Dags att vakna! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags att vakna!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dags att vakna!

Man blir fan knäpp i huvudet IGEN när man läser om dessa idioter som tror att världen är en jävla lekplats man kan göra vad man vill på. Folk som tydligen ska bestämma och visa oss vad skilnaden mellan rätt och fel är gör ständigt fel i dessa frågor. Hur fan kan dom bara doppa huvudet i sanden och låta detta ske? Jag förstår inte???!!!

Pengar pengar pengar..... Om det inte vore för människan jakt på rikedomar då skulle detta inte hända. Fan, vi som ras måste ta på oss ansvaret och börja göra rätt - och det snarast!

Jag såg på vetenskapens värld här om dagen, det handlade om SYNTETISK BIOLOGI. Jag ser fördelar i en del saker dom gör - som framställning av syntetisk DISEL som kommer ur jäst. Låter helt sjukt, men det är dagens sanning. Finns på produktion, snart massproduktion. Finns ens en tanke på miljön? I morse såg jag en dokumentär och den stora PARTIKELACCELERATORN i schweiz. Den hade gått sönder och 23 sektioner var tvungen att bytas. Till vilket pris? Omkostnaderna för hela projektet skulle ju fan fan lösa afrika ur deras fattigdom och svält flera gånger om. Det är ju asbra att vi kanske får reda på hur jorden blev till, men blir vi som ras lyckligare? Ett fåtal människor kommer säkert bli lyckliga, dom som får nobelpriset. Resten i det segmentet av utbildat folk kommer se sig som loosers - och resten (vi) - vi kommer på sin maximala höjd att minnas "något år då vi fattade hur jorden blev till"

Usch, jag var tvungen att skriva av mig lite bittra tankar.... Kolla in länkarna nedan i alla fall. Det handlar om storsjön.

Skriv under namninsamlingen mot odlingar i storsjön.

sigpic

PARTIKELACCELERATORN i schweiz - Jaadu vad kan man säga om den, det är inte bara för att få reda på hur jorden kom till. All forskning runt detta kan i framtiden leda till alternativa energikällor. Att reparera denna maskin inga problem alls, för det finns ett intresse för detta. Lyckas det med allt de vill få fram med hjälp av denna maskin kommer mänskligheten att jubla. Då får enirgikrisen en gigantisk vändning.

Som du säger allt handlar om pengar, finns nog inte en enda människa som är beredd att satsa pengar på nått som inte ger nån utdelning i framtiden. En fråga alla kan ställa sig själva på detta forum

"Hur mycket pengar lägger jag ner på fiske utrustning, skulle jag klara mig utan vissa av sakerna och skänka pengarna till de mer behövande ?"

I mitt fall blir svaret enkelt, mina pengar jag bestämmer vart jag lägger dom och de hamnar i min familj. Tycker jag synd om vissa, ja det är tråkigt att vissa lider. Men fortfarande mina pengar och jag unnar mig själv hellre en fisketripp för 10.000 än att skänka 1000 kr till välgörenhet.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

PARTIKELACCELERATORN i schweiz - Jaadu vad kan man säga om den, det är inte bara för att få reda på hur jorden kom till. All forskning runt detta kan i framtiden leda till alternativa energikällor. Att reparera denna maskin inga problem alls, för det finns ett intresse för detta. Lyckas det med allt de vill få fram med hjälp av denna maskin kommer mänskligheten att jubla. Då får enirgikrisen en gigantisk vändning.

Jag vet att intresset finns och det är inte det jag ifrågasätter, det är människans prioriteringar - som du är inne på i slutet. Familjära ekonomin går så klart först. Men förstår du var 27 kilometer av de där magnetrören kostar, och pricken över i:et, inte bara en, utan fyra kameror med diametern på typ 20 meter, 47 miljoner bilder i sekunden och 60 miljoner (vet ej om den siffran var exakt rätt) megapixlar... Det är ingen som kommer jubla eller vara lyckligare, alla kommer leva på som vanligt. Och vilka är det som vinner? Västvärlden... Pengarna jag pratar om kommer ju så klart inte från familjer som stödjer projektet som ska lösa energifrågan. Det är statliga medel från hela FN - Pengar som skulle kunna lösa så mycket annat. Jag menar ju heller inte att endast dessa pengar kan lösa problem i världen.

Det fantastiska med hela projektet är ju att OM ACCELERATORN skulle bilda ett svart hål, då är det slut. Att man ens leker med möjligheten visar ju bara hur giriga vi är.
      sigpic

Kommentera

Om det nu bildas ett svart hål så kommer denna vara så liten att man inte ens vet om den skulle göra nån inverkan på omgivningen. Dessa microsskåpiska svarta hålen existerar redan och man har kunnat observera dom uti rymden genom teleskop. Det var genom en slump man upptäckte dessa och ingen vet med säkerhet hur många sådana vi har i omgivningen. Vem vet de kanske finns redan här men de gör så liten inverkan att det inte märks. Det finns mer troliga saker för jordens undergång en små svarta hål, ett bra exempel på det i dagsläget är nordkorea.

