finnas något skydd för fisken i vattnet.

Fokusera istället på turister som ger arbetstillfällen och en levande landsbygd. DET är slagkraftigt! Och för att få detta så MÅSTE vi ha ett bra underlag för sportfiske - vilket vi kan uppnå genom bl a C&R. Det är någonting som kan ge en bred opinion som gynnar både oss sportfiskare och naturen. Det här uppropet splittrar bara, vissa yrkesfiskare måste skratta sig hesa när dom ser att vi försvagar vår förhandlingssituation genom att splittra oss.

/D

Kommentera

Visst är det ett lite märkligt upprop. Men jag måste ändå försvara herrarna lite. även om det är en utopi dom målar upp så är det viktikgt att vi är förberedda på debatten som förs nere på kontinenten och inte går omkring med skygglappar. Var och en av oss måste vara förberedda på att försvara varför vi tillämpar C&R.

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67
                  Men varför inte jämföra med Staterna eller Ryssland istället (Cola tänker jag på). Dom har gått in för att skydda sina arter, delvis med C&R.
                  Om det inte fanns C&R på Cola, så skulle inte fisken vara skyddad på det sättet den är idag. JAG skulle inte åka dit för att dra upp en fisk om dagen och sedan studera himlen resten av tiden och det tror jag inte många andra heller skulle göra. Och var det inga turister som åkte dit och betalade för sig, så skulle det inte finnas något skydd för fisken i vattnet.
                  /D
                  Ja du! Bra blåögd är du om du tror att det är C&R som skyddar Kola-fiskarna!!
                  Finns bara en sak som skyddar dem och det är DOLLAR!

Kommentera

Blåskåpet, undrar om du har helt rätt där, fattat det som att befolkningen där på Kola haft fisken som bara tagit räntan de har släppt igenon de flesta fiskarna upp till lek därför är fisket så bra som det är. Det nuvarande, c&r-fisket är bara en fortsättning på den inställning som klokt nog bedrivits under långa tider av befolkningen...det är därför det numera är så mycket värt...

Kommentera

"När man är ute och fiskar för att fånga sin matfisk till kvällen så borde man ha en tanke i huvudet. Att man är ute för att fånga den mat man ska äta och inte mer än nödvändigt. Är man t ex ute och flugfiskar efter lax och lyckas fånga en lax på 7-8kg så har man ju mat för sig och sin familj i några dagar framöver. Men hur många fiskare lägger ifrån sig spöet så fort man har fått en fisk att ta hem. Tänk om man råkar fånga en till fisk i kastet efter. Ska man då avliva även den och ta hem till familjen? Är det helt etiskt rätt att avliva all fisk man får för att sedan fylla frysen och vara riktigt nöjd med sig själv? Om alla som fiskar tänker på det viset så kommer fisken i sjöarna och åarna att minska märkbart inom bara några år och allt fler kommer att sluta fiska."

urklipp ur en debattartikel jag håller på att skriva om just c&r med anledning av uppropet (skolarbete)
                      Bajen forever!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 049 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art