Ursprungligen postat av BeBest
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Uppropet mot C&R!!
Collapse
X
-
prylis
Ursprungligen postat av esobusKära Eyrie,
Det vara bara denna frasen ovan som jag tyckte lät fel. Därav min kommentar. AKTA håret , vi är säkert inte så oense som du tror. Fast jag tror inte jag hatar yrkesfiske, men det måste ju bedrivas med sans och måtta. Alla kan ju inte fiska själva.
Tycker tex. exemplet from Jennifer Olsson med de två fiskarna är utmärkt som start för en diskussion.
En uppropare hade kanske frågat sig individernas syfte med fisket. Den ene hade tydligen goda skäl eftersom han bonkade. Den andre hade ännu bättre,om du frågar mig. Å andra sidan är det nog få "oinvigda" som tycker som jag...
Kommentera
-
jag brukar säga exakt vad jag tycker om allt så det är väl lika bra att
jag gör det nu med.
Man kan undra vad fan folk tänker med. Jag gissar på gubbar 60-70 med överskottsengergi som inte har nåt bättre för sej än att driva nån meningslös debatt om nåt som inte kommer leda nånvart alls. Antingen det eller veganer som försöker förbjuda fiske.
Låt oss anta att vi får en lag som förbjuder oss att släppa tillbaka fisken. Hur sjutton ska nån kunna bevisa att jag inte tappade fisken vid avkrokningen. Lagar som inte har det minsta stöd hos allmänheten funkar aldrig.
Undrar just hur man skulle känna sej efter att ha klubbat 2000-3000 gäddor på en säsong. Ja jag säger då det :P Förresten ska man inte lyssna på ett folkslag som dubbar filmer på bio.my precious....
Kommentera
-
prylis
Ursprungligen postat av Henrik_Ljag brukar säga exakt vad jag tycker om allt så det är väl lika bra att
jag gör det nu med.
Man kan undra vad fan folk tänker med. Jag gissar på gubbar 60-70 med överskottsengergi som inte har nåt bättre för sej än att driva nån meningslös debatt om nåt som inte kommer leda nånvart alls. Antingen det eller veganer som försöker förbjuda fiske.
Låt oss anta att vi får en lag som förbjuder oss att släppa tillbaka fisken. Hur sjutton ska nån kunna bevisa att jag inte tappade fisken vid avkrokningen. Lagar som inte har det minsta stöd hos allmänheten funkar aldrig.
Undrar just hur man skulle känna sej efter att ha klubbat 2000-3000 gäddor på en säsong. Ja jag säger då det :P Förresten ska man inte lyssna på ett folkslag som dubbar filmer på bio.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av prylisKlanka aldrig ner på äldre människor. Jag gjorde det själv som 20-åring och vet först nu att det är utomordentligt dumt. PS. Ta det som ett tips ;-)my precious....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av schlusserfår man fråga om ni tävlar i flest inlägg på den här sidan? de här är ingen tråd som de är menat ska vara en miljon inlägg från 5 skribenter! de är meningen att folk ska inse va de är dom faktiskt försöker förstöra för oss! de kan väl skrivas lite "riktiga" inlägg i fortsättningen... inga 2 rader om att man håller med den som skrev före! skriv vad DU tycker och låt dig inte påverkas av någon, skriv exakt vad ni tycker!
JAG har jävligt svårt att rent etiskt försvara det men därmed inte sagt att jag inte fiskar så... Men, under min väg till den jag blivit idag så har jag utvecklat ett beteende som jag kan stå för. Allt mitt fiskande nu har ett mål. Det kan vara allt från fiske efter matfisk, provfiske åt ett FVO eller som inspirationskälla åt sonen. Jag försöker pressa in "problemet" i mitt liv och skapa lösningar som jag klarar av. Jag tycker personligen att mycket av dagens fiske är HELT JÄVLA SJUKT och som du förstår är den kommentaren inte ett resultat av någons påverkan.
Lycka till schlusser med mitt tankeexperiment.
Kommentera
-
Instämmer...
med BeBest.
Jag fiskar för naturupplevelsen plus att det är en bonus att få lite matfisk ibland. Utpräglat C&R är inget för mig. Får jag fisk som jag inte kan eller vill äta går den tillbaka, men har jag fått så jag är nöjd avbryter jag fisket.
/Daniel
Kommentera
-
Ursprungligen postat av EyrieEsobus: Om du har läst Uppropet ordentligt så skulle du nog uppfattat vad jag menade.
Jag har i vart fall tolkat Uppropet som att de tycker att en människa som fiskar med C&R är sadistisk som fiskar för att uppfylla sina egna lustar när de släpper tillbaka fisken. De menar att fisken lider i onödan om man inte äter upp den. (jag håller inte med om deras tankar)
Då tyckte jag att de är korkade som tror att de själva är mer humana som äter upp fisken. Fisken lider precis lika mycket, och de njuter precis lika mycket. Hade de inte njutit av att drilla, kroka och fightas med fisken kunde de ju istället ha gått till fiskbilen, istället för att "plåga" fisken själv.
Ah, hoppas du förstod mitt resonemang nu då.Fiska lugnt!
Kommentera
-
B. Blomqvist
Ursprungligen postat av esobusDet är många som är det..
Men detta är ju ett upprop avsett att provocera, vet någon var det är avsett att publiceras/blev publicerat förutom på site enligt ovan?
FiN Chefred Thommy Gustavsson, Fiske för Alla Chefred Nicolas Jändel, Allt om Flugfiske Chefred Nicolas Jändel, Fiskejournalen Chefred Martin Falklind, Fiskefeber Red ch Jörgen Larsen, Jaktmarker & Fiskevatten Chefred Mats Gyllsand, Sveriges Flugfiskares Förening, Medlemsblad, Ordf Johan Klingberg (jag är osäker på om kontakt uppnåddes av utsändarna, det var i vart fall problem hörde jag, har inte kollat upp det), Fiskevård Chefred Lars Krögerström, Svenskt Fiske, Chefred Benny Lindgren.
Mvh / Björn Blomqvist www.outdoor.se/sportfishnews
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 049 visningar
1 gilla
|