Långkastare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långkastare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Långkastare?

När jag står och fiskar kan jag ibland inte låta bli att förundras över att killen till höger om mig kastar 20m längre än mig varje kast. Jag inser att jag inte kör med den ultimata långkastarutrustningen men....om jag skulle vilja bättra på kastlängden några meter vad ska jag göra?

Har du tips på teknik, utrustning eller ngt annat blir jag tacksam.
    <*)))>< <*)))>< <*)))><
    Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Ursprungligen postat av Skitfiskaren
    När jag står och fiskar kan jag ibland inte låta bli att förundras över att killen till höger om mig kastar 20m längre än mig varje kast. Jag inser att jag inte kör med den ultimata långkastarutrustningen men....om jag skulle vilja bättra på kastlängden några meter vad ska jag göra?

Har du tips på teknik, utrustning eller ngt annat blir jag tacksam.
    Lina, spö och rulle påverkar kastlängden mer än du tror, en tunn lina kastar längre än en tjock t.ex.

Vad har du för grejjer idag?

Kommentera

Lagom få, men stora spööglor av bra kvalité. En rulle med stor spoldiameter. Tunnare lina. Använd beten med så hög densitet som möjligt, kompakta, tunga och aerodynamiska. Ha ganska så mycket lina mellan spötopp och bete, samt börja kastet med betet nästan liggandes på marken bakom dig. Ta i med hela kroppen. Träna

Kommentera

Precis, träna är ordet. Sedan behöver man inte alltid kasta längst.
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av fogelberg
          Lina, spö och rulle påverkar kastlängden mer än du tror, en tunn lina kastar längre än en tjock t.ex.

Vad har du för grejjer idag?
          Jag har en Suverän rulle och ett 9fot ProMax spö. Linan är någon spunnen 0,14mm.
          <*)))>< <*)))>< <*)))><

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
            Precis, träna är ordet. Sedan behöver man inte alltid kasta längst.
            Håller med om att kastlängden inte är det viktigaste...men kan inte låta bli att få lite komplex över längden...

Träna, hur? Ibland får jag en känsla av att jag fegar en aning. Jag är lite orolig att jag ska knäcka spöt om jag viftar på för kraftigt, är det möjligt (att knäcka ett spö under ett kast)?

Tack för alla tips, jag ska ut så fort jag kan och öva när jag sammanställt alla vettiga tips!
            <*)))>< <*)))>< <*)))><

Kommentera

Vilken typ av utrustning talar vi om, haspel, spinn eller rentav fluga? För haspel är det viktigt med välfylld spole, tunn lina, bra linuppläggning samt bra ringar då linan "skruvar sig ut genom öglorna". Även spolens fläns har en liiten betydelse. För multi gäller, välfylld spole, gärna tunn lina, bra lager, rätt intrimmad broms, oljad ej fettad linspridare samt rätt aktion i spöt. Har du en multi där linspridaren står stilla under kastet, se då till att den är centrerad dvs står "mitt i spolen". För båda gäller att låta spöt "peka mot nedslagsplatsen" tills kastet är genomfört. Fluga?? har inte en susning....

Kommentera

Ursprungligen postat av carpfenmazter
                ....... samt börja kastet med betet nästan liggandes på marken bakom dig. Ta i med hela kroppen. Träna
                Fast jag skulle nog säga att det är bättre att börja kastet med spöt riktat framåt och att kastet sen sker i en sammanhängande bakåt-framåt rörelse, som att spänna en pilbåge ungefär.

Kommentera

Såg nu att att vi talar om haspel = ) Utrustningen verkar det inte vara något fel på...se till att spolen är välfylld och använd teniken som CW beskriver

Kommentera

är det medvind kan du kasta "nästan rakt upp", vindstilla ca. 45 grader uppåt. ha kvar spöt i samma vinkel som det var precis i släppögonblicket. det har funkat bra för mig. det här gäller spinn och haspel, fluga är jag lite lost på.

filmen på länken visar en riktig längdkastare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art