strunta i resultatfixerat fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

strunta i resultatfixerat fiske

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur som helst skulle det vara tråkigt om vi alla tyckte likadan :-) Då får vi bara hålla hand, nicka och bekräfta varandra utan att ta ställning till sig själv. Härligt med olika syn. Respekten och tilliten till varandra är dock viktigt. Jag bedriver inte C & R till exempel. Fisk kan också dödas av att man hantera fisk felaktigt men jag känner inte behov av att ta det upp för de som bedrivar C & R om det inte uppenbart framgår att personen gör det på fel sätt, då jag antar att seriösa sportfiskare/fiskare vet vad man håller på med. Samtidigt kan det vara annoying att någon påpekar för mig eller andra vad de får tar med hem, hur mycket osv eller talar om att "C & R hit och dit" för eftersom jag vet vad jag håller på med då är det flera självklara saker för mig - att inte överfiska, inte ta de största (eller minsta) fisken av de olika artar med mig hem osv. Respekt och tillit är nyckelord tycker jag. Att vi så har olika tillgång till fisket, har olika uppfattning är bara berikande tycker jag.

Nu är det inte för att starta en C & R diskussion i denna tråden men det var bara för att förtydliga vad jag menar med respekt och tillit. Jag tror nämligen att oss som är på detta forum även om jag föredrar "bryggmeta-stilen" på ett sätt har en seriös inställning till fisket - jag tar fisket super avslappnat allmänt men jag har ett hållbarhetsperspektiv i mitt fiske och är på den fronten mer seriös. Det gör vi kan ha en god stämning här på forumet trots vi diskuterar och kan ha olika syn på vissa saker och ting :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Jag upplever det som att så fort man funderar över och försöker förklara sitt eget förhållningssätt så uppfattar de som tycker annorlunda det som att man hackar på dem. Det begriper jag - uppriktigt! - inte. Än mindre begriper jag varför det ska ge upphov till bitterhet hos dig (eller andra). Själv blir jag inte bitter över att det finns många som tycker annorlunda än vad jag själv gör och jag har inte uppfattat att forumets regler är sådana att diskussioner om varför eller hur vi fiskar är bannlysta.
      Kan ju ha att göra med att samma frågor och indelningar samt deras betydelse ältats så många gånger på kort tid. ?
      Så fort en diskussion är klar påbörjas en snarlik osv.
      Mkt möjligt att det gör mig bitter men jag är bara människa och reagerar beroende på vad jag läser

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
        Kan ju ha att göra med att samma frågor och indelningar samt deras betydelse ältats så många gånger på kort tid. ?
        Mkt möjligt att det gör mig bitter men jag är bara människa och reagerar beroende på vad jag läser
        Då får du gå ut att fiska så man blir glad

Kommentera

Ursprungligen postat av janjoh Visa inlägg
          Då får du gå ut att fiska så man blir glad
          Det skulle definitivt hjälpa Kan lova att islossningen lockar..

Kommentera

Det skulle definitivt hjälpa Kan lova att islossningen lockar..
            Oh ja - jag håller på att bli tokig häruppe i umeå Kommer den inte bara snart alltså :-) Har haft en dag där det var möjligt att fiske (tappade en HÖ i Holmsund - metade med mask) och klart utan det skulle det bli värre men oj vad jag snart blir knäpp hehehehehe

Kommentera

Nu är jag inte riktigt med. Själv tycker jag att janjohs trådstart var en ganska fräsch vinkling. Dessutom har jag litet svårt för inlägg som bara går ut på att den diskussion som förs är onödig eller icke önskvärd. Tycker man att en fråga är fullkomligt ointressant så kan man väl i alla fall låta dem som är intresserade av den hållas? Om nu, tex, jag och janjoh tycker att en god korv är fisketurens höjdpunkt och, på det stora hela, viktigare än om vi får fisk och hur stora dessa fiskar är, så kan vi väl få diskutera detta utan att behöva höra att vi ska hålla k*ft därför att du har skavsår i öronen?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Nu är jag inte riktigt med. Själv tycker jag att janjohs trådstart var en ganska fräsch vinkling. Dessutom har jag litet svårt för inlägg som bara går ut på att den diskussion som förs är onödig eller icke önskvärd. Tycker man att en fråga är fullkomligt ointressant så kan man väl i alla fall låta dem som är intresserade av den hållas? Om nu, tex, jag och janjoh tycker att en god korv är fisketurens höjdpunkt och, på det stora hela, viktigare än om vi får fisk och hur stora dessa fiskar är, så kan vi väl få diskutera detta utan att behöva höra att vi ska hålla k*ft därför att du har skavsår i öronen?
                Kan du inte formulera dig trevligare än så tänker jag inte ens svara

Kommentera

Kan du inte formulera dig trevligare än så tänker jag inte ens svara
                  Jag är hemskt ledsen, men det var ungefär så jag uppfattade dig. Men du menade kanske något annat?

Kommentera

Ni ligger i ser jag jag har kollat lite då och då men har inte haft något att tillföra. Men nu till saken. Jag satt och kollade lite historia och kikade på gamla trådar då jag funderade, vad pratade man om för 10 år sedan ?

Hittade några trådar som stack ut mer än andra under år 2002 och 2003. den ena handlade om rekord och topplistan, den andra om hur många gäddor man lyckats ta på en dag.

Eftersom dessa trådar stack ut ordentligt i antalet svar så kan man lugnt anta att frågan om stort och många inte är en ny företeelse direkt. I den senare av dom 2 så fan jag ett inlägg som fick mig att stanna upp, nämligen denna:

Fiskaren gar ofta igenom tre stadier.
                    1. Fanga sa manga som mojligt.
                    2. Fanga den stora fisken.
                    3. Fanga fisken pa ett speciellt satt.
                    Har passerat 1 och ar i overgangen mellan 2-3.
                    Svinga lungt!
                    När jag läste orden och satt och funderade över andemeningen och innebörden så fick jag plötsligt en uppenbarelse. En händelse som utspelade sig för ca: 25 år sedan. Vi satt på en firmafest och jag (som ung) samt ett antal till i blandade åldrar hamnade med direktören framåt nattkröken. Han hade mycket pengar, reste runt i världen och bodde flott samt blev utbjuden av kunder på alla häftiga nattklubbar mm. Grabbarna började bli lite styva i korken av groggarna och började piska direktören med frågor om hur mycket horor han blev erbjuden där ute. Om han hade varit med flera samtidigt. Om han fick hur många tjejer han ville bara han ville. Om han tog chansen och utnyttjade alla möjligheter mm mm. Jag såg hur direktören skruvade på sig ett tag och till slut svarade han:

Citat: "Vissa personer (snorungar hörde jag han mena på tonfallet) talar vitt å brett om hur många och mycket dom gör ditt å datt. Predikar vitt å brett om vad dom gjort, när och hur.

En gentleman han njuter av det !"
                    Slut citat.

Det va bara en liten historia jag kom att tänka på.

Ha en fortsatt bra tråd
                    Senast ändrad av Exxet; 2013-03-07, 15:19.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

strunta i resultatfixerat fiske

Så lägger vi till nr 4 på listan, dom som bara vill fiska och må gott, så har vi hittat kärnan i den här tråden. Inte att hoppa på och kränka dom av oss som njuter av 1,2 eller 3, utan att det finns ett alternativ 4 för oss andra.
                      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 019 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art