Men som sagt allt styrs av pengarna och mänsklighetens girighet kommer att leda till dess undergång, om inte vi börjar tänka om. Kommer inte ihåg vilket land ( om det inte Schweiz )de va som röstade fram tak för hur mycket man får tjäna som direktör, ett steg i rätt riktning.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Nu är ju inte jag någon fysiker direkt men som dom förklarade på dokumentären så var det lite annorlunda. Dom vet ju inte exakt vad som ska hända. Jag håller med dig om att vi säkert kommer gräva vår grav på annat sätt. Jag tycker bara att det är idiotiskt att man chansar.

Jag antar att du redan är upplyst i frågan kring LHC (Large Hadron Collider) (partikelacceleratorn), världens största maskin. För er som inte vet tänkte jag bara upplysa om hur dom ska återskapa "livets start".

LHC är byggd ca 100 meter under jord bara för att vara på den säkra sidan. Det är en bana, likt en ring som innehåller 1200 sektioner som tillsammans bildar 27 kilometer rör där partiklar färdas i. Och det finns två banor, en i varsin färdriktning. Tanken är att med 99,9 % av ljusets hastighet så ska man kollidera partiklar i detta rör. Det blir ju gånger två eftersom dom ska krocka. När det går så snabbt färdas partiklarna 11.000 varv i sekunden i banan.

Jag tycker ämnet är riktigt intressant men i slutänden frågar jag mig: "är det värt det istället för att ge bot åt tex svält och död"? Då är svaret för mig enkelt.

Inte bara nordkorea, jag tror det kommer ske ett maktskifte snart. Då kan det bli grejer i världen... Jag tror tyvärr att en del av oss kommer få uppleva det också....
          sigpic

Kommentera

dokumentärer kan vinklas på olika sätt, man skulle kunna göra 2st om östersjöns lax. Båda innehåller korrekt fakta men man utesluter vissa detaljer för att få fördel av det hela.

2 små partiklar som krockar och bildar ett svart hål är troligtvis inget hot, vissa forskare påstår att dessa existerar bara en kort stund pga storleken medan andra påstår att de växer desto mer de "äter", vem har rätt ? Undra hur teorierna runt första atombomben gick ?

Allt som har med forskning att göra har jag absolut inget emot, men däremot alla dessa pampar som tjänar miljardbelopp och bara sitter på pengarna och påstår sig att göra en insatts för en bättre värld. Bra exempel sådana är ägarna till microsoft och apples (som avled nyligen) speciellt med tanke på att avichi eller vad dj snubben heter som donerade 9 miljoner till välgörenhet nyligen

Kommentera

Ett teoretiskt svart hål som bildas i en kollision i en partikelaccelerator har en händelsehorisontsradie långt under storleken av en atomkärna och kommer med dess kinetiska energi att röra sig med nära ljusets hastighet. Denna skulle kunna åka rakt igenom jorden utan att "äta" mer än ett par enstaka atomer. Svarta hål strålar ut energi (motsägelsefullt nog) i invers proportion till sin storlek. Ett litet svart hål är således kortlivat.

Inget att oroa dig för med andra ord.

Kommentera

Förstår vad du menar, men; du skriver att alternativet till en partikleaccelerator skulle vara att bota svält och nöd men så skulle ju förmodligen inte fallet bli om den inte fanns.

Det går dessutom att säga om massor av historisk forskning som i efterhand visat sig bli självklarigheter. Utan utveckling stannar vi ju där vi "är". Sen om det är bra eller inte för jordklotet får man väl själv ta ställning till men ett faktum är ju att människan är en art som alltid strävar efter utveckling. Det ligger i vår natur att lära oss sådant vi inte kan och ta reda på sånt vi inte vet. Därför kommer alltid forskning att prioriteras av investerare och regeringar då det leder till många stora förändringar.

Exempelvis energikällor som ju cern delvis också är tänkt att forska kring. Om vi kan lösa energiproblem med framtida lösningar finns ju hur mkt som helst att vinna. Inte minst för oss fiskare såklart.

Kommentera

Ursprungligen postat av Atomic Visa inlägg
                  Ett teoretiskt svart hål som bildas i en kollision i en partikelaccelerator har en händelsehorisontsradie långt under storleken av en atomkärna och kommer med dess kinetiska energi att röra sig med nära ljusets hastighet. Denna skulle kunna åka rakt igenom jorden utan att "äta" mer än ett par enstaka atomer. Svarta hål strålar ut energi (motsägelsefullt nog) i invers proportion till sin storlek. Ett litet svart hål är således kortlivat.

Oftast så handlar allt om okunskap innom själva ämnet och det är detta som skrämmer folket. Det är detta som media är experter på att utnyttja och gör det så fort de får möjlighet. Nu menar jag inte att folk är dumma i huvudet bara för att man inte är insatt i nått. Men det skadar aldrig att läsa, googla och kika på dokumentärer om saker man är emot. Folk överlag har lätt att dömma utan att vara insatta i ämnet genom vad andra tycker om saker och ting

Kommentera

Ursprungligen postat av Atomic Visa inlägg

And we have a winner!

=)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 013 visningar